ulfses Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Poenget er at jeg trenger en laptop, jeg liker designet og det er god hardware (tatt i betraktning specbumpen som kommer). Hvis du primært skal kjøre Windows, og uten å benytte virtualisering så ville jeg sjekket hvor godt Bootcamp fungerer ift. muligheter til å bruke egne grafikkdrivere og batterilevetid. Sist jeg sjekket, så er alle fastvareoppdateringer nødt til å utføres fra OS X. Jeg har en 2006 macbook med windows uten bootcamp nå. Det er ikke noe problem ettersom driverene stort sett er tilgjengelig igjennom windows. Ellers så finner man det man trenger av drivere i bootcamp pakka - er bare å hente fra oppdateringene der. Når det kommer til batteritiden tror jeg det ikke er noe problem lenger: Though the MacBook Air didn't score that high, it got 160 minutes, which is very good. What's even better is that, when running Mac OS, the battery life was just 5 minutes longer than when running Windows 7. This is a huge improvement over the MacBook Pro, where its Windows battery life is significantly shorter than that of the Mac OS. For general use, the Air can easily offer more than 4 hours, running either Mac OS or Windows 7. ref. MBAir m/windows Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg må nesten le av alle dere som er så bastante på Windows vs Apple. Noen punkter. 1. "Apple er overpriset" Apple er ikke mer overpriset enn Alienware eller High-end forsterkere, proffe speilreflekskamera osv. Apple har alltid lagt seg på kostbare komponenter og kommer derfor veldig godt ut i sammenligninger med tilsvarende komponenter. Gjør et lite google søk så er det utallige artikler om Apple prising. Det eneste som ikke er så lurt er å oppgradere ram og disk via dem. Men selv da får man gode komponenter med lite feil. 2. "Apple er så lukket" Tull og fjas. Apple selger økosystmer som alle kan lage software til. Faktisk vil mange linux-folk like OSX godt da man kan endre hva man vil via terminal. I dag er det heller nada problem å bygge seg en "hackintosh". Drivere (eller kext så det heter) blir laget av diverse selskaper og personer slik at man stort sett får gjøre som man vil. Dersom Apple så lukket, hvorfor har de da laget BootCamp? 3. "Apple er for folk som ikke kan data" Tull og fjas. Mange, inkludert megselv liker å sysle med mange operativsystmer. F.eks sitter jeg nå og venter på at fedora 12 med Amahi server skal bli innstallert på min NAS som tidligere har huset både Ubuntu og før det igjen FreeNas. At Apple lager produkter som funker veldig godt for folk som ikke kan data er en annen sak. Apple har tendes til å fungere veldig bra og er syteløst. Har btw windows 7 og Server 2003 og 2008 på jobb (via ts) så jeg jobber mye i MS verden også. 4. "Mac folk er Jobs disipler" Jeg er ikke mer hans disippel enn hva windows folk er Balmer / Gates disippler. Meg jeg liker deres produkter på lik linje som jeg også liker gode biler. Så til slutt: Bra at HW lager en slik artikkel. Folk som vurderer å konvertere må vite at OSX ikke er windows. I tux verden var dette et tema lenge slik at folk som vurderte å bytte var forberedt på at det var ting som ikke var likt. Jeg synes artikkelen fokuserer litt mye på App store. App store er som repositories i linux men da med kun en repository nemlig apples. I motsetning til på iOS så står man jo helt fritt til å installere hva som helst fra hvor som helst 1. "Apple er overpriset" Ja alienware er dyrt og mac er dyrt, men en vesentlig forskjell her er at en alienware er en del kraftigere. Jeg tror nok ikke prisen er hovedproblemet til en mac uansett. vi normenn er jo tross alt så priviligerte at vi har råd til en mac vis vi apsolutt ville a hatt det. 2 "Apple er så lukket" Folk ville instalert Windows på mac uansett om de fikk lov eller ikke.. derfor lagde Apple BootCamp som da gjorde det på en måte "greit". "hackintosh" er jo et resultat over at Mac er såpass lukket som den er. Du kan ikke mene særiøst at en PC eier er like mye kontrolert av Microsoft som en Mac eier er kontrolert av Apple.. Lenke til kommentar
danerik Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) (...) "hackintosh" er jo et resultat over at Mac er såpass lukket som den er. (...) Såvidt jeg vet så eksisterer det ingen form for "kopibeskyttelse" i OS X, som knytter programmet opp mot bestemt maskinvare, lisensnøkkel eller bruker. At det er problematisk å kjøre OS X på vilkårlig maskinvare skyldes etter alt å dømme inkompatibilitet ift. EFI, og manglende driverstøtte i OS X. Uansett så er det et brudd på sluttbrukerlisensen å kjøre OS X på noe annet enn en "Apple-merket" maskin (Lisens, side 58, seksjon 2). Gyldigheten av dette kravet er ikke prøvd i noen norsk domstol, men det er jo klart at OS X er "lukket" på den måten. Om folk gidder å tilegne dette noen betydning er en annen sak. Operativsystemet i seg selv vil jeg hevde er mer åpent enn Windows. Selve kjernen, og en del av "userland"-verktøyene er gitt ut som et eget OS kalt Darwin. At Darwin ikke er annet enn en teknisk kuriositet grunnet andre alvorlige mangler på programvaresiden, endrer ikke på at en del av programkoden som utgjør kjerneverktøyene er tilgjengelig for nedlasting. Av utviklingsverktøy, så følger det blant annet med GCC og Python (i eldre versjoner). Serverprogramvaren vil for det meste være kjent for brukere av andre *nix-operativystem. Hverken IIS eller kompilatorene som er del av Visual Studio, er åpen kildekode. Endret 20. februar 2011 av danerik Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Jeg vil bare med en gang skyte ned argumentet med at man kan kjøre Windows på Macs. Det funker, men det Apple ikke sier er at batteriet ditt varer i ca 5 minutter siden driveropptimaliseringen er helt forj*vlig dårlig. Og ja, jeg har faktisk prøvd. Jeg eier en 2010 15" Macbook Pro og med Parallels, VMWare eller hva pokker i vold, så er Windows helt ubrukelig siden man må være koblet på strøm hele tiden. Maskinen har en helt fabelaktig touchpad som er glimrende for surfing, tastaturet er kjempefint og generelt sett liker jeg hardwaren meget godt. OSX er dog ikke min kopp te og siden Windows kjører så dårlig på den må jeg selge maskinen. Endret 21. februar 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Neida, det er Windows strømstyring som er ødelagt, det har ingenting med drivere å gjøre. Det finnes faktisk ingen drivere for batterier. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Neida, det er Windows strømstyring som er ødelagt, det har ingenting med drivere å gjøre. Det finnes faktisk ingen drivere for batterier. Javel, litt merkelig at det ikke er noen andre leverandører som har dette problemet. Er mange laptoper som kjører Windows som holder ut i timesvis. En av grunnene til den latterlige dårlige batteritiden er at det aktive grafikkortet kjøres på full guffe når Windows er boota. Det er ingen styring for dette. Og jeg vet at Flash er dårlig kodet, men selv med en i5-laptop så forventer jeg at det yter forholdsvis bra, noe min MBP ikke gjør. Bare å ha tabs åpne med masse Flash spiser batteri. De som sier at spill kjører greit på disse maskinene er også noen gigantiske bløffere. Bare av å kjøre WoW så går maskinen min helt i spinn og blir glovarm helt til jeg avslutter det. Og ja, jeg prøvde ganske lenge. Jeg spilte 80-81.5 ellerno på laptopen gjennom første natta av cataclysm. Aldri kjøp en Mac om du ikke har planer om å bruke OSX hele tiden på den Endret 21. februar 2011 av ahpadt Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Neida, det er Windows strømstyring som er ødelagt, det har ingenting med drivere å gjøre. Det finnes faktisk ingen drivere for batterier. Javel, litt merkelig at det ikke er noen andre leverandører som har dette problemet. Er mange laptoper som kjører Windows som holder ut i timesvis. En av grunnene til den latterlige dårlige batteritiden er at det aktive grafikkortet kjøres på full guffe når Windows er boota. Det er ingen styring for dette. MacOS har god strømstyring. Windows har dårlig strømstyring. Verre enn det er det ikke. Det med grafikkortet stemmer kanskje, jeg pleier bare å bruke bootcamp når jeg skal spille uansett, så jeg har aldri prøvd å skifte aktivt grafikkort. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det går ikke ann uansett. Lenke til kommentar
ulfses Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Og ja, jeg har faktisk prøvd. Jeg eier en 2010 15" Macbook Pro og med Parallels, VMWare eller hva pokker i vold, så er Windows helt ubrukelig siden man må være koblet på strøm hele tiden. Gratulerer. Du har prøvd windows på en mac. Virtualisert. Ikke rart det tygger batteri. Lenke til kommentar
nst Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg vet at dette kom til å føre til mange innlegg. MEN! "Mac - Hva er det?" - Overpriset og overhypet! "Lyst på ny PC men vet ikke om du skal velge en Windows-basert maskin eller handle fra eplebutikken" - Du får 50-100% høyere ytelse og mer for pengene fra uansett PC-produsent MacOS GUIen kan diskuteres, men det er eneste som skiller Mac og PC. Btw, PC kjører også MacOS, i det minste Darwin med en annen GUI eller uten GUI. Jeg kan kjøre MacOS orginal ucracket på min PC(patche UEFI BIOS:P). Åi! Konklusjon: Mac er overpriset og overhypet. Det er mote og det er in. Det er designet og GUIen man betaler for. Heller ingen argumenter lenger med at Apple har bedre CPU'er fordi Intel tok knekken på dem. Innmaten er den samme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg vet at dette kom til å føre til mange innlegg. MEN! "Mac - Hva er det?" - Overpriset og overhypet! "Lyst på ny PC men vet ikke om du skal velge en Windows-basert maskin eller handle fra eplebutikken" - Du får 50-100% høyere ytelse og mer for pengene fra uansett PC-produsent MacOS GUIen kan diskuteres, men det er eneste som skiller Mac og PC. Btw, PC kjører også MacOS, i det minste Darwin med en annen GUI eller uten GUI. Jeg kan kjøre MacOS orginal ucracket på min PC(patche UEFI BIOS:P). Åi! Konklusjon: Mac er overpriset og overhypet. Det er mote og det er in. Det er designet og GUIen man betaler for. Heller ingen argumenter lenger med at Apple har bedre CPU'er fordi Intel tok knekken på dem. Innmaten er den samme. Enda en idiot som tror at hardware ytelsen skalerer likt i 2 helt forskjellige OS. Mac er ikke så overpriset som folk skal ha det til. Hadde det ikke vært for crapwaren og rævva kvalitet på byggematerialene på windows maskiner våre langt dyrere. Hører ingen klaging på Lenovo Thinkpad's pris, som jeg ser er den eneste produsenten som lever noe som er i nærheten av et like komplett som en Macbook Pro. Dere som er så vel kjent med Macbook, kjenner vel f.eks. til sånne små detaljer om hvordan du kobler til laderen? Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 MacOS GUIen kan diskuteres, men det er eneste som skiller Mac og PC. Konklusjon: Mac er overpriset og overhypet. Det er mote og det er in. Det er designet og GUIen man betaler for. Heller ingen argumenter lenger med at Apple har bedre CPU'er fordi Intel tok knekken på dem. Innmaten er den samme. Det er hva som skiller Mac OS og Windows, ikke hva som skiller bærbare Mac og bærbare fra andre PC-produsenter. Sånn sett så kan du installere Windows på Mac via bootcamp om du kjøper Mac pga maskinvaren, men har lest om problemer med strømsparing for Windows på Mac-maskinene her, så bør vel ha strømtilgang stort sett hele tiden. Du glemte å si ... til tross for at Mac er veldig dyrt og hypet ... at enhetene til Apple allikevel i de fleste data- og gadget-blader, samt en rekke nettsider (iallefall de jeg skummer over), topper listen over bærbare PC-er. Om Apple har klart å lage et design som gjør at anmeldere trekker opp karakteren så betraktelig at den overgår konkurrentene kun grunnet design, så har Apple gjort en meget god jobb. Lenke til kommentar
Zez Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Flott artikkel Robin. Skal si det er mange Win-FanBoys her inne Bruker begge systemene selv men liker Mac bedre, har 30års erfaring/bruk på Microsoft's OS (samt unix/Linux osv) og 2-3års erfaring/bruk på Mac OSX. Både jeg og kona konverterte til MacPro 1x 8-Core Xeon og 1x 12-Core Xeon. Vi redigerer video/foto og driver med Audiomix og 3D. Svært stabile maskiner og enestående enkle i bruk (OS). Er selv-pensjonert og skrekkelig lei av konfiguasjoner i håløst GUI Lenge leve Comand Promt.. OSX vs Win er et ikke-tema hos meg siden begge OS gjør de samme tingene, har de samme funksjoner og støtter stort sett de samme applikasjoner. Alt handler om stabilitet i maskinvare der ingen WinPC vi/jeg har brukt får så høy karakter som Mac. Hvorfor i all verden har ikke Microsoft laget en PC? Med enorme tap i kundemassen som strømmer til Mac er det på tide at MS lager en maskin med den samme dedikasjon i forhold til HW-stabilitet/OS. Prisen er for svært mange av liten betydning etter årehvis med negative erfaringer med Win systemer, tror virusmengde og dårlige serviceavtaler samt for sen lansering av Win7 må få sin del av den skylda. Jeg vil ikke si nedgangen i solgte windowsenheter er negativt -tvert imot, det er veldig positivt, da får vi jo bare bedre systemer... eller? Tall er morsomt! De lyver skjelden og for denne diskusjonen virker det som de fleste har lest dem! Apple Mac har åpenbart truffet millioner av tildigere Windowsbrukere på en overbevisende måte, det sier salgstallene og slik er det bare! La oss håpe at HP trekker seg helt ut av Windowsbruk på konsumerplatformen og lager et like godt OS for PC som de har klart på mobil/Pad med WebOS 3. Da får vi en enda bedre konkuranse i brukervennlighet noe Apple har bidratt sterkt til de senere år, vi vil jo bare ha bedre brukeropplevelser -ikke et MS-Diktatur på Acermaskiner fulle av virus uten serviceavtale?? Til Fæn-Folket: Ædda-Bædda osv... Til de andre: Beklager alle skrivefeila + god sommer 1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Og ja, jeg har faktisk prøvd. Jeg eier en 2010 15" Macbook Pro og med Parallels, VMWare eller hva pokker i vold, så er Windows helt ubrukelig siden man må være koblet på strøm hele tiden. Mener du at du har installert Windows i et virtualiseringsprogram som kjører mens du sitter i Mac OS? Eller har du installert Windows via Mac sin Boot Camp? Sistnevnte bør vel være beste alternativ om man ønser å boote inn i Windows. Virtualisering kan vel være greit om man er avhengig å ha begge OS oppe samtidig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Neida, det er Windows strømstyring som er ødelagt, det har ingenting med drivere å gjøre. Det finnes faktisk ingen drivere for batterier. Javel, litt merkelig at det ikke er noen andre leverandører som har dette problemet. Er mange laptoper som kjører Windows som holder ut i timesvis. En av grunnene til den latterlige dårlige batteritiden er at det aktive grafikkortet kjøres på full guffe når Windows er boota. Det er ingen styring for dette. MacOS har god strømstyring. Windows har dårlig strømstyring. Verre enn det er det ikke. Det med grafikkortet stemmer kanskje, jeg pleier bare å bruke bootcamp når jeg skal spille uansett, så jeg har aldri prøvd å skifte aktivt grafikkort. Det er det verste jeg har hørt! Skal ikke påstå at OSX spiser batteri, for det er et relativt lettvektet operativsystem. Men Windows har faktisk en overlegen strømstyring. For å sette ting i perspektiv, så kan jeg vise Ubuntu mot Windows. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Modell: Battery Life* MacBook Pro 15 - 2010 (2.66GHz Core i7, NVIDIA GT 330M) 5:18 Sony VAIO Z (2.53GHz Core i5, NVIDIA GT 330M) 4:25 HP Envy 15 (1.6GHz Core i7-720QM, ATI HD 4830) 2:00 * Standard definition video rundown test, brightness 65 percent Kilde: http://www.engadget.com/2010/04/14/macbook-pro-core-i7-review/ Kan også anbefale å ta en titt på denne testen: http://computershopper.com/laptops/reviews/apple-macbook-pro-13-inch-2010-version Lenke til kommentar
mandela Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Hører ingen klaging på Lenovo Thinkpad's pris, som jeg ser er den eneste produsenten som lever noe som er i nærheten av et like komplett som en Macbook Pro.LOL prøv å bytte ut "Lenovo" med "produsenter som tilbyr modeller for bedrifter / kontor". Latitute, Elitebook osv Disse har typisk også flere og mer anvendelige tilkoblinger enn en probook Endret 21. februar 2011 av mandela Lenke til kommentar
Mascot68 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) MacOS har god strømstyring. Windows har dårlig strømstyring. Dette er da beviselig sludder. Ref. sitat for et par meldinger siden med hele 5 minutter forskjell i batteritid mellom Win7 og OS X på samme hardware. Hovedgrunnen til at man tidvis ser enorme forskjeller er etter alt å tyde utelukkende grunnet drivere som gjør at hardware blir stående med maks strømforbruk uavhengig av belastning. Selv om Apple bruker "off the shelf" hardware i sine maskiner, tweaker de det gjerne litt, og tilpasser OS X i samme slengen. Da er det ikke alltid Windows driverne er helt hundre lenger, naturlig nok da er laget for hyllevaren ikke Applefiserte utgaver. Har ingenting med at Windows er dårlig eller OS X er bra å gjøre. OS "kriger" er generelt latterlig. Det som betyr noe er at programvaren man har behov for er tilgjengelig for OSet man kjører. Jeg bruker både OS X og Win7 og det er ting jeg liker og ting som irriterer med begge deler. Men felles for de begge er at de fyller grunnbehovene. Begge er stabile operativsystem som gir en god plattform for applikasjoner. Endret 21. februar 2011 av Mascot68 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hører ingen klaging på Lenovo Thinkpad's pris, som jeg ser er den eneste produsenten som lever noe som er i nærheten av et like komplett som en Macbook Pro.LOL prøv å bytte ut "Lenovo" med "produsenter som tilbyr" modeller for bedrifter / kontor. Latitute, Elitebook osv Disse har typisk også flere og mer anvendelige tilkoblinger enn en probook Jeg vett godt hva alternativer som finnes i bedriftsmarkedet (da jeg jobber en del med Probook, Elitebook og Thinkpad), disse har ofte bedre byggekvalitet. Men de er forsatt fylt med crapware, de er ikke i nærheten av Mac byggekvalitet og som regel langt dyrere enn hva en "tilsvarende" hp pavilion koster. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Mac er relativt solid og nokaå fin å se på,men der stopper det for min del.alt for overprisa iforhold til det du får.Egentlig utrolig at dem selger såpass som dem gjør når man tenker på hvor utrolig lite man får for pengene,hadde man sluppet tømme kontoen bare for og få eplelogoen og et tonn med crapware så skulle jeg vurdert et kjøp... Holder meg langt unna MAC,HP og ACER:( Endret 21. februar 2011 av Dudeson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå