grOnN* Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) http://www.nek-kabel.no/data-cat-lan/cat5e/cat-5e-utendors-robust-med-dobbel-kappe fks. Det er Nek vi bruker, men kjøper jo da gjennom firma så jeg er usikker på om du får bestilt der Endret 4. mars 2011 av grOnN* Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg har jobbet som telemontør i 4 år nå også med installasjoner av altibox, har enda ikke lagt opp et kat6 anlegg, rett og slett ikke behov for det. Det legges opp mengder av Cat 6 og Cat 7 anlegg om dagen. Grunnen er enkel. Som regel så gjenbruker bruker sitt datautstyr, og ikke må kjøpe nytt. Fiber er best, men utstyret i hver ende er fortsatt det som sitter stopper, da dette fortsatt er mye dyrere enn annet nettverksutstyr. At Cat 6+7 gir noen stor fordel fremfor cat 5e vil jeg ikke si, tviler på at noen normal bruker vil merke forskjell. Lenke til kommentar
grOnN* Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Jeg har jobbet som telemontør i 4 år nå også med installasjoner av altibox, har enda ikke lagt opp et kat6 anlegg, rett og slett ikke behov for det. Det legges opp mengder av Cat 6 og Cat 7 anlegg om dagen. Grunnen er enkel. Som regel så gjenbruker bruker sitt datautstyr, og ikke må kjøpe nytt. Fiber er best, men utstyret i hver ende er fortsatt det som sitter stopper, da dette fortsatt er mye dyrere enn annet nettverksutstyr. At Cat 6+7 gir noen stor fordel fremfor cat 5e vil jeg ikke si, tviler på at noen normal bruker vil merke forskjell. Har ikke sagt at det ikke blir lagt opp, men til privat bruk er det ikke behov for det. Det er derfor jeg aldri har lagt det opp. Hvorfor bruke massevis av penger på kabel som du ikke trenger. Kat5 støtter opp til gbit på 90 m. Så hvis huset ditt er langt kan du jo kjøre på med kat6. Endret 5. mars 2011 av grOnN* Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Hvorfor bruke massevis av penger på kabel som du ikke trenger. Tok en kjapp titt hos amentio (finner gjerne billigere andre steder) på priser for privatpersoner. Deltaco 305m pullbox installasjonskabel cat5e - 940kr Deltaco 305m pullbox installasjonskabel cat6 - 1074kr Så 134kr i forskjell for en boks, eller 43øre pr meter. Hvordan klarer du få dette til bli massevis av penger? Sist jeg bestilte som bedrift var cat5 dyrere enn cat6 siden det går mest av cat6 og de da får bedre priser fra sin levrandør enn cat5. Endret 5. mars 2011 av cruzader Lenke til kommentar
grOnN* Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hvorfor bruke massevis av penger på kabel som du ikke trenger. Tok en kjapp titt hos amentio (finner gjerne billigere andre steder) på priser for privatpersoner. Deltaco 305m pullbox installasjonskabel cat5e - 940kr Deltaco 305m pullbox installasjonskabel cat6 - 1074kr Så 134kr i forskjell for en boks, eller 43øre pr meter. Hvordan klarer du få dette til bli massevis av penger? Sist jeg bestilte som bedrift var cat5 dyrere enn cat6 siden det går mest av cat6 og de da får bedre priser fra sin levrandør enn cat5. Ja det var ikke store forskjellen å pris. Vi har veldig mye billigere kat5 kabel en kat6 hos oss, det er vel derfor jeg sier at du sparer penger, men det blir jo da feil. Vi bestiller kabel fra solar og der er kat5 nesten dobbelt så billig som kat6 per 305m rull, men når jeg tenker meg om så er jo det pga. at vi har veldig mye mer prosenter på kat5 per dags dato. Men hadde jeg hatt disse prisforskjellene så hadde jeg selvsagt gått for kat6. Lenke til kommentar
haakkern Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg har jobbet som telemontør i 4 år nå også med installasjoner av altibox, har enda ikke lagt opp et kat6 anlegg, rett og slett ikke behov for det. Du kan alltids borre øverst i hjørne på vinduskarmen hvis du absolutt ikke skal lage hull i veggen din, men det peneste blir jo bare et hull i et av hjørnene på rommet. Du kan tette dette med fks akryl eller silikon og male hvis du vil det Det er ingen problemer å komme gjennom en vegg med en kabel, bruk fks. en ståltråd eller en gammel kleshenger og klipp av den retteste delen, tre den på kabelen innvendig å stikk den igjennom, easy peasy. Installasjonsbopr har også et hull i seg så du kan feste kabelen i hullet å dra kabelen igjennom. Eneste problemet jeg har hatt med gulv er stubbloft, da de raser igjen med en gang du drar ut borret. En hvit kabel i ly for vær og vind holder i mange år, men en svart en holder i mange mange mange år, så her kan du egentlig velge. Hvis du velger svart ville jeg jo skjøtt den så jeg fikk hvit inne, så litt ekstra arbeid, du kan også kjøpe kabel kanaler så du kan putte svart kabel inni der istedenfor å skjøte inn den hvite kabelen. Lykke til Forslag. Linker? svart tp kabel? hvor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå