Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig at prisen i Norge er for høy. Det kan man takke Apple sin spesielle regnemåte ang valutakurser for.

Er du sikker på at prisen i praksis er så mye høyere i Norge enn ellers? Ifølge den gode gamle Big Mac-indeksen bør en 13" 2.66GHz MBP koste 13 100,-, og per idag er prisen 12 500,-.

Merklig argument enn så lenge mat er relativt sett dyrt i norge, og annet datautstyr ikke følger "big-mac"-indexen.

AtW

Lenke til kommentar

På den annen side har man MacBook Pro 15" og 17", som alltid har vært godt utstyrt når det gjelder prosessorkraft

Sammenlignet med tilsvarende priset Windows baserte bærbarer, not even close sist jeg sjekket. Men, som sagt, hvorvidt det er kritisk eller ikke avhenger av hver enkelt, og det burde både Windows og Mac gjengen prestere å begripe.

Sist jeg sjekket så var det opptil flere Lenovo ThinkPad og HP Elitebook som lå i samme prissjikt som 15" og 17" MacBook Pro. Er ikke veldig lenge siden jeg sto for innkjøp av en HP-maskin til ca 20.000 kr med Core i7 620M, samme CPU som en MacBook Pro til ca 20.000 kr. Det er "close enough" i min bok.

Mac Pro for privatepersoner forstår jeg meg ikke på, må jeg innrømme. Den eneste grunnen jeg ser til å kjøpe en slik, heller enn å bruke halvparten på å bygge en PC med bedre spesifikasjoner selv, er hvis man har et akutt behov for programvare som kun eksisterer for OS X. For en del profesjonelle ser jeg det, men for den gjengse hjemmebruker?

Nå har jeg ikke akkurat gått ut og påstått at Mac Pro nødvendigvis er et knallkjøp for privatpersoner, det vil i de fleste tilfeller være overkill. Der anbefaler jeg heller iMac med f.eks Quad-core i7 for de som vil ha en stasjonær maskin. Selv bruker jeg Mac Pro profesjonelt, fordi det lønner seg, fordi jeg trives best med det, og for å slippe en del av ergrelsene jeg ser hos mange av mine Windows-brukende kolleger.

Lenke til kommentar

Må si jeg blir skuffet over kvaliteten på argumenteringen som foregår i denne tråden, det er som å se småunger eller et gammel ektepar i full utspring.

Nøkkelen her ligger jo i subjektivitet og personlige preferanser, det er ikke noe fasit svar på hva som er best ettersom vi alle har totalt forskjellige behov, preferanser og bruksområder. Det at noen foretrekker Linux, andre FreeBSD, noen Mac OSX og andre Windows betyr ikke at det ene er bedre enn det andre på alle mulige måter, og det eneste som betyr noe i den store sammenhengen er jo hva nettopp du selv er mest fornøyd med så kan jo hva alle andre mener og syntes være det samme.

Eller blir du forelska i samme personen som de fleste av kompisene dine fordi det er utelukkende en ting / en person som kan være den beste? Eller oppdager du at dine følelser, preferanser og meninger faktisk kan variere fra andres? Eller står du å argumenterer opp og ned om hvorfor kjæresten til kompisen ikke holder mål oppi mot din prakt kjæreste?

Det er jo helt utrolig hvor trangsynte enkelte her er, og hvordan folk kan lire av seg mye av det de skriver er smått fantastisk. Hvis ting virkelige hadde vært så sort / hvitt som flere her skal ha det til så er det jo helt utrolig at noen av oss bruker verken Windows eller Mac OSX i det hele tatt, for jøsses så råttent gresset tydeligvis må være på begge sider av gjerdet i følge mye av argumenteringen i denne tråden.

Personlig havner jeg midt i mellom, jeg har en MacBook Pro 17" med Core i5, 8GB RAM og Intel X25-M SSD og denne har jeg hatt i nesten 1år og dette har vært mitt aller første møte med Mac OSX og konklusjonen min er at jeg ikke fungerer på langt nær like effektiv i OSX som i Windows men dette skyldes ikke at OSX er noe dårligere enn Windows men heller det at jeg har brukt Windows i alle år, jeg vokste opp med det siden jeg var 5-6år og har ikke brukt noe annet før nå og ergo så er det endel vaner og ting som sitter igjen som holder meg litt tilbake fra å faktisk få meg til å konvertere over til effektiv bruk av OSX. Ergo har jeg stort sett kjørt Windows7 via BootCamp fremfor å faktisk bruke Mac OSX på min MacBook Pro.

Hva er da min endelig konklusjon? Jeg vil gi OSX litt mer tid, jeg skal prøve å sette meg inn i det for å gi det en rettferdig sjanse så får vi se hvor det går, det er mange designvalg og diverse som jeg liker svært godt i OSX og som jeg personlig mener er bedre enn hva jeg finner i Windows7, jeg syntes også hele "it just works" konseptet til Apple passer perfekt på en bærbar maskin da jeg har en stasjonær med Windows7 hvor jeg kjører nettverkslagring, hvor jeg spiller spill, hvor jeg gjør det tyngre og mer avanserte arbeidet så det å ha en bærbar som fungerer mer sømløst og enkelt, hvor jeg raskt og effektivt kan komme meg på nettet og gjøre det jeg normalt gjør på en bærbar er i mitt tilfellet kanskje så genialt, jeg må bare bli flinkere til å benytte OSX mer effektiv og spesielt ting som Office arbeid går så mye saktere og kronglete for meg på OSX at jeg heller gjør det via BootCamp men dette er for det meste snakk om tilvenning fra min side. Samtidig så har jeg faktisk aldri satt meg inn i OSX sine styrker, jeg har enda knapt rørt applikasjoner i iLife pakken fra Apple.

Men igjen så er det negative sider som at videosamtaler og bruken av Microsoft Messenger (Live Messenger fra Microsoft til OSX) fungerer forsvinnende mye dårligere enn hva Live Messenger til Windows gjør og siden jeg bruker det dalig for kommunikasjon med kjæresten så er jo dette en negativ ting, men her kan vi naturlignok se oss om etter alternativ programvare som f.eks. Skype som nok ville fungert endel bedre, eller kanskje jeg til og med skal få kjæresten over på Mac OSX så kan vi bruke iChat og andre programmer oss i mellom?

Faktum er at ting ikke er skrevet i stein, det at Per liker Ida betyr ikke at Ola også liker Ida, han liker nemlig Kathrine og det må nesten Per bare godta og respektere selv om han kanskje mener at Kathrine ikke når Ida til knærne engang. For min del kunne jeg ALDRI ha kjørt Mac OSX på min stasjonære maskin fordi bruksområdet og behovet mitt ikke matcher hva OSX kan tilby meg i det hele tatt, men som sagt så ser jeg absolutt fordeler med OSX på den bærbare og vi skal ikke se bortifra etter litt tilvenning at Mac OSX vil bli mitt primære valg på bærbare maskiner av forskjellige grunner.

Og hele denne Mac er overpriset greiene blir litt halvveis, ting har en pris også er det opp til sluttbrukeren selv å avgjøre hvorvidt vedkommende faktisk vil investere så mye penger. MacBook er på ingen måte rimelige maskiner men Apple har da valg å ikke satse på 3000-5000kr prisklassen og det med god grunn kanskje? Apple slipper jo å få det dårligere rykte som de fleste andre produsenter har fått på grunn av ymse kvalitet på billige consumer modeller.

Også her har vi en endeløs diskusjon rundt hva vi verdsetter høyest, noen verdsetter design og byggekvalitet andre vil bare ha mest mulig maskinvare for pengene. Andre verdsetter batterilevetid, andre kunne ikke brydd seg mindre osv osv.. Du kan ikke sammenligne en Dell Alienware med en MacBook Pro da førstnevnte veier det dobbelte av sistnevnte og har mye dårligere batterilevetid (ikke så rart når du ser på maskinvaren, men uansett). Det blir to vidt forskjellige produkter rettet mot helt forskjellig publikum. Samtidig så blir det vanskelig å sammenligne en Acer TimeLineX 3820T med en MacBook Air 13". Greit at førstnevnte kan gi deg Intel Core i5, 4GB RAM og Radeon HD5450 (eller var det HD5650?) til ca 7'000-8'000kr mens MacBook Air 13" gir deg Intel Core 2 Duo SL9300, 2GB RAM og GeForce 320M til 11'000kr og da trenger du ikke å være noe geni for å se at TimeLineX gir mer kraft for pengene, men det er jo litt mer ved en maskin enn utelukkende maskinvare. TimeLineX er stort sett bygget i noe slarkete plastikk mens MacBook Air er et stykke aluminium, dette gir bedre holdbarhet og byggekvalitet samtidig som det rett og slett ser bedre ut, TimeLineX er en liten maskin men MacBook Air er både tynnere, lettere og fysisk mindre. Batterilevetiden blir noe av det samme, men MacBook Air er lydløs mens TimeLineX har en vifte som spinner selv ved lav belastning av maskinen og hvor TimeLineX har en relativt billig glossy skjerm så tilbyr MacBook Air en skjerm med ikke bare høyere oppløsning men også med mye bedre innsynsvinkel og kontrast. TimeLineX har et nokså godt tastatur til en maskin i sin prisklasse, men tastaturet til MacBook Air er hakket bedre og når det kommer til touchpad så er MacBook Air sin ikke bare mye større men langt, langt bedre og mer sensitiv, igjen så er ikke TimeLineX sin touchpad fryktelig dårlig med MacBook Air sin er bare mye bedre og dette er vell noe ingen kan bestride og sist men ikke minst så har vi ting som høyttalere, webkamera og trådløse antenner og kort og her stiller de ganske så likt hvor MacBook Air har bedre høyttalere og minst like godt webkamera så har TimeLineX et bedre Atheros nettverkskort enn MacBook Air sitt Broadcom kort. Sist men ikke minst så må vi ikke glemme at MacBook Air leveres med en 128GB SSD løsning.

Så hvorvidt du er en person som verdsetter prosessor, minne eller skjermkort.. Eller om du verdsetter god skjerm, tastatur, byggekvalitet, design (vekt,større og holdbarhet), webkamera, høyttalere eller trådløst nettverkskort eller kanskje du er en som verdsetter alt sammen så vil det være helt opp til deg som person og det vil være dine preferanser og behov som avgjør hva som vil passe best for deg. Og det som passer best for deg passer ikke nødvendigvis best for alle andre.

Men jeg vil ikke gå så langt som å si at MacBook er voldsomt overpriset per idag, du betaler bare ekstra for andre ting enn utelukkende maskinvare også må det bli opp til hver enkelt av oss å vurdere hva vi verdsetter og hvor mye vi er villige til å betale.

Du fikk sagt det! Tommel opp!

Lenke til kommentar

Enig at prisen i Norge er for høy. Det kan man takke Apple sin spesielle regnemåte ang valutakurser for.

Er du sikker på at prisen i praksis er så mye høyere i Norge enn ellers? Ifølge den gode gamle Big Mac-indeksen bør en 13" 2.66GHz MBP koste 13 100,-, og per idag er prisen 12 500,-.

Jeg er med på mye av hva du sier. Det høres fornuftig ut, men å prise en 2,66ghz (hvilken Intel gen da??) til 13k er i mine øyne ren og skjær galskap.

Mulig jeg misforstår igjen, men det der er ikke rimelig.

Prisen utenfor USA justeres utifra Apple sin prisstrategi og dollarkurs. Derfor er prisene også mye høyere her til lands.

At de bør koste mer er egentlig litt tullete å si.

Selv har jeg en T410s fra Lenovo til 21k. Det er også ren og skjær vanvidd når jeg ser hva den yter og brukes til. Smidig og digg, lekker i mine øyne, men overpriset av en annen verden.

Thinkpad serien til Lenovo (IBM) var og er markedes Porsche når det kommer til datamaskiner. Uansett hva Apple drar opp av ermet :)

Man kan nesten si at de ikke kan sammenlignes.

Sånn til refleksjon har jeg en skjerm jeg kan bruke i direkte sollys. Det har ikke Apple :)

EDIT:

Mye om bedrifter kontra privatperson her, men for en bedrift som kjører Windows miljø med alt som hører til, er ikke Apple en befrielse, akkurat. Det vil gå, men det er mye som skal tilpasses.

Min mening er at for allmenn mann i gata med normal kunnskap om databruk, vil stortrives på en Mac. Det er jo litt av meningen med dem. Litt synd at de derfor er dyre og noen ganger føles "lukket".

Endret av andylove
Lenke til kommentar

En ting mange glemmer når de ser på prisen ift. ytelsen er skjermene. Skjermene på Macbook Pro er EASILY de beste i bransjen, og koster tusenvis av kroner.

Men hovedargumentet for å kjøpe en macbook for meg er rett og slett at de er de enkleste maskinene å kjøre MacOS på :)

Lenke til kommentar

En ting mange glemmer når de ser på prisen ift. ytelsen er skjermene. Skjermene på Macbook Pro er EASILY de beste i bransjen, og koster tusenvis av kroner.

Men hovedargumentet for å kjøpe en macbook for meg er rett og slett at de er de enkleste maskinene å kjøre MacOS på :)

Nåja, men det har ganske gode skjermer, det er sant.

AtW

Lenke til kommentar

Det kan jeg overhode ikke si meg enig i.

Prøv en Macbook Pro i direkte sollys.

Dvs: kvaliteten kan ikke bestrides. Apple er kjent for akkurat det med gode skjermer. Men at de er bransjens beste er ikke helt sant. Da vil jeg fremheve Lenovo sine skjermer som kom med T400. De var de første som kunne brukes i direkte sollys bl.a.

Hvor ofte man gjør det, er kanskje et annet spørsmål, men det sier veldig mye om skjermen. Som nå har jeg dimmet min egen ganske bra, ikke for å spare batteri, men fordi jeg har lite lys på i stua. Selv med 65/75% lysstyrke er skjermen krystallklar og lettleselig.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Prøv hvilken som helst skjerm i direkte sollys! Du kan like gjerne si at du ikke liker macer fordi de ikke er gode nok til å slå inn spiker med.

Kan jeg si at jeg selv brukte min i direkte sollys senest i dag.

Bor i Oslo og det var strålende forhold ute med snø på alle kanter.

Lenovo T410s. Gruser enhver apple skjerm for hva det er verdt. (må hente meg inn snarest her, vi får begrense det til bærbare :p )

At jeg ikke liker apple, det er bare tull. Da har du ikke lest postene mine overhode :)

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Urk... jeg sa ikke at du ikke likte Apple, jeg sa at argumentet ditt suger. Apple lar deg faktisk velge matt skjerm hvis du vil ha det, men mer enn det er det faktisk ikke mulig å gjøre. Hele poenger med LCD-skjermer er at de er basert på baklys, og da vil de aldri bli særlig gode i direkte sollys.

Lenke til kommentar

Urk... jeg sa ikke at du ikke likte Apple, jeg sa at argumentet ditt suger. Apple lar deg faktisk velge matt skjerm hvis du vil ha det, men mer enn det er det faktisk ikke mulig å gjøre. Hele poenger med LCD-skjermer er at de er basert på baklys, og da vil de aldri bli særlig gode i direkte sollys.

Ja, der sa du det.

Min er basert på LCD med LED bakgrunnsbelyst. Derfor lar de seg benytte i sollys. Matt skjerm er helt korrekt.

Men du kan fortsatt ikke bruke din MBPro ute i direkte sollys. F.eks spille poker eller se en film. Prøv.

Argumentet suger ikke, men når du sier at apple har markedets beste skjermer og derfor er noe dyrere, da utfordrer jeg deg likesinnet med å si at Apple har faktisk ikke de beste skjermene. For deretter å si at "jeg kan bruke min i direkte sollys". Kun som et eksempel. Kanskje ikke det beste eksempelet, men det forklarer at det finnes langt bedre og dyrere skjermer der ute enn de som blir masseprodusert både til Apple og Lenovo. Sålangt eier Lenovo.

EDIT:

Godt mulig dette endrer seg drastisk i løpet av uka som kommer. Apple skal jo visstnok lansere nye maskiner. Skjerm har alltid vært viktig for Apple vet jeg.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Har de matte skjermer nå? Trodde det bare var et anti-glare-lag på noen av macbook-pro modellene som man kunne betale for å få.

AtW

Lenke til kommentar

Utsagnet ditt tofagerl har ikke hold i virkeligheten

"Skjermene på Macbook Pro er EASILY de beste i bransjen, og koster tusenvis av kroner"
At man får og betaler for gode skjermer hos apple er det ingen tvil om, men easy de beste er å dra det for langt. Sjekk f.eks her: http://www.anandtech.com/bench/Mobile/249

Jeg ser forøvrig ikke noen mulighet til å velge matt skjerm på macbook pro i den norske butikken deres.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...