Gå til innhold

Kjøp Tv(4:3 eller 16:9) eller Projector, Og Hvilken???

Anbefalte innlegg

Har de siste månedene tenkt på å kjøpe en 32" Widescreen Tv, men har funnet ut at det kanskje ikke er det rette for meg. Heller et fint stort "vanlig" 4:3 tv.

Grunnen er at jeg spiller mye gamecube, Snart Xbox, og ser mye på vanlig TV også.

Og ved å kjøpe et 32" 16:9 tv, vil jeg da bare kunne nyte ca 24" når jeg ser på tv eller spiller, og jeg gjør det mer enn jeg ser filmer, så da vil ikke widescreen være verd det.

Men så kom jeg også på at projectorer har blitt veldig mye billigere, og da vil jeg få en mye større bilde, noe som er en stor fordel( selv om de koster mer en tv-er).Eneste negative er vel at ikke alle fungerer så godt i fultbelyste rom.

Har sett litt på det sony 4:3 tv-et (29") på elkjøp til ~5000,-, og kunne vurdert å bruke opptil 10000,- på projector. ( får vel kanskje bare en med SVGA oppløsning for den prisen, og kanskje det er for lite eller?, kunne godt tenkt meg å spille litt BF på den i 1024x768 hvis det var mulig å finne en projector til den prisen med den oppløsningen)

Hva burde jeg velge, og hvilket merke vil dere anbefale?

Gjerne vær spesifikk med detaljer, specs, pris og hvilken butikk jeg burde kjøpe fra, osv.

PS: Hvis dere mener projector, hva med lerret da, billig eller dyrt, og hvor stort?

Edit: Kunne dette være noe? : http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=13677 , brukt men vel grei pris eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

holder meg til tv-delen da jeg har gammel projektor som best egner seg til film og noe xbox-spilling, men noe vanskelige kontraster her

når det gjelder tv vil jeg vel absolutt anbefale widescreen i disse dager om du tenker langsiktig

flere og flere filmer på tv begynner å gå i 16:9 (nrk2, c+ kanaler osv), og når det gjelder xbox fungerer den udmerket i widescreen da den jo kan settes i widescreen-modus, ulempen er dog at ikke alle spill støtter ws.

det å spille bf på projektor vil jeg tro er fantastisk fett de første timene, men etterhvert vil du nok bli temmelig lei i nakken og øya etter å følge detaljene på lerret

hmm... så ikke helt hjlpen min i dette selv, ble visst mye rot, men vil tro det står noe av verdi her

uanz, lykke til med valget ditt

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe ny TV, så kjøp for all del widescreen. Hvis NRK og TV2 får det som de vil, blir det widescreen/digital-TV i løpet av et par år. Filmkanalene sender mye 16:9 og DVD er 16:9 eller enda "videre".

En annen ting er at hvis du vil ha et litt godt, påkostet apparat, så har du snart ingen alternativer i 4:3. Sony og Panasonic har vel noen litt påkostede 4:3-modeller. Philips og Grundig har bare rimelige "standard" 4:3-modeller. Alle fabrikkene legger utvikling / ny teknikk i widescreen-modellene.

Lenke til kommentar

gamlingene har en panasonic 32"(16-9) tv, med 100hz quantrix flat-screen widescreen billed rør, krystall klar kvalitet.

anbefales på det varmeste!

du må huske å se på tvn i butikken og snakke med personalet der for å få info om tvn som du eventuelt skal kjøpe :)

Lenke til kommentar

Er ikke konsollene 16:9-kompatible da? Mener hvertfall at Xbox og PS2 er det. Selv har jeg 32" 16:9 TV og 4:3 XGA projektor, og ja, det er fett å spille BF med projektor. Hvis du skal kjøpe en ny TV nå bør du absolutt kjøpe widescreen. Det er min mening, men jeg vet at det er mange som ikke deler den med meg. Husk at "alt" av filmer er i 16:9 og jeg mener at konsollene også skal takle 16:9. Det er vel en stund til alt av TV-sendinger sendes i widescreen, men du får heller leve med å se nyhetene med utstrekt bilde eller svarte striper på sidene ;)

Hvis du skal ha projektor, anbefaler jeg www.avforum.no hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar

mm, som svar til rikkyrally.. Som nevnt av noen tidligere i tråden så støtter konsoller mer og mer widescreen nå etter hvert..

Jeg har iallfall i det siste spilt widescreenspill på xboxen (burnout2), og på gamecube (starfox adventures).. og jeg regner med det bare kommer flere spill som støtter det.

Lenke til kommentar

Heisann.. Har faktisk litt greie på tv, ville helt klart valgt en 16:9 tv.. Fordi spillene blir mer og mer kompatible med 16:9, tv kanalene vil gradvis legge sendingene sine om til 16:9 formatet.. Om valg av tv.. Skal du ha en 32" 16:9 TV til under 10000, tror jeg Sony kv32ls10 vil være et bra valg, dette aparatet koster vell mellom 8000 og 10000 og er samme tv som kv32ls35, men unntak av at ls10en ikke har sub, men er derimot mye rimeligere.. Om du har lyst å bruke mer penger, så kan du jo få tv`er med høyere oppløsning enn vanlige tver.. Av disse er det nokk panasonics nye tv med quintrix sr billedrør som er det beste.. Quintrix SR er egentlig et HD billedrør som normalt sitter i tver i tver i 50000 kr klassen..

Lenke til kommentar

Heisann!

I den prisklasen vil en TV være å foretrekke.

Widescreen er fremtidens format, og da er 32" det minste jeg ville kjøpt.

Var med å hjalp bruttern med TV handel her på senhøsten i fjor.

Når du ser på TV så ikke la selgerne demonstrere med tegnefilm!

Ta med deg en film med både skarpe kontraster og mørke overganger. Matrix er utrolig fin til dette. Problemet jeg har sett med apparateer opp i 15000 kr klassen er at en får grønnskjær i sorte partier med svak kontrast til mindre sorte partier.

Testet både Pioneer, Panasonic, JVC, Sony og Grundig.

Testet med 3 DVD spillere. Butikkens egen crappy '00 - modell pioneer, en 01 modell samsung (husker ikke modell nr'et, men den var toppmodellen i 01) og en H/K DVD 25.

S-VHS kabelen var i butikken Elkjøps bogstandard kabel.

Prøvde med samme type kabel, og grønskjæret, som var verst på Panasonic TV'en ble merkbart mindre ved bruk av en Proson S-VHS kabel.

Grundigen kom best ut, og hadde det helt klart beste bildet av disse. Modellene kommer jeg ikke på, men de kostet alle ca 14k - 15k, og da forventer jeg at sånne ting ikke skal eksistere i bildet.

Konklusjon: Ta med deg film(er) "nistirr" på detaljer og vær kritisk.

Lån/kjøp deg en skikkelig S-VHS kabel.

Ville også sjekke ut TV'ene hos Hi-Fi Klubben og HI FI centeret

Lykke til med handelen.

Lenke til kommentar

Om en tv til 15laken har grønnskjær i bilde skyldes det enten at du har kjøpt helt feil tv eller har en elendig dvd.. Derimot grønnskjer i kantene pga dårlig geometri, noe du kan justere i servicce menyen.. Med unntak av philips hvor du vil få en viss grad av dårlig geomentri uansett pga av at skyggemasken ikke er flat men bare glasset i front, og jo lenger ut du kommer jo tykkere blir glasset, dermed vil du få litt skjeve linjer osv ut i kantene, tror også dette gjelder grundig og jvc.. Med unntak av den hd modellen til sistnevnte.. Ville personlig vært veldig skeptisk till å valgt grundig, både med tanke på billedkvalitet i forhold till f.eks kv32fq80 og 32pw9617, og pga at de er på konkursens rand :roll:

Lenke til kommentar
Ser i nyeste elkjøp avis at det er mulig å få tak i philips absoulutte toppmodell 32pw9617 til 15995,- sier bare "LØP OG KJØP".. Det er et sinnsykt bra kjøp

...32PW9767 er philips toppmodel, med pixel plus (hd kvalitet)

Lenke til kommentar
Om en tv til 15laken har grønnskjær i bilde skyldes det enten at du har kjøpt helt feil tv eller har en elendig dvd...

Nope, hehe, DVD spilleren på sjappa var ikke helt topp riktignok, men de to andre skulle være helt på høyde.

Derimot mistenker jeg internkabling og støyskjerminga i selve apparatet.

Testa en JVC TV som skulle være toppmodell, og den hadde ingen slike tendenser.

Det må jo sies at en nesten måtte vite at grønnskjæret var der for å se det, og at det kun kom frem i spesielle tilfeller, dog med forskjellige filmer, så filmene kan ikke ha noe med det å gjøre...

Men det kan jo være vi kom borti etpar mandagsprodukter også da.

Var selv temmelig overraska over Grundigen. Totalt uventa.

Lenke til kommentar

jeg leste en lang artikkel i ett hi fi blad om valg av tv, etter å ha lest den ville jeg kjøpt widescreen tv uten 100hz litt i overkant av 10.000kr. i artikkelen sto det at på en tv i den prisklassen vil 100hz ofre mye av kvaliteten og at de anbefalte ikke tv med 100hz før du var oppe i 15-20.000kr og bruke på tv.

husker ikke hvilken tv som kom best ut i testen desverre.

Lenke til kommentar
evil_snowman

Ble Medlem: 22 Sep 2002

Skrevet: 09 Jul 2003 17:08 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

jeg leste en lang artikkel i ett hi fi blad om valg av tv, etter å ha lest den ville jeg kjøpt widescreen tv uten 100hz litt i overkant av 10.000kr. i artikkelen sto det at på en tv i den prisklassen vil 100hz ofre mye av kvaliteten og at de anbefalte ikke tv med 100hz før du var oppe i 15-20.000kr og bruke på tv.

husker ikke hvilken tv som kom best ut i testen desverre.

http://www.bergen-airsoft.tk åpner om lenge.

http://jack.keenspace.com - verdens beste tegneserie

http://www.xeofreestyle.com - verdens tøffeste side

http://www.katies-world.com digg dame og digg musikk .

Leste også den artikkelen var vell i mai utgaven av lyd og bilde om jeg ikke tar feil.. Men de bommet nokk litt der, vet det er mulig å få tak i en 32pw8717 eller 8707 for rundt 10000, denne hadde de katogorisert som en 15000 kroners tv..

Lenke til kommentar
GeCcO

Posted: 09 Jul 2003 12:39 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

zaico wrote:

Ser i nyeste elkjøp avis at det er mulig å få tak i philips absoulutte toppmodell 32pw9617 til 15995,- sier bare "LØP OG KJØP".. Det er et sinnsykt bra kjøp

...32PW9767 er philips toppmodel, med pixel plus (hd kvalitet)

AMD Athlon XP 2100+

ASUS A7V333 RAID

512MB DDR PC2700 TwinMos

Sapphire Radeon 9700 PRO

80 GB WD

Cheiftec Dragon Medium Tower m/dør sølv

Memorex DVD

logitech cordless desktop optical

SB Live 5.1 Digital

Philips 32pw9767 og philips 32pw9617 er nøyaktig samme aparatet.. bare at 9617 i tillegg er utstyrt med trådløse bakhøytalere... og har selvfølgelig da også pixel pluss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...