Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?

Anbefalte innlegg

Macbook Pro Lower-end 2011 Specs:

Core i5 two cores at 2.3 GHz 3 MB cache

4 GB of DDR3 1333 MHz

Hard Drive 320 GB 5400 rpm

Screen 13.33 "glossy 1280x800

Intel Graphics GPU HD 3000 with 384MB of RAM shared with main memory

Caméra HD FaceTime

Superdrive 8x

Thunderbolt yet compatible with the I / O devices and high speed MiniDisplayport

SDXC Card slot, Firewire 800 and two USB 2.0

Digital Audio Output

Integrated Ethernet

Backlit keyboard

Size and weight 32.5 x22, 7x2, 41 cm, 2.04 kg

Mer batteritid, litt dårligere grafikk og i5 CPU.

Blir spennende å se i morgen ;)

Dagens lower end MBP har en langt på vei utdatert Core 2 Duo-prosessor og koster 10000 kroner. Ran på høylys dag, spør du meg.

Med den spec du her har listet opp, bør ikke MBP koste mer enn 5000 kroner. Men Apple finner vel på å selge dette som en revolusjonerende maskin til 10000 kroner (minst).

Kan si meg enig at Low-End MacBook Pro 13" gir lite valuta for pengene idag og den nye varianten som annonseres i morgen vil nok heller ikke være noen spesifikasjonsmonster for pengene den heller.

Men ærlig talt 5´000kr for en bærbar i aluminium, med såpass bra touchpad, en av de aller første SandyBridge bærbare som selges her i landet, første bærbare som tar i bruk Intel LightPeak aka Thunderbolt og du forventer dette til 5'000kr?

Hadde det vært en Acer eMachine eller noe annet juggel i halvslarkete plastikk så kunne jeg nok sakt meg halvveis enig, men at du skal forvente en MacBook Pro eller hvilken som helst annen maskin med såpass god byggekvalitet til 5'000kr sier egentlig sitt. Hvis vi ser på andre bærbare med tilsvarende god byggekvalitet som Lenovo ThinkPad T serie, HP EliteBook og Dell Precision så koster disse med Intel Core i5, da riktignok av Arrandale og ikke SandyBridge variant også med integrert grafikk over 5'000kr så hvorfor i allverden forventer du en prislapp på 5'000kr egentlig?

Kan si meg enig i at 10'000kr er å strekke ting litt vell langt, noe som Apple har en tendens til å gjøre men vi må jo ikke ta ting helt ut av sammenheng her heller og sammenligne med diverse consumer modeller fra HP, Acer og Asus som ikke akkurat stiller i samme klasse når det kommer til byggekvalitet og det rundt maskinvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 GB of DDR3 1333 MHz

Caméra HD FaceTime

Superdrive 8x

Thunderbolt yet compatible with the I / O devices and high speed MiniDisplayport

Digital Audio Output

Integrated Ethernet

Backlit keyboard

Dagens lower end MBP har en langt på vei utdatert Core 2 Duo-prosessor og koster 10000 kroner. Ran på høylys dag, spør du meg.

Med den spec du her har listet opp, bør ikke MBP koste mer enn 5000 kroner. Men Apple finner vel på å selge dette som en revolusjonerende maskin til 10000 kroner (minst).

Det som er litt artig er at apple velger å forsatt ha prisen på Low-end Macbook Pro til 9990kr. De har i tilegg nå integrert grafikk fra Intel, så de slipper å betale Nvidia for det tidligere brukte 320m.

Nå som vi er i 2011 forventer jeg nesten 4 kjernes prosessor på alle nye maskiner, men apple vil fortsatt sette sammen maskinene sine med noe utdatert hardware og selge dem for mye mer enn det de egentlig er verdt... Fordi de kan.

Syns denne nye low-end MBP burde kosta 7995. Studenatrabatten hjelper heldigvis oss studenter litt da,,, men uansett...

Slipper å betale nVIDIA? Skjermkortet var faktisk endel av hovedkortet som de nå må kjøpe fra Intel istedenfor nVIDIA så allverdens til penger sparer de jo ikke, Intel har jo generelt sett priset hovedkortene sine minst like høyst om nVIDIA om ikke enda høyere så det blir jo ren synsing fra vår side om hvorvidt faktisk Apple sparer eller ikke sparer penger på det punktet.

Og du forventer Quad-core CPU på en Low-End MacBook Pro 13"? Jøsses som du kommer til å bli skuffa i år gitt, at vi får se et større inntog av firekjerner på bærbar er nå en ting men det blir nok forbeholdt Intel Core i7 SandyBridge serien med det aller første og vil nok stort sett bli å finne i de dyrere maskinene og ikke i noen Low-End MacBook Pro 13".. Ja den 13" og du forventer og krever firekjerner? På Apple sin rimeligste 13" MacBook Pro?

Og hvordan er maskinvaren her utdatert? Vi har en av de aller første bærbare med Intel sin SandyBridge plattform i Norge, vi har HD webkamera, vi har den første som implementerer Intel sin LightPeak teknologi og dette på Low-End MacBook Pro 13" modellen? Forklar meg gjerne hvordan dette er å bli klassifisert som utdatert av alle ting?

Lenke til kommentar

4 GB of DDR3 1333 MHz

Caméra HD FaceTime

Superdrive 8x

Digital Audio Output

Integrated Ethernet

Backlit keyboard

Det som er litt artig er at apple velger å forsatt ha prisen på Low-end Macbook Pro til 9990kr. De har i tilegg nå integrert grafikk fra Intel, så de slipper å betale Nvidia for det tidligere brukte 320m.

Nå som vi er i 2011 forventer jeg nesten 4 kjernes prosessor på alle nye maskiner, men apple vil fortsatt sette sammen maskinene sine med noe utdatert hardware og selge dem for mye mer enn det de egentlig er verdt... Fordi de kan.

Syns denne nye low-end MBP burde kosta 7995. Studenatrabatten hjelper heldigvis oss studenter litt da,,, men uansett...

Slipper å betale nVIDIA? Skjermkortet var faktisk endel av hovedkortet som de nå må kjøpe fra Intel istedenfor nVIDIA så allverdens til penger sparer de jo ikke, Intel har jo generelt sett priset hovedkortene sine minst like høyst om nVIDIA om ikke enda høyere så det blir jo ren synsing fra vår side om hvorvidt faktisk Apple sparer eller ikke sparer penger på det punktet.

Og du forventer Quad-core CPU på en Low-End MacBook Pro 13"? Jøsses som du kommer til å bli skuffa i år gitt, at vi får se et større inntog av firekjerner på bærbar er nå en ting men det blir nok forbeholdt Intel Core i7 SandyBridge serien med det aller første og vil nok stort sett bli å finne i de dyrere maskinene og ikke i noen Low-End MacBook Pro 13".. Ja den 13" og du forventer og krever firekjerner? På Apple sin rimeligste 13" MacBook Pro?

Og hvordan er maskinvaren her utdatert? Vi har en av de aller første bærbare med Intel sin SandyBridge plattform i Norge, vi har HD webkamera, vi har den første som implementerer Intel sin LightPeak teknologi og dette på Low-End MacBook Pro 13" modellen? Forklar meg gjerne hvordan dette er å bli klassifisert som utdatert av alle ting?

Jeg leste en artikkel et sted om at Apple ville spare penger ved å bruke inegrert Intel grafikk ja. Og når jeg sier at jeg forventer 4 kjernes prosessor på nye maskiner, så mente jeg til prisklassen 8000kr+. Å betale 10000kr for en "low-end" maskin med 2 kjerner i 2011 syns ikke jeg er verdt det. Så må man sikkert ut med 3000kr for en SSD som koster rundt 1500kr å kjøpe vanlig. jeg har selv en G73jh og en M17x, begge med 4 kjerner som ikke akkuratt er nye. Hadde nye MPB hatt i7 og 8-16GB SSD for OSX og kostet 10000kr hadde jeg blitt mye mer fornøyd med hva jeg faktisk får for pengene.

Det er jo bra det at den nye i5 prosessoren har HT, 2.9GHz single core etc. Men det er fortsatt bare 2 kjerner. Skal man velge i7 på MPB syns jeg prisen blir alt for høy også. Det at de har valgt integrert grafikk er også noe jeg ikke liker. Grafikken vil bli noe redusert for å øke batterilevetiden ytterligere, noe jeg ikke føler er nødvendig.

Blir kanskje feil å si at det er "utdatert maskinvare", men jeg syns ikke prisen for å videre oppgradere MPB er verdt det.

Kan konkludere med at jeg vil se en billigere "low-end" macbook pro til rundt 6-8000kr. Men dette er bare min dumme mening.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Syns ikke det er så ille specs hvis prisen på 9990 kroner stemmer. Til Apple å være er det jo faktisk ganske rimelig :)

Kidio007, kan du finne en 13,3" PC med 4-kjerner til 8000 ?

Nå var du slem Duran. :tease:

Er vel bare jeg som er kravstor igjen. Men er det bare meg som syns at startprisen på 9990,- er noe i høyeste laget?

Lenke til kommentar

Syns ikke det er så ille specs hvis prisen på 9990 kroner stemmer. Til Apple å være er det jo faktisk ganske rimelig :)

Kidio007, kan du finne en 13,3" PC med 4-kjerner til 8000 ?

Nå var du slem Duran. :tease:

Er vel bare jeg som er kravstor igjen. Men er det bare meg som syns at startprisen på 9990,- er noe i høyeste laget?

Hehe det var ikke for å være slem, mest for å påpeke at du kanskje er kravstor :)

Syns ikke 9990,- er så alt for ille. Nå vet jeg ikke hvordan ytelsen på SB Mobile er, samt om den som sitter i 13,3" er en CULV, men med tanke på god byggekvalitet, Sandy Bridge samt ny tech så er ikke 9990,- like ille som tidligere prising fra Apple.

Lenke til kommentar

Det er jo lov å håpe at det er en trend. iPhone4 var vel også mindre overpriset enn forgjenbgerne, om du regner på hva komponentene koster vs hva du betaler.

Imidlertid skuffet over at de ikke kan ha på plass en form for dual-skjermkort når de går for integrert intel, av den typen andre produsenter har kommet med; Det integrerte skjermkortet brukes normalt, mens det kraftigere, mer strømkrevende skjermkortet, aktiveres når du trenger det. Jeg kjenner flere med MBP som liker å spille litt innimellom, selv om de ikke er hardcore gamere.

Lenke til kommentar

Svaret er MacBook Pro 15" og 17", disse får jo garantert switchless skjermkortløsning som tidligere. Grunnen til at Apple ikke har dette på MacBook Pro 13" er vell av flere grunner, først og fremst fordi det er den minste og rimeligste løsningen også har det vell noe med plass å gjøre hvor Apple har nokså tynne og slanke maskiner med store batterier, de måtte vell ha kuttet ned på batteriet blant annet om de skulle hatt håp om å få på plass et svakt dedikert skjermkort itillegg. Ville garantert økt varmen, minken batterilevetiden samt økt prisen og det er vel ikke ønskelig på det om skal være Low-End og rimelige MacBook Pro 13"? Men er jo mulig at den dyrere spesifiserte MacBook Pro 13" som blir annonsert senere idag kanskje har en mulig løsning der, selv om jeg tviler da Apple ikke har noen tradisjon for dedikerte skjermkort på 13" modellen, men engang må jo bli den første?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe som er nytt og revolusjonerende. At de implementerer Sandy Bridge; hva så? De velger jo å legge seg skyhøyt i pris, og skal opprettholde den prisen i et snaut år. Da må jo publikum få noe igjen.

LightPeak? Javel, positivt selvsagt. Men ingen grunn til at man MÅ kjøpe Macbook. Jeg hadde heller sett at de prioriterte å slenge på en HDMI-utgang slik at man slapp adapter for å kunne koble til TV. HD webkamera? Det er jo ikke noe nytt. Om den spec som er lagt ut her, stemmer, er det intet mer enn et stort skritt tilbake å hoppe tilbake på å kjøre med et integrert Intel-skjermkort som eneste skjermkort.

Beklager, men jeg makter ikke dele deres entusiasme over Macbook'ene. Men om Apple overrasker med solide specs til hyggelige priser, skal jeg absolutt vurdere å gå til anskaffelse av en MBP. Inntil da holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar

Aldri vært snakk om noen revolusjonering av MacBook Pro i denne omgang heller, fullstendig remap er det vell snakk om en eller annen gang i 2012. Vi får en nokså standard refresh med noe attåt med LightPeak / Thunderbolt, akkurat som vi kunne forventet egentlig. Like mye nyvinning her som med Lenovo sin annonsering av ThinkPad sine 2011 modeller av T og W-serien, akkurat like spesifikasjoner som ifjor bare med Intel SandyBridge plattform og muligheten for Radeon skjermkort for de som ønsker det.

Samme greia er det jo med Dell Precision og HP Elitebook også det er jo ikke noen revolusjon fra år til år men oppdatering av spesifikasjoner?

Hva hadde du regner med? At Apple skulle gå bort ifra det allerede solide Unibody opplegget, komme med en splitter ny og revolusjonerende Intel Core i8 som ingen hadde hørt om før? MacBook Pro 13" har jo egentlig oppdatert alt som var halvveis utdatert fra før av som det dårlige webkamera og den ellers gamle og svake plattformen (var jo Intel Core 2 Duo de tulla med i hele 2010 på 13" modellen) så sånn sett så er jo ting grei, mangelen på bedre skjermkort skyldes stort sett Intel som har stoppet muligheten for annet enn Intel integrert skjermkort på SandyBridge plattformen og et eget dedikert skjermkort ville nok Apple neppe sette i sin Low-End 13" modell på grunn av pris, varmeutvikling og batterilevetid.

Skyhøy og skyhøy, nå vet vi jo ikke prisene på MacBook Pro 13" enda? Tar den dagens pris på 9990kr så er jo ikke det så halv ille til Apple å være, ikke rimelig på noen måte men ikke noe dyrere enn hva produsenter av beinsolide Windows maskiner legger seg på, du har vell sett hva Lenovo, HP og Dell tar for sine solide serier med integrert grafikk? Du finner ikke stort av de til under 8'000kr heller.

Som sagt så har Apple sine grunner til å holde seg unna HDMI, har du ikke interesse av verken Unibody design, Mac OSX og du er helt avhengig av HDMI direkte ut så er jo rett og slett ikke MacBook Pro noe for deg i utgangspunktet så da ville det jo vært temmelig dumt å kjøpe en i utgangspunktet. Eventuelt må du jo ta en titt på High-End 13" modellen eller 15" og 17" modellen når de blir offentliggjort senere idag og se om de faller bedre i smak.

Lenke til kommentar

På det amerikanske 37signals' blog la David Heinemeier Hansson ut et interessant innlegg i går – The end of the IT department. Mye god humor i systemadministratorers i panikk i kommentarfeltet; Heinemeier Hansson kom med en treffende Twitter-kommentar: «All the arguments I've heard today from sysadmins have been from dealing with Windows & Viruses. Both optional.»

Så lenge en regner datamaskiner som en liste av hardwarekomponenter vil «kost pluss» være eneste fornuftige prisingsmodell: kostnader til komponenter og montering, pluss et lite tillegg for å sikre overskudd. I en verden der man kan velge mellom å oppdatere Norton og ta en fjelltur – eller jobbe noen timer ekstra med en solid sats – betyr prisen på maskinen så godt som ingenting med de nivåene de ligger på i dag. Hvis en maskin lever i 3-4 år og man fakturerer 1500 kroner timen skal ikke effektivitetsgevinsten være på særlig mange prosent før det er komplett uinteressant om en maskin koster 5000 eller 50000.

Lenke til kommentar

Mac OS.

(Jadajadajada, det kan endre seg, antivirusprodusenter kommer med sine årvisse advarsler. Works for now og har gjort det de ti årene jeg har vært Mac-bruker.)

Nå må man jo se litt inn i fremtiden når man tar for seg denne problemstillingen (IT-avdelinger, og en vesentlig overgang til Mac OS i bedrifter), dette er noe som isåfall vil ta mange år, sikkert fort oppimot et tiår. Sålenge det underliggende systemet ikke er designet bedre sikkerhetsmessig, så er det ikke noen spesiell grunn til å anta at det vil ha færre problemer på sikt med slik om det tar over markedet. Som enkeltbruker i dagens realitet er jo situasjonen og vurderingene annerledes såklart, men dette er jo fremtidstankespinn vi snakker om.

AtW

Lenke til kommentar

Mac OS.

(Jadajadajada, det kan endre seg, antivirusprodusenter kommer med sine årvisse advarsler. Works for now og har gjort det de ti årene jeg har vært Mac-bruker.)

Det virkerkanskje for deg fordi det er få virus som lages og spres til OSX. Men på blackhat-konferansen er det som regel MacOSX som faller først, sist gang som en følge av at en Mac-bruker besøkte en nettside med skadelig kode med Safari. For en bedrift holder det ikke at maskinen er sårbar for få virus, om den skal være et så "lett" offer for målrettede angrep.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Svaret er MacBook Pro 15" og 17", disse får jo garantert switchless skjermkortløsning som tidligere. Grunnen til at Apple ikke har dette på MacBook Pro 13" er vell av flere grunner, først og fremst fordi det er den minste og rimeligste løsningen også har det vell noe med plass å gjøre hvor Apple har nokså tynne og slanke maskiner med store batterier, de måtte vell ha kuttet ned på batteriet blant annet om de skulle hatt håp om å få på plass et svakt dedikert skjermkort itillegg. Ville garantert økt varmen, minken batterilevetiden samt økt prisen og det er vel ikke ønskelig på det om skal være Low-End og rimelige MacBook Pro 13"? Men er jo mulig at den dyrere spesifiserte MacBook Pro 13" som blir annonsert senere idag kanskje har en mulig løsning der, selv om jeg tviler da Apple ikke har noen tradisjon for dedikerte skjermkort på 13" modellen, men engang må jo bli den første?

Sony stapper sin VAIO Z full av i5, i7 og grafikkort så dette med plass tror jeg ikke på i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Sony stapper sin VAIO Z full av i5, i7 og grafikkort så dette med plass tror jeg ikke på i det hele tatt.

Men så har ikke Sony Vaio Z integrert batteri og skal de da ha et batteri som varer i over 6t så er jo det temmelig vanskelig og putte inn det + skikkelig dedikert skjermkort og god nok kjøling i en MacBook Pro 13".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...