_tHokA_ Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Har jo handlet inn en basser til bilen. Siden det kun er en utgang på forsterkern. Men nå sitter jeg her og vurderer om jeg skal kjøpe en ny og lik bass, og koble de i parallel. For blir det ikke 2ohm, om man kobler 2stk 4ohm høytalere i parallel? Selv synes jeg det ser bedre ut med to bassere bak i bilen. Men er det noe å tjene på det, eller blir det bare bortkasta? Lenke til kommentar
K N Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Er du ikke fornøyd slik det er nå? Hvorfor vil du ha en basser til? Kun p.g.a "utseendet"? Mener det er sånn at hvis du seriekobler det, så vil det bli 4 ohm, men dette har du ikke mulighet til. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Synes det ser bedre ut med 2stk ja, fyller opp mer på en måte. Men det jeg lurer på er om det vil bli bedre. Pumper vel mer luft, mene.. Per dags dato ligger forsterkeren i skapet, ene bassen er ikke åpnet enda. Strømkabler og signalkabler ligger forsatt i pakka fra LydiBilen. Eneste jeg mangler er liksom basskassa. Så er derfor jeg spør om det er bedre med to bassere, fremfor en. For da kjøper jeg 2x12" basskasse. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Bass forsterkeren klarer også 2ohm på utgangen Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det er jo bedre i form av at du får mere lyd. Men det tar jo også mere plass. Kanskje du føler at du ikke trenger plassen nå, men er sikker på at de aller fleste som sier de ikke trenger plassen på ett eller annet tidspunkt angrer Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg har stasjonsvogn, og singel. Jeg har 4 ledige plasser forran, og mye plass bak Og den singel tiden skal jeg nyte Så om det tar mer plass gjør meg ingenting Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 2stk 4ohm suber blir 2ohm i paralell ja, og hvis det er en monoforsterker du har, som er stabil i 2ohm eller lavere, så er ikke det noe problem, og du vil selvfølgelig få mye mere bass. Hadde du seriekoblet subene så hadde du havnet på 8ohm, og det går også fint, men forsterkeren leverer mye mindre i 8ohm Hvilke suber og forsterker er det snakk om? Skal du kjøpe en ferdig kasse til dem, eller kommer dem i kasse? Det er nemlig ikke bare å kjøpe en random kasse og montere inn subene, for de skal ha et visst volum å jobbe i Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Sett på ferdig kasse, bassrefleks kasse fra Dynabel.no. 2x43liter. Bassene vil ha portet kasse på 30 til 60liter Og på forsterkeren står det: - Stabil 2 Ohm stereo / 2 Ohm mono (SUB kanal) Så blir nok 2 bassere bak i bilen, i parallel Endret 19. februar 2011 av _tHokA_ Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Når det er snakk om bassreflaks, så MÅ kassa være regnet ut til de spesifike elementene, så den kassa kan hende blir totalt feil. Så jeg spør igjen, hvilke suber er det, og hvilken forsterker? Navn og nummer pleier å si det meste, evt link til produktene Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Subber: Focal 30A1 Forsterker: Focal FP5.500 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Subber: Focal 30A1 Forsterker: Focal FP5.500 Da ble det enklere ja.... 40 lier kasse, med en port på 10x35cm blir bra på en sånn, så hvis portene på den dynabelkassa utgjør ca det samme, så burde det funke ok Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Idag ble bassen montert, og forsterker. Har kun en bass enda, men iallefall det låter bra. I gamle bilen kjørte jeg med 2stk, 12" Pioneer "3000W" bassere, på en Dynabel forsterker som skal klare 800W på 2ohm (om jeg husker riktig). Nå har jeg bare en forsterker som leverer ut 200W i 4ohm, på en høytaler som klarer 250watt. Og det morsomme er at det oppsettet jeg har nå spiller UTROLIG mye bedre. Mye finere bass, spiller også kraftig om jeg tar en sang med mye bass. Og bassene henger godt med. Har ikke fått spilt så høyt enda, for de er jo ikke spilt inn. Kun vært i bruk i 1-2timer, men jeg er stor fornøyd Neste nå blir å dempe bilen med dempematter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå