Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En eller to bassere

_tHokA_

Anbefalte innlegg

Har jo handlet inn en basser til bilen. Siden det kun er en utgang på forsterkern. Men nå sitter jeg her og vurderer om jeg skal kjøpe en ny og lik bass, og koble de i parallel.

For blir det ikke 2ohm, om man kobler 2stk 4ohm høytalere i parallel?

Selv synes jeg det ser bedre ut med to bassere bak i bilen. Men er det noe å tjene på det, eller blir det bare bortkasta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det ser bedre ut med 2stk ja, fyller opp mer på en måte. Men det jeg lurer på er om det vil bli bedre. Pumper vel mer luft, mene..

Per dags dato ligger forsterkeren i skapet, ene bassen er ikke åpnet enda. Strømkabler og signalkabler ligger forsatt i pakka fra LydiBilen. Eneste jeg mangler er liksom basskassa. Så er derfor jeg spør om det er bedre med to bassere, fremfor en. For da kjøper jeg 2x12" basskasse.

Lenke til kommentar

2stk 4ohm suber blir 2ohm i paralell ja, og hvis det er en monoforsterker du har, som er stabil i 2ohm eller lavere, så er ikke det noe problem, og du vil selvfølgelig få mye mere bass.

Hadde du seriekoblet subene så hadde du havnet på 8ohm, og det går også fint, men forsterkeren leverer mye mindre i 8ohm ;)

Hvilke suber og forsterker er det snakk om? Skal du kjøpe en ferdig kasse til dem, eller kommer dem i kasse? Det er nemlig ikke bare å kjøpe en random kasse og montere inn subene, for de skal ha et visst volum å jobbe i ;)

Lenke til kommentar

Sett på ferdig kasse, bassrefleks kasse fra Dynabel.no. 2x43liter.

tomkab_2x12_dy9135-600-web.jpg

Bassene vil ha portet kasse på 30 til 60liter

Og på forsterkeren står det:

- Stabil 2 Ohm stereo / 2 Ohm mono (SUB kanal)

Så blir nok 2 bassere bak i bilen, i parallel

Endret av _tHokA_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Idag ble bassen montert, og forsterker. Har kun en bass enda, men iallefall det låter bra. I gamle bilen kjørte jeg med 2stk, 12" Pioneer "3000W" bassere, på en Dynabel forsterker som skal klare 800W på 2ohm (om jeg husker riktig).

Nå har jeg bare en forsterker som leverer ut 200W i 4ohm, på en høytaler som klarer 250watt. Og det morsomme er at det oppsettet jeg har nå spiller UTROLIG mye bedre. Mye finere bass, spiller også kraftig om jeg tar en sang med mye bass. Og bassene henger godt med. Har ikke fått spilt så høyt enda, for de er jo ikke spilt inn. Kun vært i bruk i 1-2timer, men jeg er stor fornøyd :)

Neste nå blir å dempe bilen med dempematter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...