Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Jaja, får komme med mine erfaringer også, da.

Jeg har brukt windows siden 1991 og Linux siden rundt 1998. Fikk min første mac rundt 2002, og har siden den gang brukt alle tre OS-familier på forskjellige måter.

 

Mac OS er helt klart det beste desktop OS for de aller fleste. Og det inkluderer folk som bruker maskinen til programmering, sysadmin, vanlig web og fremfor alt multitasking.

Win er bare for spilling eller bedriftsbruk. Hvis du ikke bruker maskinen til spill og maskinen ikke er meldt inn i et domene bør du teste Mac OS. Hvis du fremdeles ikke liker Mac OS - OK, da har du i hvert fall prøvd :)

Linux er for servere.

 

Macer er litt dyrere, men du får det igjen i kvalitet og i at du uten problemer kan kjøre Mac OS. Det er kanskje ikke verdt det for en 15 åring, men for en som snart dinger 30 og ikke lenger gidder å bruke tre dager på å finne en bug i windows, er det verdt pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må nesten le av alle dere som er så bastante på Windows vs Apple.

 

Noen punkter.

 

1. "Apple er overpriset"

Apple er ikke mer overpriset enn Alienware eller High-end forsterkere, proffe speilreflekskamera osv. Apple har alltid lagt seg på kostbare komponenter og kommer derfor veldig godt ut i sammenligninger med tilsvarende komponenter. Gjør et lite google søk så er det utallige artikler om Apple prising. Det eneste som ikke er så lurt er å oppgradere ram og disk via dem. Men selv da får man gode komponenter med lite feil.

 

2. "Apple er så lukket"

Tull og fjas. Apple selger økosystmer som alle kan lage software til. Faktisk vil mange linux-folk like OSX godt da man kan endre hva man vil via terminal. I dag er det heller nada problem å bygge seg en "hackintosh". Drivere (eller kext så det heter) blir laget av diverse selskaper og personer slik at man stort sett får gjøre som man vil. Dersom Apple så lukket, hvorfor har de da laget BootCamp?

 

3. "Apple er for folk som ikke kan data"

Tull og fjas. Mange, inkludert megselv liker å sysle med mange operativsystmer. F.eks sitter jeg nå og venter på at fedora 12 med Amahi server skal bli innstallert på min NAS som tidligere har huset både Ubuntu og før det igjen FreeNas. At Apple lager produkter som funker veldig godt for folk som ikke kan data er en annen sak. Apple har tendes til å fungere veldig bra og er syteløst. Har btw windows 7 og Server 2003 og 2008 på jobb (via ts) så jeg jobber mye i MS verden også.

 

4. "Mac folk er Jobs disipler"

Jeg er ikke mer hans disippel enn hva windows folk er Balmer / Gates disippler. Meg jeg liker deres produkter på lik linje som jeg også liker gode biler.

 

 

Så til slutt:

Bra at HW lager en slik artikkel. Folk som vurderer å konvertere må vite at OSX ikke er windows. I tux verden var dette et tema lenge slik at folk som vurderte å bytte var forberedt på at det var ting som ikke var likt.

Jeg synes artikkelen fokuserer litt mye på App store. App store er som repositories i linux men da med kun en repository nemlig apples. I motsetning til på iOS så står man jo helt fritt til å installere hva som helst fra hvor som helst

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må nesten le av alle dere som er så bastante på Windows vs Apple.

 

Noen punkter.

 

1. "Apple er overpriset"

Apple er ikke mer overpriset enn Alienware eller High-end forsterkere, proffe speilreflekskamera osv. Apple har alltid lagt seg på kostbare komponenter og kommer derfor veldig godt ut i sammenligninger med tilsvarende komponenter. Gjør et lite google søk så er det utallige artikler om Apple prising. Det eneste som ikke er så lurt er å oppgradere ram og disk via dem. Men selv da får man gode komponenter med lite feil.

 

 

Ett underlig argument, high-end forsterkere feks er også overpriset. Det er ikke overpriset fordi det fines andre ting som også er overpriset?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Men jeg skulle likt å se den bedrift i dag som kunne vært foruten MS og rammeverket.

I bedriften jeg jobber for er én Office lisens (for OS X) eneste Microsoft-programvare i bruk (så vidt jeg vet). Åtte OS X-maskiner, åtte med GNU/Linux på desktoppen og åtte GNU/Linux-servere. Siden det meste av programvare vi bruker er fri programvare som lett portes mellom systemer og siden min bransje bruker applikasjoner hvor *NIX står sterkt fungerer OS X flott. Ting er generelt sett litt lettere på GNU/Linux, men OS X er likevel et hav forran Windows.

 

Det som holder meg fra å bytte ut min Thinkpad med en Air er noe så enkelt som tastaturpreferanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med Mac-er, men både de skjermene og bærbare ser ikke ut til å ha store muligheter for å bytte ut deler.

De fleste bedriftsbærbare og i alle fall Dell har service manualer på nettet for nedlasting, så jeg kan skru opp hele min HP / Dell dersom jeg skulle ha behov for det og gjøre reparasjoner & oppgraderinger selv. Er det mulig med Macbook pro? Er service manualen tilgjengelig for sluttbrukerne?

Har ikke Mac selv, og vet ikke mye om Apple sine produkter, så kan ikke svare på spørsmålene. Skrev at jeg antok at maskinvaren til Mac-er er litt vanskeligere å bytte ut, bortsett fra kanskje Power Mac, men er vel noen begrensinger her med kompatibel maskinvare. Under maskinen på bærbare Mac (etter det jeg mener å ha huske) så ser det ut til å være en flate uten skruer som gir lett tilgang til f.eks minne slik det er på bærbare fra andre produsenter.

 

Tok forsåvidt litt feil, ser ut til å være lekende lett. I steden for at det er luker for bestemt maskinvare, så skrur man av hele bunnen og for tilgang til alle delene. Er nokså enkle fremgangsmåter for mange versjoner her: http://support.apple.com/kb/ht1270

Lenke til kommentar

Er det mulig å venstreklikke ved å tappe på tafseplaten på nyere MacBook (Pro)? Noe av det mest irriterende jeg opplever på Mac-maskiner jeg er borti er at det ikke er mulig å tappe, men jeg vet ikke om dette er et innstillingsvalg eller en mangel.

 

(Orker ikke å lese 11 sider med krangling, så dere får ha meg unnskyldt hvis det er besvart før.)

Lenke til kommentar
Er noe man kan slå av/på i innstillingene, tror det er avslått som standard.
Ok. Det forklarer vel hvorfor det "ikke funker" på majoriteten av maskinene jeg er borti.

 

Er det noen som vet hvorfor det er deaktivert som standard? Har ikke tapping vært defacto-standarden for klikking i over et tiår nå? Og med inntoget av alskens tafseting (iP*d) burde det vel være enda mer utbredt.

Lenke til kommentar

Du kan også trykke hele platen ned, og om det blir venstre eller høyre-klikk avhenger av hvor på platen du holder fingeren mens du trykker.

 

Denne tråden stinker av mac-hatere som ikke vet noe om produktene de kritiserer :(

 

Det samme kan sies på andre siden også.

 

Hvis du mener windows-kritikere kan jeg være enig. Men jeg er ikke på noen side, jeg bruker både Windows og Macos daglig uten store problemer. Jeg trives rett og slett bedre med MacOS på hjemmemaskinen.

 

Er noe man kan slå av/på i innstillingene, tror det er avslått som standard.
Ok. Det forklarer vel hvorfor det "ikke funker" på majoriteten av maskinene jeg er borti.

 

Er det noen som vet hvorfor det er deaktivert som standard? Har ikke tapping vært defacto-standarden for klikking i over et tiår nå? Og med inntoget av alskens tafseting (iP*d) burde det vel være enda mer utbredt.

 

Sikkert fordi det er "enklere" å begynne med bare en museknapp når man først begynner med mac. Hvis du har behov for høyreklikk (og det har jeg!) så er det enkelt å endre på det, og google viser deg enkelt hvordan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sikkert fordi det er "enklere" å begynne med bare en museknapp når man først begynner med mac. Hvis du har behov for høyreklikk (og det har jeg!) så er det enkelt å endre på det, og google viser deg enkelt hvordan.
Jeg snakker ikke om høyreklikk. Jeg er snakker om vanlig venstreklikk gjennom tapping i stedet for mekanisk trykking.
Lenke til kommentar

@4-Dante jeg må innrømme at OSX med Mac Ports installert føles på mange måter ut som en finpusset Linux distro :D Makes me very happy :D

Tullprat. Macports er elendig erstatning for en linuxdistribusjon. Noe alle som har prøvd det burde vite. Når det er sagt er Mac en fin erstatning for windows. Linux kan derimot ingen erstatte.
Lenke til kommentar

@4-Dante jeg må innrømme at OSX med Mac Ports installert føles på mange måter ut som en finpusset Linux distro :D Makes me very happy :D

Tullprat. Macports er elendig erstatning for en linuxdistribusjon. Noe alle som har prøvd det burde vite. Når det er sagt er Mac en fin erstatning for windows. Linux kan derimot ingen erstatte.

Bare for å presisere problemene med Macports: Mine erfaringer med denne (og tidligere, Fink), er at man får en halvdårlig erstatning for apt. Og er ikke programmet markert som "broken", så er det enten en gammel versjon ift. hva man får med en moderne Linuxdistribusjon, og/eller ustabil.

 

En bedre sammenligning er rett og slett med Slackware, men uten noen forventninger om at det er mulig å få tak i en fungerende forhåndskompilert versjon av programmet eller programvarebiblioteket.

 

Men man har jo alltids muligheten til å bruke Parallels eller VirtualBox...

 

Men: OS X har en del fine designmessige trekk. I de fleste tilfeller så vil jeg betrakte den "globale" menylinjen som et pluss. I tillegg så er det rart at OS X er det eneste vindussystemet som håndterer modale dialoger, slik man forventer av en modal dialog.

Endret av danerik
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg trenger en laptop, jeg liker designet og det er god hardware (tatt i betraktning specbumpen som kommer).

Hvis du primært skal kjøre Windows, og uten å benytte virtualisering så ville jeg sjekket hvor godt Bootcamp fungerer ift. muligheter til å bruke egne grafikkdrivere og batterilevetid. Sist jeg sjekket, så er alle fastvareoppdateringer nødt til å utføres fra OS X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...