Gå til innhold

Trenger hjep med å legge inn HK drivere

Anbefalte innlegg

Har Asus A7N8X Non deluxe...

Bruker SUSE 8.1.... La det inn igår og har 0 peiling på linux...

hvem fil skal jeg bruke og hvordan legger jeg det inn...

Prøvde detta:

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_di...y_ia32_1.0-4363

men så leste jeg detta:

Note: If you are using SuSE 8.1 or earlier, or if you are using United Linux 1.0, we recommend installing from RPMs built by SuSE.  These are available via ftp. If you install via the .run file, XFree86 configuration with SaX2/YaST2 will not work correctly. For more information, see the NVIDIA Installer HOWTO for SuSE Linux at http://www.suse.de/en/private/download/xfr...ee86/index.html.

Så det er tydeligvis ganske vanskelig å legge inn drivere :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken viste til drivere for NVIDIA-skjermkort... Skulle ikke du ha driveren til hovedkortet? Uansett så finner du driverne til nforce2-baserte hk her: http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_nf...nforce_1.0-0261

Installer ved å skrive tar -xvzf navnetpåfilen.tar.gz (dropp z hvis filen ikke er gzipped, gz).

cd navnetpåkatalogen (får samme navn som den pakkede filen)

make && make install

Nforce 2 er ikke særlig godt støttet i Linux (nmed mindre du kompilerer din egen kjerne), og med en distro som SuSE 8.1 (jeg har prøvd den med A7N8X Deluxe). så blir lesing/skriving til disk utrooolig tregt.

Dette kan du fikse ved å skrive: hdparm -d 1 /dev/hda (sett inn navnet på Linux-partisjonen). I mitt tilfelle vil det se slik ut: hdparm -d 1 /dev/hda7 (jeg har flere partisjoner "før" Linux-partisjonen). Denne kommandoen "skrur på" DMA-støtten og vil øke ytelsen betraktelig. Alternativt kan du kompilere din egen kjerne (jeg bruker selv 2.4.20, patchet med rc2 slik at versjonen på kjernen blir 2.4.21-rc2) hvor du kompilerer inn støtte for "AMD Viper" i kjernen (den skal ligge under kategorien som omhandler IDE-greier).

Siden det å kompilere sin egen kjerne ikke er ideelt for alle (du vil muligens få noen unresolved symbols-feilmeldinger) så kan du benytte deg av hdparm-kommandoen. Husk at du da må skrive denne kommandoen etter hver boot. For å slippe dette kan du endre oppstartskriptene som kjøres av init. Oppstartsskriptene finner man vanligvis (alltid?) i katalogen /etc/rc.d/ . I denne katalogen ligger det flere filer (skript) og hvilke av disse skriptene som kjøres er avhengig av hvilket kjørenivå systemet ditt er på (er ikke 5 "standard for SuSE med grafisk loggin og all stæsj?). For å se hvilket kjørenivå som er standard på ditt system kan du åpne filen /etc/inittab i en editor. Let etter en linje som heter noe med initdefault (det skal være lagt inn kommentarer slik at innholdet i filen blir rimelig selvforklarende)

Driveren til hovedkortet (NVIDIA_nforce-1.0-0261.tar.gz) fikser ikke DMA-problemet, men støtter nå AGP GART (slik at man kan bruke AGP-hastighet på non-nvidia grafikkort), lyd (jeg er litt usikker på om SP/DIF virker) i form av noen modifiserte Intel-drivere (det ser iallfall slik ut i /etc/modules.conf) og støtte for NVIDIA LAN (A7N8X Deluxer har i tillegg et "nettverkskort" som ikke "støttes" av NVIDIA-driveren. Du må laste modulen al-manual. Modulen het 3com ett-eller-annet).

Anyway: Strengt talt er det ikke nødvendig å installere "hovedkortdriverne" (skjønt at disse driverne ikke er til selve hovedkortet men ekstrautstyret på det). Lyden burde allerede virke hvis du bruker SuSE 8.1. Men det er mulig at du vil få bedre lydkvalitet med nvidia-driverne. Det eneste du egentlig trenger er driverne til nettverkskortet. Derfor anbefaler jeg deg å laste ned tar.gz-pakken, og ikke RPMen! Når du har pakket ut tar.gz-filen, så åpner du katalogen som ble lagd når du untar/gzippet filen (jeg tror den heter "nforce"). Deretter skriver du cd nvnet (det er mulig du må nedre på store/små bokstaver da Linux er "case-sensitive"). Deretter skriver du bare make && make install (du står da i katalogen /nforce/nvnet/). På den måten slipper du å få alle de andre unødvendige driverne inn på systemet ditt.

Eksempel på hvordan vi installere nforce-driverne (hvis du ikke allerede vet):

legg tar.gz-filen i en midlertidig mappe

Ved å bruke den nyeste driverene blir kommandoene slik (jeg legger slike filer i /usr, men skal du følge "tradisjonen" bruker du hjemmekatalogen din):

cd /usr

tar -xvzf NVIDIA_nforce-1.0-0261.tar.gz

cd nforce

(vi står da i /usr/nforce/)

Hvis du vil installere alle driverne (LAN og lyd) skriver du bare make && make install.

Hvis du bare skal ha nettverksdriveren skriver du:

cd nvnet (/usr/nforce/nvnet)

make && make install

*Det er mulig dette ble litt for "basic", men jeg tok det med "just in case" :wink:

EDIT: Jeg bruker selv ALSA for å få lyd ut av mitt A7N8X. Driverne til denne finner du på www.alsa-project.org. Her "trenger" du "driver", "library" og "tools". Disse filene er tar og"bunzipped". De har altså etternavnet *.tar.bz2. Du pakker ut filene ved å skrive: bunzip2 alsa-driver-0.9.4.tar.bz2. Deretter skriver du: tar -xvf alsa-driver-0.9.4.tar (merk at z er fjernet blandt "opsjonene"). Du må endre på filen /etc/modules.conf manuelt, og hva som skal legges til her er avhengig av lydbrikken (da ALSA støtter mange lydbrikker).

Lykke til med din lille "Linux-emigrasjon" :)

....Dessuten: Lær deg å bruke kommandolinjen! Folk blir 'ølakt av alle de derre RPM-greiene ;-)

Lenke til kommentar
Linken viste til drivere for NVIDIA-skjermkort... Skulle ikke du ha driveren til hovedkortet? Uansett så finner du driverne til nforce2-baserte hk her: http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_nf...nforce_1.0-0261

Installer ved å skrive tar -xvzf navnetpåfilen.tar.gz (dropp z hvis filen ikke er gzipped, gz).

cd navnetpåkatalogen (får samme navn som den pakkede filen)

make && make install

Nforce 2 er ikke særlig godt støttet i Linux (nmed mindre du kompilerer din egen kjerne), og med en distro som SuSE 8.1 (jeg har prøvd den med A7N8X Deluxe). så blir lesing/skriving til disk utrooolig tregt.

Dette kan du fikse ved å skrive: hdparm -d 1 /dev/hda (sett inn navnet på Linux-partisjonen). I mitt tilfelle vil det se slik ut: hdparm -d 1 /dev/hda7 (jeg har flere partisjoner "før" Linux-partisjonen). Denne kommandoen "skrur på" DMA-støtten og vil øke ytelsen betraktelig. Alternativt kan du kompilere din egen kjerne (jeg bruker selv 2.4.20, patchet med rc2 slik at versjonen på kjernen blir 2.4.21-rc2) hvor du kompilerer inn støtte for "AMD Viper" i kjernen (den skal ligge under kategorien som omhandler IDE-greier).

Siden det å kompilere sin egen kjerne ikke er ideelt for alle (du vil muligens få noen unresolved symbols-feilmeldinger) så kan du benytte deg av hdparm-kommandoen. Husk at du da må skrive denne kommandoen etter hver boot. For å slippe dette kan du endre oppstartskriptene som kjøres av init. Oppstartsskriptene finner man vanligvis (alltid?) i katalogen /etc/rc.d/ . I denne katalogen ligger det flere filer (skript) og hvilke av disse skriptene som kjøres er avhengig av hvilket kjørenivå systemet ditt er på (er ikke 5 "standard for SuSE med grafisk loggin og all stæsj?). For å se hvilket kjørenivå som er standard på ditt system kan du åpne filen /etc/inittab i en editor. Let etter en linje som heter noe med initdefault (det skal være lagt inn kommentarer slik at innholdet i filen blir rimelig selvforklarende)

Driveren til hovedkortet (NVIDIA_nforce-1.0-0261.tar.gz) fikser ikke DMA-problemet, men støtter nå AGP GART (slik at man kan bruke AGP-hastighet på non-nvidia grafikkort), lyd (jeg er litt usikker på om SP/DIF virker) i form av noen modifiserte Intel-drivere (det ser iallfall slik ut i /etc/modules.conf) og støtte for NVIDIA LAN (A7N8X Deluxer har i tillegg et "nettverkskort" som ikke "støttes" av NVIDIA-driveren. Du må laste modulen al-manual. Modulen het 3com ett-eller-annet).

Anyway: Strengt talt er det ikke nødvendig å installere "hovedkortdriverne" (skjønt at disse driverne ikke er til selve hovedkortet men ekstrautstyret på det). Lyden burde allerede virke hvis du bruker SuSE 8.1. Men det er mulig at du vil få bedre lydkvalitet med nvidia-driverne. Det eneste du egentlig trenger er driverne til nettverkskortet. Derfor anbefaler jeg deg å laste ned tar.gz-pakken, og ikke RPMen! Når du har pakket ut tar.gz-filen, så åpner du katalogen som ble lagd når du untar/gzippet filen (jeg tror den heter "nforce"). Deretter skriver du cd nvnet (det er mulig du må nedre på store/små bokstaver da Linux er "case-sensitive"). Deretter skriver du bare make && make install (du står da i katalogen /nforce/nvnet/). På den måten slipper du å få alle de andre unødvendige driverne inn på systemet ditt.

Eksempel på hvordan vi installere nforce-driverne (hvis du ikke allerede vet):

legg tar.gz-filen i en midlertidig mappe

Ved å bruke den nyeste driverene blir kommandoene slik (jeg legger slike filer i /usr, men skal du følge "tradisjonen" bruker du hjemmekatalogen din):

cd /usr

tar -xvzf NVIDIA_nforce-1.0-0261.tar.gz

cd nforce

(vi står da i /usr/nforce/)

Hvis du vil installere alle driverne (LAN og lyd) skriver du bare make && make install.

Hvis du bare skal ha nettverksdriveren skriver du:

cd nvnet (/usr/nforce/nvnet)

make && make install

*Det er mulig dette ble litt for "basic", men jeg tok det med "just in case" :wink:

EDIT: Jeg bruker selv ALSA for å få lyd ut av mitt A7N8X. Driverne til denne finner du på www.alsa-project.org. Her "trenger" du "driver", "library" og "tools". Disse filene er tar og"bunzipped". De har altså etternavnet *.tar.bz2. Du pakker ut filene ved å skrive: bunzip2 alsa-driver-0.9.4.tar.bz2. Deretter skriver du: tar -xvf alsa-driver-0.9.4.tar (merk at z er fjernet blandt "opsjonene"). Du må endre på filen /etc/modules.conf manuelt, og hva som skal legges til her er avhengig av lydbrikken (da ALSA støtter mange lydbrikker).

Lykke til med din lille "Linux-emigrasjon" :)

....Dessuten: Lær deg å bruke kommandolinjen! Folk blir 'ølakt av alle de derre RPM-greiene ;-)

Noe tips om hvordan jeg lærer kommando greiene?

For basic??? Nope.... akkuratt hav jeg trenger :D

Lenke til kommentar

Noe tips om hvordan jeg lærer kommando greiene?

For basic??? Nope.... akkuratt hav jeg trenger :D

Den beste måten å lære seg kommandoer på er å bruke kommandoprompten (f.eks det å skrive ls sitter i ryggmargen hos meg :-D ). Ved å lese dokumentasjonen som følger med programvaren så burde du få en god pekepinn på hvordan du skal bruke kommandoene. Desverre så er disse veiledningene litt for konkrete, slik at det kan være vanskelig å forstå hva kommandoene gjør. Hvis du vil vite hvordan du bruker en bestemt kommando (hvordan den brukes, opsjoner osv.) så kan du ty til man-sidene. Skriv: man <kommando> ved prompten, f.eks "man shutdown". Man-siden for denne kommandoen vil da åpnes i (mest sannsynlig) "vi". vi er en enkelt teksteditor som er standard på alle unix-system. Den kan være noe forvirrende for nybegynnnere (meg inkludert) ("hvordan i helv... avslutter jeg denne!?"). Du avslutter ved å trykke shift + Z to ganger etter hverandre. Dette lagrer filen og avslutter (man-filer read-only så du trenger ikke å bekymre deg :-) ). Alternativt kan du trykke q. De to metodene krever at vi er i "kommandomodus" (det skal stå et kolon nederst på skjermen). For å komme til kommandomodus trykker du ESC (be mye guest, trykk i vei, sånn bare for å være heeelt sikker på at vi er i kommandomodus :D ). Hvis alt annet feiler (eller du bare er lat) så kan du bare "drepe" hele sjiten ved å trykke Ctrl + C. Dette er standard knappekombinasjon for å drepe programmer som kjører i forgrunnen (på norsk: det programmet du arbeider i). Hvis du vil få en oversikt over alle prosessene som kjøres, så kan du skrive ps -ax ved kommandolinjen. Du vil da få opp navnet på alle prosesser sammen med et såkalt PID-nummer. Den øverste prosessen har PID 0, og tilhører systemet (altså ikke en "user application"). Denne er det ikke mulig å drepe. Får å drepe en prosess manuelt skriver du kill -9 1234 (hvor 1234 er PID-nummeret). Da dreper du prosessen uansett (tallet 9 er et kill-signal... Det finnes flere). Det var en stund siden jeg brukte kill-kommandoen, så det er mulig at den jeg oppga er feil. "kill 1234" er iallfall riktig, men noen prosesser krever at du dreper dem skikkelig (en godt planta kule i panna). Dette gjør du ved å angi et kill-signal (som vist ovenfor). Needless to say: For å drepe prosesser du ikke selv har startet, så må du være root. Det samme gjelder system daemons (la oss bare si at daemons er programmer som lurer i bakgrunnen, og som spretter frem i forgrunnen når du ber om det, eller ikke... Utskriftssystemet er et eksempel på en daemon. Før du sender en utskrift til skriveren ser du ikke snurten til utskriftssystemet)

En veldig fiffig sag du burde ha i nærheten under hver sesjon er "The one page linux manual" (er riktignok på to sider, men...). Du finner den på http://homepage.powerup.com.au/~squadron/l...linuxmanual.pdf. Denne linken leder deg rett til PDFen. Denne, og man-sidene er alt du trenger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...