Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg for min del mener at en guide til Mac ikke har noe med hw.no å gjøre. Den handler ikke om hardware (ettersom det ikke er noe å diskutere), den handler om software.Jeg for min del har store problemer med å fatte at noen vil underlegge seg Apple-regimet. Jeg vil installere hva jeg vil, når jeg vil, hvordan jeg vil. Jeg vil bytte ut hardware som jeg vil, når jeg vil og hvordan jeg vil. Når jeg ser folk sitter med Apple produkter blir jeg litt skuffet. Her snakker vi stort om frihet og likhet, men 90% av livet vårt er vi villige til å underlegge Jobs.

Lenke til kommentar

<pirke>

 

Linux er ikke Unix-basert, men startet som en Unix-klone.

 

</pirke>

 

Ellers bra artikkel. Vurderer en MacBook Air til sommeren (Air frister pga helheten, SSD, utrolig tynn, bra batteritid, just works osv). Trenger en liten lett maskin med god batteritid til skole osv. Har fra før en 18-tommers laptop med relativt heftige specs (Ubuntu, litt Windows 7 av og til), en server/multimedieboks tilkoblet TV-en (Acer Revo, Ubuntu), en iPad og en HTC Desire (Android). Alle har sine styrker. Men mistenker at iPad-en kan forsvinne til fordel for et brett med Honeycomb etter hvert.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Jeg for min del mener at en guide til Mac ikke har noe med hw.no å gjøre. Den handler ikke om hardware (ettersom det ikke er noe å diskutere), den handler om software.Jeg for min del har store problemer med å fatte at noen vil underlegge seg Apple-regimet. Jeg vil installere hva jeg vil, når jeg vil, hvordan jeg vil. Jeg vil bytte ut hardware som jeg vil, når jeg vil og hvordan jeg vil. Når jeg ser folk sitter med Apple produkter blir jeg litt skuffet. Her snakker vi stort om frihet og likhet, men 90% av livet vårt er vi villige til å underlegge Jobs.

 

Du KAN installere hva du vil, på en Mac. Windows, Linux, BSD, what ever you want. Du kan også gjøre akkurat de samme oppgraderingene på en Mac som på en vanlig PC - dog, når det gjelder grafikkort, så kan du støte på enkelte problemer. På en laptop kontra en Macbook, så har du akkurat de samme mulighetene til å bytte ut hardware - minne og harddisk. De færreste laptoper lar deg endre noe annet enn det. Så argumentene dine faller litt i fisk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker både OSX og Windows 7 daglig. Windowsmaskina har jeg av én grunn: gaming. Utover det, er det ingenting Windows gjør bedre enn OSX til mitt bruk.

 

Mac er heller ikke såååå dyrt. Du får faktisk ganske kraftig maskinvare (selv om MBP for øyeblikket er ventet oppgradert i løpet av neste måned) i en helt uslåelig byggekvalitet med en fantastisk trackpad. Dessuten, om du behandler den pent, får du tilbake mye mer når du selger den brukt, enn hva du får for en PC.

Mac byr på en heeelt annen verden hva gjelder brukeropplevelse enn noen annen PC-leverandør.

Og det poenget kan jeg virkelig ikke stresse godt nok. Bokstavelig talt hver eneste gang jeg tar ut MacBook Proen fra vesken sin tenker jeg over hvor godt den (ikke) er skrudd sammen. Unibody designen er like genial som den er funksjonell. Jeg kan løfte maskinen i et hjørne uten at maskina bøyer seg det grann, samme operasjon på en hvilken som helst pc ville vært skjebnesvangert. Som det står i artikkelen er det fantastisk hvordan maskinene er bygd rundt operativsystemet, for eksempel: trackpaden + exposé = epic win.

 

Så for å oppsummere, så syntes jeg at prisargumentet ikke lenger holder stand. OG, det er faktisk noen områder Apple er billigere enn Microsoft:

- OSX kommer i én versjon som har alt og Ikke utallige forskjellige som Windows har. Likevel koster Leopard mindre en 1/3 av hva Windows Premium koster, og 1/10 av hva Windows Ultimate koster.

- Microsoft Office kommer også i flere versjoner, home & student til ca. 1000,- og Pro som koster over 4000. Igjen har Apple én versjon som har alt, iWork til 750,-. (Jeg foretrekker iWork framfor Office. Keynote >> PowerPoint, Pages > Word. (Numbers og Excel bruker jeg ikke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et "eple-hode" i vennekretsen min. Fyren er relativt oppegende som den gjengse nordmann, men han er også kjøpt, betalt, brunslikket, infernalsk, innbitt hater av *alt* som ikke har bilde av et halvtygd eple på seg.

Han begynte med en Apple ][ sak eller liknende alt-i-ett boks og videre med 68020 -30 -40 G4 -5 osv. Hva han har nå har jeg gitt opp å følge med på. Men det jeg har observert er at hans maskiner *alltid og uten unntak* krasjer når han skal vise meg "hva windows-dritt ikke kan". Vel jeg er glad min "windows-dritt" ikke kan krasje like ofte og grundig som eple-tingene til kameraten min :)

Uansett, jeg må si meg enig med flere i tråden her; Eple-fanboys som "aldri ser seg tilbake" og som forherliger en, se bort fra "stilig design", ellers middelmådig maskin mtp ytelse pr krone på lik linje med fanatisk religiøse, ja - de går det ikke å diskutere med. Det er *BESTEMT OPPLEST OG VEDTATT* at eplekasser er bedre enn Win/*nix-kasser, *UANSETT*.

At det fra uavhengige hold gang på gang er påvist at Win7 er stødigere enn OSX vil de ikke hverken se på eller høre på.

 

Men igjen, har man nok penger å ause ut, så skal ikke jeg hindre folk i det.

Selv gjør jo jeg det samme ved at jeg glad og fornøyd kjører en vesentlig dyrere bil enn Skoda, på tross av at den har høyere feilrate enn Skoda. "Because I'm worth it" ;)

 

PS!

Kom ikke å si at "OSX er langt fremfor Win7".

OSX = OS versjon 10.

Win7 = OS versjon 7.

Altså Billegutt brukte bare 7 forsøk for å få opp et "ordentlig" system, mens Stevieboy hittil har brukt 10 forsøk på å få opp et, etter hva jeg ser, middelmådig og krasjvillig system.

 

PPS!

Prøv å søke på "first computer virus", så ser dere hvilken maskin som fikk det første datviruset.

(Nei, det var ikke en "IBM-kompatibel" maskin ;) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg for min del mener at en guide til Mac ikke har noe med hw.no å gjøre. Den handler ikke om hardware (ettersom det ikke er noe å diskutere), den handler om software.Jeg for min del har store problemer med å fatte at noen vil underlegge seg Apple-regimet. Jeg vil installere hva jeg vil, når jeg vil, hvordan jeg vil. Jeg vil bytte ut hardware som jeg vil, når jeg vil og hvordan jeg vil. Når jeg ser folk sitter med Apple produkter blir jeg litt skuffet. Her snakker vi stort om frihet og likhet, men 90% av livet vårt er vi villige til å underlegge Jobs.

 

I sin tid mener jeg både programmering.no og programmer.no ble kjøpt opp av Hardware.no... Hvis software ikke hatt noe på Hardware.no å gjøre hadde ikke jeg hatt en jobb, med tanke på at over 90% av artiklene mine er Linux-relatert...

 

<pirke>

 

Linux er ikke Unix-basert, men startet som en Unix-klone.

 

</pirke>

 

Du har selvfølgelig helt rett, fikser nu...

Lenke til kommentar

PS!

Kom ikke å si at "OSX er langt fremfor Win7".

OSX = OS versjon 10.

Win7 = OS versjon 7.

Altså Billegutt brukte bare 7 forsøk for å få opp et "ordentlig" system, mens Stevieboy hittil har brukt 10 forsøk på å få opp et, etter hva jeg ser, middelmådig og krasjvillig system.

 

Er du en rev nå?

Vi er på OSX 10.6 nå, dvs. 6 versjon av OSX. Før det hadde man både OS 8 og OS 9 som var akkuratt samme greia. Noen vil kalle det utvikling, mens du vil kalle det forsøk på å få fram et "middelmådig og krasjvillig (operativ)system".

 

Fakta er at Apple gir ut 3 nye operativsystem mellom hver windows-lansering.

Lenke til kommentar

Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...)

 

Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best.

Underlig utsagn.. De fleste jeg kjenner som har mac, har kjørt mac fra dag 1, uten å prøve noe annet.. Likevel sier de "kjøp mac, det er best" Jeg jobber med begge deler, og synes mac er bra til grafikk og foto, men jeg har slettes ikke råd til en, fordi det er dyrt og jeg kan kjøpe en bra pc til 7000-8000,-

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...)

 

Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best.

Underlig utsagn.. De fleste jeg kjenner som har mac, har kjørt mac fra dag 1, uten å prøve noe annet..

 

Underlig utsagn? Vil du virkelig ha meg til å tro at det finnes folk i norge som IKKE har prøvd Windows?

Lenke til kommentar

Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...)

 

Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best.

Underlig utsagn.. De fleste jeg kjenner som har mac, har kjørt mac fra dag 1, uten å prøve noe annet..

 

Underlig utsagn? Vil du virkelig ha meg til å tro at det finnes folk i norge som IKKE har prøvd Windows?

De har kanskje prøvd, men de jeg kjenner har aldri eid. Men du får tro hva du vil.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Synes mange her whiner på at Mac brukere har grodd fast epple-briller (noe som også til tider er sant...)

 

Men et viktig poeng er at de har prøvd flere ting og dermed kan gjøre opp en mer reflektert mening om hva som er best.

Underlig utsagn.. De fleste jeg kjenner som har mac, har kjørt mac fra dag 1, uten å prøve noe annet.. Likevel sier de "kjøp mac, det er best" Jeg jobber med begge deler, og synes mac er bra til grafikk og foto, men jeg har slettes ikke råd til en, fordi det er dyrt og jeg kan kjøpe en bra pc til 7000-8000,-

 

Ta deg en tur til universiteter, videregående skoler og ungdomskoler. 7 av 10 har Mac, og 6 av 7 kjøpte etter iPhone kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...