Gå til innhold

Argumentèr mot dette sitatet


Anbefalte innlegg

Jeg mener at det allerede eksisterer flere tråder på dette emnet, og derfor velger jeg å fatte meg i korthet i denne tråden: Helt generelt; hvordan vil du logisk påvise at noe er tilfeldig?

 

Jeg hadde egentlig ikke noe jeg ville bevise - jeg var bare åpen for å lære mer om temaet. Det er fullt mulig at man møter en jernvegg i forhold til dette til og med på filosofik plan og at det er en waste of time - men man vet aldri før man forsøker - og jeg personlig har ikke gitt det et skikkelig forsøk enda så det visst jeg i så fall ikke :)

 

Men jeg er forspvidt enig med din konklusjon dersom det du ellers sier er korrekt. Hvis vi egentlig bare kan si at dette er noe vi ikke vet om er tilfellet eller ikke (og evt. kanskje aldri kan vite) så er det jo ikke noe solid argument mot determinisme i så fall. Mangel på informasjon er skjeldent et godt springbrett for å nå en konklusjon for noe.

 

Jeg føler fremdeles at det er mer å fordype seg i i forhold til dette, men om du mener det er blitt diskutert allerede så kan jeg selvfølgelig lese opp en gammel tråd eller finne andre kilder for å lære fra :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er selvfølgelig mye større dybde til diskusjonen. Jeg bare oppfordrer den til å bli tatt et annet sted. Jeg har for eksempel vært vitne til en mye mer interessant diskujon om emnet på root.no (dette er ikke reklame, forumet er "dødt" i dag). Ellers vil jeg alltids ta del i en ny diskusjon om den skulle bli startet. Men jeg tar utgangspunkt i en diskusjon, hvor det er noe konkrèt å forholde seg til; jeg tar sjeldent til ordet for å "lekse opp" eller å pøse ut med informasjon, men å debattere.

Lenke til kommentar

Hvordan?

 

Kan vi ta dette i en tråd som omhandler kvantefysikk og dens natur? Jeg er rimelig skråsikker på at dette kun er et popularistisk utsagn, og ikke har særlig rot i virkeligheten. Ikke engang i Københavner-tolkningen.

 

Det var Heisenbergs usikkerhetsrelasjoner jeg tenkte på, men jeg skal ikke påberope meg noen inngående kjennskap om dette. Om det kun er et popuralistisk utsagn har jeg ingen problemer med å akseptere det om dette stemmer, jeg synes bare emnet i seg selv er interessant, og det hadde vært givende å lære mer om dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...