Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biobensin E5, ødelagt motor?


Anbefalte innlegg

Etter at statoil begynte å blande bensinen sin ut med 5% bioetanol (E5) så har jeg opplevd mye rart med motoren på bilen. den har stått ubrukelig noen mnd nå og jeg lurer på om jeg endelig fant ut hvorfor nå i dag på vg :

 

vg link

 

denne vg linken viser videre til en svensk side med liste over hvilke biler som vil tåle/ikke tåle den nye E10 :

 

liste over biler

 

min bil er en Mitsubishi 1998 modell, altså ett år for gammel til å tåle E10..

da lurer jeg jo sef på om den nye E5 jeg har drivi å fylt kanskje ikke var så bra for

motoren min da.. kan nevne at det var problemer som feks at den stoppa av seg selv under kjøring og nekta å gå på tomgang.. alle andre åpenbare årsaker til problemene er undersøkt og byttet etc, men ser ikke ut til å komme til bunns i dette... noen andre som har noen lignende erfaringer, eventuelt tips for flere ting jeg kan sjekke??

 

og til slutt så lurer jeg på åssen jeg kan finne ut om dette er hele problemet, kan en naf sjekk finne ut av en sånn ting, eller må jeg på verksted osv...

 

hvis dette er grunnen og flere har problemer har jo statoil bæsja i skuffen så det holder og det lukter vel søksmål.. hadde ikke gjort meg noe siden den har kosta meg en del kr i rep allerede til ingen nytte, og ikke minst har jeg gått hele vinteren uten bil og med to unger har ikke det vært bare enkelt... vil ha bilen til å gå igjen da..

 

på forhånd takk til alle som kan komme med innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en GDI-motor? Isåfall er det normalt at slike problemer oppstår. De oppstår pga sot i innsuget som gir veldig endrede variabler for tomgang, og har ingenting med etanolen å gjøre (GDI-motorer kjører med halvåpent spjeld på tomgang, og krever enorme mengder matematikk for å holde seg gående). Disse motorene kan gå med slike problemer over lengre tid, og så kutte etter at batteriet f.eks frakobles så de mister sine runtime-data som holder den gående. Det er da nødvendig å kjøre en prosedyre for å få tilbake disse dataene før den vil gå skikkelig igjen. Eneste permanente løsning er å rense innsug, EGR, osv.

 

Det skal vistnok være pga generell dårligere bensinkvalitet (fortsatt ingenting med etanol å gjøre) i Norge og Europa som gjør at GDI-motorer fungerer ganske dårlig i forhold til der de kommer fra (Japan).

 

Jeg kan tenke meg til at i GDI-motorens verden vil bioetanolen bare gjøre fordel siden den er renere enn bensinen i form av at den inneholder mindre karbon, som da gir mindre sot ved ufullstendig forbrenning (men det kan nok og vil nok herpe opp variablene likevel dersom den ikke er laget for å kunne kjøre på dette som da kan bidra til at den går dårligere).

 

Nå er det verdt å merke seg at det er ikke frivillig for oljeselskaper å blande inn bioetanol i bensinen. Det er krav om minst 3% pdd om jeg ikke husker feil fra myndigheter. Det er ganske mye krangel om hvorvidt dette er holdbart i forhold til gamle biler som ikke tåler dette, men dette bryr jo selvsagt ikke myndighetene seg noe om.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg til at i GDI-motorens verden vil bioetanolen bare gjøre fordel siden den er renere enn bensinen i form av at den inneholder mindre karbon, som da gir mindre sot ved ufullstendig forbrenning (men det kan nok og vil nok herpe opp variablene likevel dersom den ikke er laget for å kunne kjøre på dette som da kan bidra til at den går dårligere).

 

Nå er det verdt å merke seg at det er ikke frivillig for oljeselskaper å blande inn bioetanol i bensinen. Det er krav om minst 3% pdd om jeg ikke husker feil fra myndigheter. Det er ganske mye krangel om hvorvidt dette er holdbart i forhold til gamle biler som ikke tåler dette, men dette bryr jo selvsagt ikke myndighetene seg noe om.

 

 

Det er jo forøvrig også litt interessant og merke seg at ikke bare er veldig gamle biler på den svenske listen over biler som tåler biobensin dårlig.

Noe som dog ser ut til å være en gjenganger på nei-listen er nettopp GDI-motorer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...