Vertical^ Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Hei! Min fetter fikk en PC å skru på denne ettermiddagen. Han interesserer seg for PC, men har aldri kunne fått fikle på en bærbar. Hadde da en bærbar han kunne skru på så mye han ville. En HP Pavilion DV5. Han tok ut alle deler, til han kom til vifta. Han blåste ut støv med trykkluft på boks, og satt PC'en sammen igjen. Hovedkort, CPU, og skjermkort ble aldri tatt av. Bare deksler, skruer, og skjerm, til vifta var synlig. Men så har vi da emnetittelen. Han satte i batteriet igjen, og PC'en startet automatisk. Umiddelbart kjente jeg en lukt han ikke gjorde. PC'en slo seg av, og jeg tenkte hardt for meg selv. Plutselig slo PC'en seg på igjen, og lukten kom. Men nå så jeg røyk. Ser ut som det kommer i fra vifte-området. Jeg dro til meg PC'en, og holdte inne Av/PÅ knappen til PC'en sluknet. Tok så ut batteriet etter ca. 30 sekunder. Bilder kan jeg legge til i morgen. Hva tror dere det kan være? En fæl lukt. Lukten av svidd eller brent materiale, etterfulgt av røyk. Endret 18. februar 2011 av Vertical^ Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Høres ut som du bør bytte Li-ion batteri, ikke kast det i søppelet. Slikt skal behandles på gjenvinningstasjoner. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Evt. en slik rød boks, som man kan kaste elektronisk avfall i? Men hvorfor tror du det er batteriet? Selv trodde jeg at det var en krets eller noe slikt, men er ikke så veldig teknisk datakyndig av meg. Endret 18. februar 2011 av Vertical^ Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Kretser sier fzzt så dør maskinen ut mens det lukter litt svidd elektronikk, skjer sjelden med kretskort selv om du har støv i.. Li-ion batterier lager ikke lyd når de dør ut (før de eventuelt eksploderer, noe som skjer relativt sjeldent. Det er ikke noen spesielt stor eksplosjon med så små batterier, men de kan være livsfarlige), de røyker og stinker noe jævlig. EDIT: Må bare påpeke at det skjedde etter batteriet ble satt inn, noe som reiser større mistanke på batteriet. Endret 18. februar 2011 av Kaymeerah Lenke til kommentar
LilleKrokodille Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Maskinen er altfor mye brukt..? Løsning: La maskinen være i fred et par dager. Gå en tur ut, nyt naturen, les en bok. Ikke slemt ment,kunne bare ikke dy meg. Måtte tulle men noen i dag... Det hender at maskinen min også lukter brent, aner ikke hva som er problemet! Men nifst er det! Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Ikke slemt ment,kunne bare ikke dy meg. Måtte tulle men noen i dag... Det hender at maskinen min også lukter brent, aner ikke hva som er problemet! Men nifst er det! Det har mest sannsynlig noe med at maskinen blir varm og hardnet plastikk lager en "svidd" lukt når det blir varmet opp til høye temperaturer. EDIT: Hvis du har garanti kan du sende inn datamaskinen, du får maskinen tilbake med nytt batteri. Endret 18. februar 2011 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Det er et Li- On batteri, så du har vel rett. Ja, PC'en har blitt mye brukt. Hver dag fra 8-10 klasse, og hver dag så og si ifra det. Både på skolen og hjemme. Bruker dog aldri PC'en nå lengre. Laderen sto alltid i når jeg brukte PC'en, og batteri har aldri blitt byttet. På tide med et nytt? Takk for svar i hvertfall. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Bruk har lite å si på levetiden til ett li-ion batteri. Forøvrig bruker alle laptoper li-ion batterier i dag, og det har de gjort de siste 10 årene ihvertfall. Det er på tide med nytt lithium ion batteri hvis det røyker og lukter svidd ja. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Tok en liten titt på pc'en og batteriet nå, uten og åpne noe. Ingen visuelle skader i hvert fall. Men tok så og luktet på vifte området (dekselet til vifta og lufteåpningene). Her kjente jeg lukten. Den samme, spesielle lukten. Ingen lukt der batteriet skal sitte, men vifta og batteriet er dog naboer på denne PC'en. Kan legge til bilder i morgen for og kunne forklare litt bedre Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Høres fortsatt ut som batteriet for min del, det er inni li-ion cellene skaden skjer, ikke noe som er visuelt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Høres ut som brent kondensator. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Høres ut som du bør bytte Li-ion batteri, ikke kast det i søppelet. Slikt skal behandles på gjenvinningstasjoner. Altså, de kan kastes som husholdningsavfall, men siden de kan gjenvinnes så bør de leveres? Det er det du sier? Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Ta ut batteriet, sett i laderen og start maskina. Får du samme røyken og lukta da, så kan du utelukke batteriet ihvertfall. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Er nok heller det at han har vært borti noe som enten har svidd seg, eller så har han kanskje ikke fått stramma kjøleribbene skikkelig? Er nok mange andre alternativ til røyk og svidd lukt en batteriet som enkelte her hardnakket påstår. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Spørsmålet som melder seg er jo om fetteren din vet hva han gjør? Røyk betyr muligens dermed også at noe har smeltet såpass at det burde være synlig. Dere kan jo åpne saken en gang til for å se om noe har endret seg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Kan være mye annet enn batteriet. Røyk og lukt er typisk for en svidd komponent. Det er mye som kan ha skjedd, nesten umulig å si sikkert. F.eks kan det ha vært en statisk utladning under rengjøringen, en skadet komponent har så kortsluttet og brent opp. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Satt i laderen nå, uten batteriet. PC'en reagerer ikke. Skrur den opp litt senere i dag og tar en titt. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Altså, de kan kastes som husholdningsavfall, men siden de kan gjenvinnes så bør de leveres? Det er det du sier? Det er spesiallavfall, spesialavfall behandles på de der stasjonene, jeg vet jeg brukte feil ord. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Skrudde av dekslene på undersiden. Ingen visuelle skader på verken CPU, RAM, eller HDD. Men det lukter fra vifta. Noe veldig også. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Hmm, se litt rundt vifteområdet. /Captain Obvious Endret 19. februar 2011 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå