herman1004 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Hei, Jeg er ganske grønn på data, men har en stasjonær PC som er blitt ganske full av dritt. Er det noen måte jeg kan slette det som er på den, annet enn operativsystemet (Vista)? Begynne med blanke ark, så og si... Har lagt merke til en funksjon i CCleaner som heter "Drive Wiper", jeg bare litt bekymret for at operativsystemet også drar sin kos. Herman, Endret 18. februar 2011 av herman1004 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Dessverre er det ikke at harddisken som er full som gjør at det går tregt. Men rett og slett OS'et Vista i ditt tilfelle, Windows er som en magnet i en dunk med jernspon. Det suger til seg alt, og få det rent igjen er ikke enkelt, derfor er det bedre å gå andre veien, kaste ut alt inkludert OSet og kun beholde bilder og den typen data. Lenke til kommentar
herman1004 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Det er ikke at maskinen er treg at jeg vil slette harddisken, men som sagt vil jeg bare begynne på fra scratch når det gjelder harddisken. Det er så mye unødvendig som ligger der, og jeg vil bare vite om det finnes noen kjappere måte å kvitte seg med det enn å slette alle filene manuelt. Når det gjelder OS'et vil jeg ikke blande meg inn i noen diskusjon, men jeg vet i hvert fall at til mitt bruk fungerer Windows utmerket, og jeg har ingen trang til å bytte det ut. Herman, Lenke til kommentar
777fan Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Formatering er nok den beste løsningen om du vil slette absolutt alt fra harddisken, inkludert OS. Ja, jeg vet at du vil beholde OS men det er ikke verdt bryet å slette alt annet enn OS. Tid tar det også. Du vil ikke få systemet til å gå raskere på den måten. Dersom du formaterer må du huske å ta backup av alt viktig av dokumenter og bilder først, og du må ha installasjons-CDen (evt. minnepinne) for OS tilgjengelig, ettersom den vil bli brukt senere. Ha også klar produktnøkkelen som du finner på OS-boksen eller på siden av kabinettet (dersom det er snakk om en OEM-versjon). Er forøvrig enig med 007CD; Vista er noe dritt. Alt funker tregt og virker uferdig. Windows 7 er veien å gå. GB Endret 18. februar 2011 av Genius-Boy Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg er enig i at formatering, som innebærer sletting av operativsystem, er beste vei å gå. Om du bare ønsker å slette filer kan du gjøre det fra utforskeren. Men det vil ikke hjelpe på noe som helt, med unntak av at du får flere GB ledig. Legger du inn alt på nytt, så blir Vista installasjonen slik den en gang var da du fikk den. Jeg er ikke noen Vista fan, og anbefaler stort sett alltid Windows 7 til folk nå. Men er du en av dem som faktisk har en Vista installasjon / pc som fungerer greit, så er det jo ingen grunn til å bruke penger på en Windows 7 lisens. Jeg har en stasjonær pc fra 2006 som jeg har Vista på og den fungerer utmerket, står på døgnet rundt og brukes hver dag. Den starter raskt som bare det, og har ikke hatt trøbbel med installasjonen i det hele tatt. Og jeg har ikke formatert siden 2008. Så Vista KAN fungere bra, men vil si at 8/10 ganger gjør den det ikke. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Er forøvrig enig med 007CD; Vista er noe dritt. Alt funker tregt og virker uferdig. Windows 7 er veien å gå. GB Hei Du! Jeg har brukt Vista i disse årene den varte og var veldig fornøyed med den, jeg tror du er en av disse som følge strømmen ( negativt ) om windows generelt! har selv win7 ultimate og kan nevne flere negative ting om den, men det gjør jeg ikke. men men, lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå