Gå til innhold

Lage en batteridrevet lyskasse til tracing av skisser, mulig?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten og lett batteridrevet lyskasse i A4 format(brukes for å reprodusere egne tegninger eller for å tegne animasjoner)Dybden blir 15mm, noe som innebærer at led panelet/el panelet + eventuelt akrylglasset(eller herdet glass) ikke må overskride 10mm .

Jeg har derimot problemer med å finne norske produsenter som selger El panel eller led lys panel?

Eventuelt om dette faktisk er i det hele tatt muligt å kjøre fra en batteripakke?

Jeg vet elfa har, men desverre har de ikke databladet som forklarer tilkoblings kravene.

Jeg håpte på å komme under 1000 lappen for hele prosjektet.

Noen som har noen ideer om hvor de kan selge det? Eventuelt om det går ann å bruke led lister som lyser fra siden på en akryl plate?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er vel glass som er sandblåst på den ene siden veien å gå, vet ikke hvor mye lys du vil trenge i en slik boks men viktigst er det sikkert med jevn belysning. og leds trekker ikke så uhorvelig mye strøm så batterier osv er nok ikke stort å bekymre seg om

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gjør det enkelt og billigt

Blir en osram ledstixx som jeg modifiserer for å få plass til inni alluminiumsrammen som er laget av 15x15 "U"-profil lister. Bryteren vil jeg fortsette og benytte, og den vil gå i flukt med aluminiumsrammen.

I bunnen vil det være en aluminiumsplate som jeg polerer for å kunne reflektere mest muligt lys.

"Glasset" vil bestå av 3 stykk 3mm plexiglass som limes sammen i kantene. Alle sidene som befinner seg i midten av "sandvichen" vil bli pusset med sandpapir. På toppen vil en frostet eller hvit selvklebig folie ligge (Eventuelt kan denne folien ligge mellom de 2 øverste plexiglassene.

Aluminiumsrammen limes til alumiumsplaten (foruten den ene siden som skrus fast for å kunne demontere/ eller skifte batterier)

Total kostnadd ca 300,- (ettersom jeg får rabatt på lister, og plexiglass har jeg noe liggende fra et tidligere prosjekt :D)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Du kan vel bare ta skjermen fra en gammel bærbar PC, og plukke ut selve LCD-panelet men beholde lysrøret og plastplatene som sprer lyset. For å drive lysrøret kan du bruke omformeren fra en gammel scanner, for de bruker på å gå på 12 volt, noe som er lett oppnåelig med batterier. Jeg brukte den løsningen for å få scannet negativ film i 10x15-format, og det fungerte helt ypperlig.

Lenke til kommentar

Ikea har har billige LED-lyslister, for montering på undersiden av hyller. Clas Ohlson har løse LED-pærer i ulike størrelser, løse ledninger, loddetinn, loddebolt osv.

Akryl er bedre enn glass for lyselementet, i optiske kabler er det akryltråder som brukes fordi akryl har langt bedre lysledende egenskaper enn glass. Sandblås overflaten som vender opp og polér sideflatene og bunnen på akrylplata, det er langs kantene du monterer LEDlyskildene. Det finnes tynne polystyrenspeil som du kan legge nederst slik at alt lyset havner på den frostede overflaten. Evt. kan du bruke en polert metallplate som speil.

Og legg eventuelt et tynt glass øverst, oppå akrylplata, for å få en glatt ripefri overflate å tegne på. Glassmestre kan levere både ferdigskjært polystyrenspeil, akryl og glass.

Kabinettet kan du sikkert få en blikkenslager til å brette og hardlodde for deg. En omgang med en sprayboks billakk (kjøpes f.eks på Biltema) i valgfri farge gir en lett vaskbar overflate.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Oppdatering.

Fant en ødelagt pc skjerm på dynga idag. Tok ut plexiglasset, defuser papiret og reflektor papiret og sammen med min osram ledstixx ble dette resultatet ;)

http://www.youtube.com/watch?v=hLHVqrvCiFE

Så nå trenger jeg bare å kutte den til å passe inn i rammen jeg har laget.

post-47543-0-71148800-1299103319_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...