Larshe94 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Hei Jeg har kanskje lyst til å utdanne meg noe innen forsvaret. Noe som jeg kunne tenke meg å bli, er skarpskytter. Men jeg må få litt mer info om yrke. Hvilke egenskaper og ferdigheter må du ha?(utenom å skyte bra) Hva gjør en skarpskytter på en vanlig dag? Hvilke utdanning skal til får å bli en skarpskytter? Hva er gjennomsnitts lønnen for en skarpskytter? Takk for svar ! Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) "Søk og du skal finne", er mange som har spurt om det samme før deg. Kort svart: 1: Tålmodighet, stor fysisk og psykisk kapasitet, evne til å gå LANGT med tung sekk, ligge lenge i ro og drite på pose. 2: Akkurat det samme som andre, vedlikehold, trening, mer vedlikehold. 3: I førstegangstjenesten må du komme deg inn i Kavesk i pbn \ 2.bn, Kesk eller en av forsvarets jegeravdelinger for å få muligheten for laveste skarpskytterskurs. 4: Avhenger totalt av hvilken grad du er, en skarpskytter i førstegangstjenesten har vel rundt 150 kr dagen + "cola tillegget" om han \ hun er blitt korp. Edit: Ikke minst, vite at Hollywoods og spillverdenens presentasjon av skarpskyttere er ganske langt fra virkeligheten, hvor man ligger mye mer i OP (observasjonspost) og ser på en vei \ dal \ noe enn å skyte. Endret 19. februar 2011 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
Major Pettersen Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Heimevernet har egne skarpskyttere også. Les om det her; http://forsvaret.no/om-forsvaret/avdelinger-i-forsvaret/heimevernet/innsatsstyrken/Sider/innsatsstyrken.aspx Lenke til kommentar
HOK Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Du må være ekstremt tålmodig. Det vil bli mye venting og spotting. Du må være i god form. Det blir mye gåing med tung pakning. Du må kunne ta initiativ, lære deg ting fort, takle å jobbe under press og ha generelt god psyke. Hva en sksk gjør på en vanlig dag varierer. Det er ikke så mye sksk-tjeneste som du skulle tro. Hva man gjør avhenger av hvor man er sksk. For eksempel vil en sksk i KavEsk ha andre arbeidsoppgaver enn en sksk fra KJK. Det finnes forskjellige kurs man kan ta. Tror det er 3-4 eller noe tilsammen. Det går fra nybegynner-pro, så og si. Litt usikker på akkurat hvordan dette med kurs foregår. Så det kan kanskje noen andre hjelpe til med. Igjen avhenger lønn av hvor du er. Er du sksk i fgtj så er det 145kr dagen. Er du vervet/befal, vil det avhenge av ansiennitet og hvor du er sksk. Du skal være klar over at det ikke er som på film. Så om du trodde du kunne være som Mark Wahlberg i Shooter tar du temmelig feil. Edit: Ja, ser at Killswitch var først ute, og skrev akkurat det samme som meg! Damnit. Endret 19. februar 2011 av HOK Lenke til kommentar
Larshe94 Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Tusen takk for svar!! Men har et par spørsmål til I skarskytter yrke, lærer man mye om overlevnings teknikker og slik? Men man får oppdrag i Afghanistan, får man mye lønns tillegg da? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Man har som regel et patruljeoverlevelses-kurs. Her lærer man basic overlevelse i naturen. Hva du kan spise, hvordan bygge ly osv. Man får vel litt, men lønnen til soldater i Afghanistan er ikke så bra som alle tror. Mtp at man er på jobb 24/7 er det ikke så mye. Lenke til kommentar
AlphaSix Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Kan jo liste opp de forskjellige skarpskytterutdanningene i Forsvaret. 5 av de så vidt jeg har forstått. 1 - skarpskytter/geværmann 7,62 2 - skarpskytter/geværmann 12,7 (samme nivå som 1, men annet våpensystem) 3 - skarpskytter 4 - sniper 5 - instruktør Dette er gjengitt fra hukommelsen etter lesing fra bok, artikler og forum, men mener det skal være ganske rett. Går vel et klart skille mellom 2 og 3, hvor 1 og 2 er lettere kurs type designated marksman/fgtj. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 AlphaSix forklarte graderingen i sksk-utdanningen bra. Eneste jeg har å rette på er at nivå 3 er "sniper", og nivå 4 er skarpskytter-lagfører. I fgtj kan du max få nivå 2, mest sannsynlig kun nivå 1, da både 2BN og PBN har mistet mye sksk-kompetanse da mange erfarne befal har sluttet. Skal du bli sksk, søk deg inn i 2BN eller PBN, og kom deg i Kavesk. Det er den helt klart beste måten. Husk også på at 50% av de som søker Kavesk vil også søke om å bli sksk, så det er mange om beinet. Å møte opp med og vise en god holdning og stå-på-vilje, aldri syte og klage og alltid gi 100%, er det viktigste. Du burde også være blant de med best kondisjon, både pga alt mentale overskuddet dette gir deg, og at befalet legger merke til deg hvis du gruser 95% av medsoldatene dine på 3000m. Om du har drevet med rifleskyting hele livet har ingen ting å si så lenge du greier å skyte sånn nogenlunde bra. For å bestå nivå 1 derimot, kreves det svært mye, og jeg vil legge til at det er 70% stryk på disse kursene. Og det er kun 10 soldater i hele Kavesk som får muligheten til å ta dette kurset, soldater som allerede har utmerket seg og blitt valgt ut til sksk-tjenesten i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Larshe94 Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Takk for svar! Men hva står egentlig Kavesk for? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 KavaleriEskadronen i Panserbataljonen. Sjekk det ut på mil.no;) Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Er også en kavesk i 2.BN. Lenke til kommentar
Larshe94 Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Tusen takk for svar nok en gang!!! setter virklig pris på svarene Men kan noen ta det punktevis, et eksempel på hvordan jeg blir en skarpskytter? Eksempel : 1. Vg3 2. .... 3. ...... 4. ........ Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Imo så er det nok ganske så tilfeldig, det eneste du kan virkelig gjøre noe med er fysikken din men det trengs ikke blod trimming og havne et sted det finnes skarpskytter også legge inn et ønske etter det er det nok veldig tilfeldig hva som skjer har jeg hørt. Lenke til kommentar
Larshe94 Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Har noen noen trenings tips om hvordan jeg kan forbrede meg til yrket? Er god skytter har grei kondisjon. Er det noen mål jeg kan sette meg for eksempel 3000m på x antall tid eller 15 heng ups ... Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Har ikke noe bedre å gjøre nå, så: 1. Få studiekompetanse (pluss mye bra fysisk trening) 2. Søk deg inn i 2BN eller PBN. Anbefaler PBN. 3. Skaff deg plass i Kavesk 4. Gjør det maks bra i rekrutten, vis riktig egenskaper hele tiden 5. Søk stilling som sksk 6. Bestå nivå 1-kurset For videre utdanning innen faget og utenlandstjeneste må du søke deg videre til profesjonelle avdelinger etter fgtj, da primært TMBN, men også KJK, FSK og MJK. Beste treningstips er rett og slett å møte opp til fgtj i best mulig form, med hovedvekt på kondisjon. Nå vet ikke jeg hvor god form du er i fra før, men som mål; 3000m hvertfall under 12min, nede på 10-tallet er ideelt. 40 pushups, 40 situps (militære) og 7-8 hangups er plenty på styrkedelen. Lenke til kommentar
Larshe94 Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Takk for svar!! Kan man utdanne seg i utlandet eventuelt USA? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det er vel en mulighet å bli sendt til USA på kurs. Hvorvidt dette er praktisert i sksk-utdanningen vet jeg ikke. Vet i alle fall at medicer kan bli sendt til andre land på kurs, deriblant USA og Tyskland. Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Ikke i fgtj. Det er det hvertfall ikke penger til! Tviler veldig på det uansett, har hvertfall ikke hørt noe om at mitt gamle befal dro til utlandet for sksk trening. Som Sierra149 sa også, synd, men kanskje de beste instruktørene i Norge har desverre sluttet. Var i siste kontikent som var så heldig å ha de. En annen ting, som også vil hjelpe er å komme i samme patrulje som sksk befalet under rekrutten. Da er det lettere å bli lagt merke til (på både godt og vondt) og befalet er det jo som plukker ut de folka som de vil ha i patruljen sin. Kan godt hende at ene fyren ikke er den flinkeste skytteren, men eier på samband eller kart og kompass som er minst like viktig for patruljen, eller er bare en generelt ålreit person som befalet liker og kan tenke seg å ha i patruljen sin. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Vet hvertfall om to norske sksk som har vært på USMC Scout/Sniper School. Han ene, som for øvrig er hovedinstruktør skarpskytter for hele Hæren, ble (hvis jeg husker rett) kåret til beste elev ved skolen noensinne. Han andre bestod også med glans, jeg har hatt han på kurs og han er særdeles dyktig. Kursing i Tyskland vet jeg også om noen som har vært på, men det er som siste taler sier, bare å glemme i fgtj. En annen ting, som også vil hjelpe er å komme i samme patrulje som sksk befalet under rekrutten. Da er det lettere å bli lagt merke til (på både godt og vondt) og befalet er det jo som plukker ut de folka som de vil ha i patruljen sin. Kan godt hende at ene fyren ikke er den flinkeste skytteren, men eier på samband eller kart og kompass som er minst like viktig for patruljen, eller er bare en generelt ålreit person som befalet liker og kan tenke seg å ha i patruljen sin. Akkurat dette er faktisk svært viktig. Burde egentlig ikke være slik, da fordelingen i patruljer under rekrutten virker som skjer helt tilfeldig, men nå er det en gang slik. Lenke til kommentar
Larshe94 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg kommer inn i forsvaret hvis jeg har -1,75 i syn vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå