Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lukt og røyk ut fra bærbar datamaskin - Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Vertical; godt tips er å ikke la novices skru på ting de ikke har kunnskap om, men positive er dere sysselsetter og brødfør oss pc-techs :p

Spekulere hva som er svidd blir nettopp det, bare mye synsing.

Det er neppe batteriet.

Heller mer sannsynlig at bruk av trykkluft på/mot vifta kan være årsaken (dere holdt vel igjen bladene så vifta ikke spant vildt mens den ble blåst ren, og sjekket i etterkant at den gikk lett og ledig rundt FØR dere koblet i strøm osv?) ...

Og ikke minst tellet dere opp alle skruer, sjekket at evt kabler etc ikke var satt i feil noe sted (Utrolig hva enkelte får til feil der).

Som påminner om svidde vifter, riktignok til stasjonær men svidd vifte

Knekt vifteblad, for mye støv i hjørnet av viftehuset, ledning som blokkerer vifta fra å rotere eller for sammenskrudd viftehus som hindrer vifta å lett rotere er typisk "feil" og ender i at noe svir seg. Sålenge man ikke fortsetter å teste ut slikt så bruker man normalt å slippe unna med kun å bytte vifte.

Lenke til kommentar

Vifta ble blåst forsiktig på med trykkluft på boks. Av det lille vi blåste, kan det vel ikke fått vifta til å spinne i "farlig" fart? Skal det så lite til.

Ja, batteriet er avtagbart. Jeg får dessverre ikke fått sett på pc'en, eller gjort noe med den før i morgen kveld.

Ingen skruer forsvant, og alle skruer ble sortert. Alle kabler fra/til skjerm, touchpad, webcam, ble koblet riktig.

Av det jeg har fått av info fra dere, og utifra mine egne tanker, er det vifta som det er noe galt med.

Men hvorfor skulle kommet så mye røyk ut av det "lille" problemet?

Lenke til kommentar

Satt i laderen nå, uten batteriet. PC'en reagerer ikke.

Da er vel batteriet utelukket som feilkilde.

Dersom det kun er viften som har tatt kvelden, skulle man vel i det minste fått opp bios bilde før maskinen eventuelt slo seg av pga av varme eller manglende rpm signal.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Har opplevd lignende med to harddisker. Der var det spenningsregulatoren som var blitt ødelagt. De hadde rustet (og antaglig kortsluttet), som førte til at de tok fyr da jeg satte de inn i kabinettet.

Du kan kikke i nærheten av strøminntaket (fra batteri og laderinngangen) og se om du ser noen svidde komponenter. Spenningsregulatoren er mest sannsynlig en overflatemontert komponent (som ligner på en sterotypisk "datachip") og kondensatorer for glatting av spenning ser ut som en sylinder som er en ganske stor komponent sammenlignet med resten.

Lenke til kommentar

Kun for å bryte inn litt her, en elektrisk motor, uansett størrelse, kan utvikle ganske så mye røyk (har snart 30 års erfaring med slikt da jeg jobber som maskinist på skip og har sett litt av hvert) når den får "hikke". Og når det er snakk om en bitteliten el-motor på en vifte med masse plast, vil det fort bli mye røyk når en slik el-motor blir overbelastet.

Hva skjer når en el-motor blir overbelastet og den er montert i en plast vifte?? Jo, den blir varm, plasten blir varm og det kan føre til masse røyk, det kan jeg love dere. Har sett slike ting altfor mange ganger.

Ellers kan det være spenningsregulatoren som Enfenion sier, den kan utvikle en del røyk, at det skal komme ut i viften fra CPU kommer an på hvor den sitter. Som Kaymeerah sier, skulle gjerne ha sett noen bilder fra den laptopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...