Gå til innhold

penger i usa

stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei! Bor i USA og har visa, men er usikker paa hva jeg skal velge..

Faar alltid noe som dette:

-Credit

-Checking

-Savings

Noe som det der kan jeg velge mellom.. Har som regel brukt credit fordi det funker, men hva boer jeg bruke om jeg har cash i banken og bare skal ta ut uten masse kostnader i tillegg fordi jeg kanskje velger feil? Koster ikke aa bruke visa for meg, med mindre banken har gebyrer tror jeg.

Hjelp, plis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes vel mange typer Visa kort.

Men, credit er vel sånn man får regninger sendt hjem til seg, så du får vel kanskje en haug regninger når du kommer hjem som du må betale.

Checking (mange forveksler dette med gammeldagse sjekker som man måtte skrive ut hver gang man skulle kjøpe noe) er det flesteparten av nordmenn bruker, også kaldt debit (debit card), om det står "bank axept" bakpå kortet ditt så kan du bruke det som "checking/debit", da blir pengene trekt ut av kontoen umiddelbart og du betaler det som står i Visa avtalen din, regner med du har studentkort siden du sier du ikke betaler noe.

Lenke til kommentar

"Checking" og "savings" er to ulike kontotyper (bruks- og sparekonto).

Jeg tror "credit" i denne sammenhengen (minibank) bare vil si at kortet kjøres gjennom VISA-systemet. De to andre valgene og kjøres gjennom andre debet/ATM-betalingsnettverk i USA.

Får man disse valgene med norsk kort? Eller har TS amerikansk kort? Lenge siden jeg har vært i USA....

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Checkings er samme som om du tar ut i normal minibank her hjemme, da tar du av penger du har på konto.

Credit er som å ta ut penger på kreditt delen, og belastes med % gebyr av beløpet,du får da faktura fra kortselskapet/banken/visa etter ca 1 mnd.

Savings, er uttak fra sparekonto såvidt meg bekjent, men har aldri prøvd den delen selv.

Lenke til kommentar

Åja, da skjønner jeg litt mer.. Har vanlig visa.. sånn man får når man fyller 18. Har sparekonto hvor jeg har en del penger som foreldre har spart (sånn alle har), så har jeg en forbrukskonto som foreldre setter inn penger på som jeg skal bruke her i usa. Da blir det checkings, da? Har ikke fått noe brev elns med credit.. Har blitt trukket fra også

Lenke til kommentar

Om du bruker et norsk visa debetkort vil ikke checking eller credit utgjøre noen forskjell. Det trekkes fra konto uansett. Om du har et amerikansk visa-kort vil credit gi deg en regning i slutten av måneden mens checking fungerer som et vanlig debetkort.

Om du skal være i USA en stund for å gå på skole f.eks. ville jeg anbefalt deg skaffe en konto i amerikansk bank med debetkort. Med norsk visakort vil både banken i Norge og banken i USA ta gebyr ved kontantuttak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...