Hvem Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Nå har det seg slik at jeg skal legge en kabel ut gjennom en verandadør for så å gå halvveis rundt huset og inn et vindu på andre siden. Da er spørsmålet om cat5e eller cat6 er det beste valget for å gjøre dette. Mener å ha lest at cat6 er mer sensitiv mot å bli bøyd og klemt enn andre ethernetversjoner, noe som ikke vil være bra i mitt tilfelle. Stemmer dette? Og uansett type; har det noe å si om det er FTP eller UTP(Shielded)? Takk Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Selve kabelen er mer robust, men standardene sier at en ikke kan ha cat6standard så lenge kabelen er så- og så bøyd. For eksempel i et kontorlokale kan en ikke si at nettverkskabelen opprettholder cat6standarden hvis den ligger med en for skarp bøy i en kabelkanal. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ang. FTP (skjerma) og UTP (uskjerma) så har min elektronikklærer som også jobber som telemontør et sterkt hat mot alt som heter skjerma kabel. Han har visst aldri hatt problemer med uskjerma, og det er noe vi elever også har blitt smittet til å anbefale. Tror det skal en del støy til for at ftp-cat burde være et alternativ. Desto nyere standard, desto høyere krav til kabelen amg støy, dempning etc. Så å bøye så mye på kabelene anbefales ikke så mye. Jeg er langt i fra ekspert, så andre med mer erfaring kan godt rette på det jeg har skrevet. Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Vet ikke om jeg forstår dere helt riktig, men jeg tror dere sier (hver for seg da ) at cat5e UTP er veien å gå? Og har det mye å si at kabelen må gå gjennom to meget trange "passasjer"? Endret 18. februar 2011 av Oysteinkn Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Cat 6 er litt stivere enn Cat 5e, så du kan like gjerne ta 5e med mindre du trenger så høy LAN-hastighet som Cat 6 støtter, noe jeg også tviler på STP er trenger du bare om det er sterk støy fra maskineri osv eller kraftige strømkabler. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 For eksempel i et kontorlokale kan en ikke si at nettverkskabelen opprettholder cat6standarden hvis den ligger med en for skarp bøy i en kabelkanal. Når man innstallerer slike kabler i kontorer osv, så kjører man en test for å verifisere at kabelen er lagt og koplet skikkelig. Det er det som avgjør. De takler skarpe bøyer, så lenge selve parene ikke blir for presset. Det største synderen er at mange stripser for hardt. Men til TS. Det har ingenting å si hvilken du velger, du vil ikke merke forskjell. Bøy radius er normalt som om du legger den rundt en tennisball. MEN, er dette en midlertidig løsning, eller en permanent løsning? Hvis den er permanent, så er det meget viktig at du velger en kabel med så mørk kappe som mulig. Velger du en hvit eller lyse grå, så vil solens stråler (UVC) spise opp ytterkappen mye kjappere enn hvis den er av mørkere farge. Høres dumt ut, men det er sant. Men de vil nok holde noen år uansett. Det er en grunn til at kabler ment for utendørs bruker er mørke grå eller sorte i fargen. Man legger også normalt innstallasjons kabel uten, men denne sprekker opp osv mye fortere, dette pga UVC strålene. Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Hva er disse "parene" det er fare for å presse. Og gjennom to vinduer, vil ikke kabelen bli presset ganske godt? edit: Det er en permanent løsning i den betydning at vil mest sannsynligvis være slik i 1-2 år. Endret 18. februar 2011 av Oysteinkn Lenke til kommentar
thadon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Dette er kabelparrene: Som du ser er de ganske tynne, og en aldri så liten brist kan føre til at kabelen blir ubrukelig. Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Vil UTP eller FTP tåle best å gå gjennom en dør og et vindu? Slik jeg tenker er vel FTP litt tykkere og vil bli klemt mest, men om FTP har noen andre egenskaper vet ikke jeg. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) FTP/STP kabler er skjermet kabel, UTP er ikke skjermet. Cat 6 har som regel også ett kryss i seg som skiller parene fra hverandre, og gjør kabelen litt tykkere. Hvis du tar dem igjennom vindu, og lukket det helt, så vil kabelen bli ødelagt. Da er beste løsning å finne en stender, og borre ett hull igjennom og ut. Borre slik at det blir lavere uten enn inne, så kommer ikke funkt inn, samt tette med silikon. Så kan du bruke hvilke som helst kabel. Det er lettes igjennom stender, da er det lettere å få kabelen igjennom. Når du fjerner kabelen igjen, så er det bare å tette hullene med silikon. Folk er redde for å lage hull, men så lenge huset ikke er laget etter TEK 07 standarden, så er det ikke noe problem (TEK 07 kom i 2010) Endret 20. februar 2011 av AndersT2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Hvis man vil unngå boring, så kan man løsne listen på vinduet/døren og legge kabelen gjennom isolasjonen. Hvis du bruker flat kabel, så vil du få listene på plass etter gjennomføring. Alternativt kan man bruke homeplug om det er samme sikringsskap på begge steder. Det finnes flat kabel også: http://www.dealextre...ork-cable-29344 EDIT: Du må unngå å legge kabel gjennom dør og vindu. Mekanisk slitasje vil trolig ødelegge kabelen over tid. Endret 20. februar 2011 av la7dfa.com 1 Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Har tenkt på homeplug, men har ikke samme strømnett på de to plassene. Sett på flate kabler også, men har lest mye dårlig om dem. Har funnet ut at det er et hull gjennom veggen rett ved siden av verandadøren, så det er ikke noe problem lengre. Vinduet derimot blir jeg enten å bore litt i i det eller legge kabelen gjennom en ventil på rommet Ser ikke hvorfor jeg ikke skal gå for en cat6 kabel, så det blir nok det. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Du får jo gigabit med Cat5e, så sikkert ikke vits i å bruke mer penger enn det. Du får 100m-rull på Biltema til 299.- Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Du får jo gigabit med Cat5e, så sikkert ikke vits i å bruke mer penger enn det. Du får 100m-rull på Biltema til 299.- Det er riktig. ingen vil merke noe forskjell på Cat 5, 6 og 7 på hjemmenettverk. Kun de som kjører ekstreme mengder data vil trenge den ekstra båndbredden. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Ang. vindu: Som regel klarer du å legge kabelen gjennom ventilen i toppen uten å vere altfor brutal. Å legge kabelen i klem i dør/vindu er garantert fiasko relativt kjapt. Lenke til kommentar
kaasa92 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Vil komme med et tips til trådstarter, har du vurdert internet via strømnettet? se her: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Bruk u-skjermet kabel. Da unngår du jordpontensialeforskjeller (som du sikkert allikevell ikke får). Tingen er at hvis utstyret på begge ender ikke er jordet, eller bare ene. Så blir skjermen i kabelen om til en antenne, dermed er det økt støy. Men blir sikkert ikke til og plage deg uansett. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Bruk u-skjermet kabel. Da unngår du jordpontensialeforskjeller (som du sikkert allikevell ikke får). Tingen er at hvis utstyret på begge ender ikke er jordet, eller bare ene. Så blir skjermen i kabelen om til en antenne, dermed er det økt støy. Men blir sikkert ikke til og plage deg uansett. Og trikset er derfor å ikkje jorde skjermen i begge endar. Lenke til kommentar
grOnN* Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg har jobbet som telemontør i 4 år nå også med installasjoner av altibox, har enda ikke lagt opp et kat6 anlegg, rett og slett ikke behov for det. Du kan alltids borre øverst i hjørne på vinduskarmen hvis du absolutt ikke skal lage hull i veggen din, men det peneste blir jo bare et hull i et av hjørnene på rommet. Du kan tette dette med fks akryl eller silikon og male hvis du vil det Det er ingen problemer å komme gjennom en vegg med en kabel, bruk fks. en ståltråd eller en gammel kleshenger og klipp av den retteste delen, tre den på kabelen innvendig å stikk den igjennom, easy peasy. Installasjonsbopr har også et hull i seg så du kan feste kabelen i hullet å dra kabelen igjennom. Eneste problemet jeg har hatt med gulv er stubbloft, da de raser igjen med en gang du drar ut borret. En hvit kabel i ly for vær og vind holder i mange år, men en svart en holder i mange mange mange år, så her kan du egentlig velge. Hvis du velger svart ville jeg jo skjøtt den så jeg fikk hvit inne, så litt ekstra arbeid, du kan også kjøpe kabel kanaler så du kan putte svart kabel inni der istedenfor å skjøte inn den hvite kabelen. Lykke til Lenke til kommentar
haakkern Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg har jobbet som telemontør i 4 år nå også med installasjoner av altibox, har enda ikke lagt opp et kat6 anlegg, rett og slett ikke behov for det. Du kan alltids borre øverst i hjørne på vinduskarmen hvis du absolutt ikke skal lage hull i veggen din, men det peneste blir jo bare et hull i et av hjørnene på rommet. Du kan tette dette med fks akryl eller silikon og male hvis du vil det Det er ingen problemer å komme gjennom en vegg med en kabel, bruk fks. en ståltråd eller en gammel kleshenger og klipp av den retteste delen, tre den på kabelen innvendig å stikk den igjennom, easy peasy. Installasjonsbopr har også et hull i seg så du kan feste kabelen i hullet å dra kabelen igjennom. Eneste problemet jeg har hatt med gulv er stubbloft, da de raser igjen med en gang du drar ut borret. En hvit kabel i ly for vær og vind holder i mange år, men en svart en holder i mange mange mange år, så her kan du egentlig velge. Hvis du velger svart ville jeg jo skjøtt den så jeg fikk hvit inne, så litt ekstra arbeid, du kan også kjøpe kabel kanaler så du kan putte svart kabel inni der istedenfor å skjøte inn den hvite kabelen. Lykke til Linker? svart tp kabel? hvor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå