Fizzle Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Heisann. Jeg går Vg1 Elektrofag nå, å synes dette er ganske kjedelig. Siden jeg mangler interesse for disse elektro fagene, er det litt vanskelig å få god karakter. Jeg har to prøver i neste uke, to timers automasjon og to timers el installasjon (samme dag). De to prøvene her kommer til å gjelde mye på karakteren til sommeren, og det er dødsviktig at jeg får bra karakter her. Derfor håper jeg at noen der ute kan hjelpe meg litt. Automasjons prøve: Automasjonsprøven vil for det meste gå ut på å fylle ut to forskjellige slags tabeller vi nylig har begynt å lære litt om. Det er stort sett det samme som et styrestrøm / hovedstrømsskjema, bare at du må fylle det ut i to tabeller. F.eks: 1. Tabell Fra--------------------til---------------------------videre til X1.1------------------Q1--------------------------- Q1--------------------X1.3------------------------- X1.3------------------Q5--------------------------- 2. Tabell Kabelside-------------X---------------------Apparatside L1----------------------1---------------------Q1.1 Q5.1-------------------2---------------------Q1.2 Q5.1-------------------3---------------------Q1.2 Jeg vet ikke om disse nummerene over er riktige, men dette er bare et eksempel for å vise dere hvilke tabeller vi kommer til å få prøve om. Hvis noen kan være så snill og forklare litt om hvordan man skal fylle inn disse tabellene (Ut ifra styrestrøm / hovedstrømskjema) og litt om hvordan man vet hva som skal i hvilken tabell. Hvordan ser du hvilken tabell du skal fylle det og det inn i (Hvordan velger du riktig tabell og fylle inn i), hvis dere skjønner. Ville vært herlig om noen kunne kommet med litt tips / regler osv som kunne hjelpe meg her. Legger ved et bilde av styrestrøm / hovedstrømskjema vi kommer til å måtte jobbe etter litt lenger ned. El installasjonsprøven: Den går faktisk stort sett ut på det samme, å fylle inn i en tabell. Men denne tabellen tror jeg kommer til å gå litt bedre. Det jeg trenger hjelp med her er litt tips om hvordan man slår opp i NEK boka. Eksempler på oppgaver: PN 3x 2,5mm(2) forlagt i rør i mur. PR 2x 4mm(2) forlagt i rør i mur. PR 3x 2.5mm(2) festet direkte under et tak / himling av tre. PFSP 3x 16mm(2) på en uperforert kabelbro sammen med 5 andre kabler / kurser. PR 2x 1.5mm(2) festet direkte under et tak / himling av tre sammen med 3 andre kabler / kurser i en omgivelsestemperatur på 60*. Dette er noen eksempler på den type oppgaver vi kommer til å få på den prøven. Hvordan finner man fram til riktig side i NEK boka når man får levert en slik oppgave? Jeg har prøvd å sett i registeret osv, men er ikke så lett å finne. Ender opp med at jeg blar tilfeldig i 10 minutter for å finne en ting. Er litt usikker på hvertfall den siste oppgaven: "PR 2x 1.5mm(2) festet direkte under et tak / himling av tre sammen med 3 andre kabler / kurser i en omgivelsestemperatur på 60*". Er det noe spessielt man må skrive når det er omgivelsestemperatur og ekstra kabler (3 andre kabler)? Noe ekstra man må fylle i tabellen? Her en typen tabell vi kommer til å fylle inn i: Inst.m ----------------------ret.inst-------------------IZ Bla-bla----------------------bla-bla--------------------bla Bla-bla----------------------bla-bla--------------------bla Tror denne prøven går litt bedre, men er fortsatt litt ustødig her også. Hvis dere kunne kommet med litt informasjon / tips / regler osv her også ville det vært fantastisk. Jeg vet at dette er et grufullt langt innlegg, men jeg trenger virkelig hjelp. Når læreren min er så sykt udugelig og ikke lærer meg dette må jeg nesten gå andre plasser. Jeg er virkelig avhengig av å få god karakter på disse to prøvene, så om noen der ute kunne ta seg litt tid til å svare på dette innlegget ville det betydd utrolig mye for meg. Mvh. Fizzle Endret 18. februar 2011 av Fizzle Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Det første skjemaet du skal fylle ut, skal ikke inneholde rekkeklemmer, kun koblinger mellom komponenter. Så x.1, x.2 osv, er fy-fy. Videre til er noe du ikke har behov for og bruke, kan se om jeg lager noen skjemaer for deg, for og vise. Poster snart edit: noe rart med skjemaet ditt bare, Q1 er egentlig F1, og jeg er usikker, men Q5, virker som en vribryter, som vil si at den skal hete S(ubrukt tall, jeg kaller den s3 i skjemaet) Da var skjemaene oppe: Tabeller.zip tok utgangspunkt i skjemaet du la ut, bare for og unngå forvirring Endret 18. februar 2011 av Byxxi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Tabeller Har ikkje brukt tabellar noko særleg, men enkelte av dei eg har vore borti har vist alle koblingar, inkludert rekkeklemmer. Det finnes sikkert forskjellige prinsipp her og. Det er jo ganske rett fram egentleg. Du har eit fleirlinjeskjema og fyller ut tabellen med kvar ledningane går. El installasjonsprøven:Den går faktisk stort sett ut på det samme, å fylle inn i en tabell. Men denne tabellen tror jeg kommer til å gå litt bedre. Det jeg trenger hjelp med her er litt tips om hvordan man slår opp i NEK boka. Eksempler på oppgaver: PN 3x 2,5mm(2) forlagt i rør i mur. Tabell 52A-2/60, forlegningsmetode B2 PR 2x 4mm(2) forlagt i rør i mur. Tabell 52A-2/60, forlegningsmetode B2 PR 3x 2.5mm(2) festet direkte under et tak / himling av tre. Tabell 52A-2/21, forlegningsmetode C PFSP 3x 16mm(2) på en uperforert kabelbro sammen med 5 andre kabler / kurser. Tabell 52A-2/30, forlegningsmetode C, korriger for fleire kabler PR 2x 1.5mm(2) festet direkte under et tak / himling av tre sammen med 3 andre kabler / kurser i en omgivelsestemperatur på 60*. Tabell 52A-2/21, forlegningsmetode C, korriger for antall kabler og temperatur Dette er noen eksempler på den type oppgaver vi kommer til å få på den prøven. Hvordan finner man fram til riktig side i NEK boka når man får levert en slik oppgave? Jeg har prøvd å sett i registeret osv, men er ikke så lett å finne. Ender opp med at jeg blar tilfeldig i 10 minutter for å finne en ting. Er litt usikker på hvertfall den siste oppgaven: "PR 2x 1.5mm(2) festet direkte under et tak / himling av tre sammen med 3 andre kabler / kurser i en omgivelsestemperatur på 60*". Er det noe spessielt man må skrive når det er omgivelsestemperatur og ekstra kabler (3 andre kabler)? Noe ekstra man må fylle i tabellen? Skreiv inn nokre tips på oppgåvene. Eg har NEK:400 2010, så sidetall og nummer kan være litt feil dersom du har 2006-utgåva. Utgangspunktet for straumføringsevne finn du i Tabell 52B-1, side 199. Sidene tilbake tom. 187 gjev eksempler på forlegningsmåte og valg av tabell. Faktorar du må ta hensyn til er forlengingsmåte, omgivelsestemperatur og antall kabler. Så sant omgivelsestemperatur ikkje er oppgitt i oppgåva kan du ta utgangspunkt i at den er 24º, noko som vil gje ein korreksjonsfaktor på 1, altså ubetydelig for svaret. Eksempel på utrekning finn du i montørhåndboka. Har du ikkje lært å bruke NEK/montørhåndboka for å rekne ut straumføringsevne? Med utgangspunkt i side 187 og 199 vil du finne det meste. Inst.metode er sjølvsagt installasjonsmetode, ret.inst. har eg ikkje peiling, Iz er straumføringsevnen til kabelen. Antar dei er ute etter straumføringsevne etter at eventuelle korreksjonsfaktorar er tatt med. Korreksjonsfaktor for temperatur: Tabell 52B-14, side 213. Reduksjonsfaktor for fleire kablar eller ledarar lagt rundt kvarandre finn du i Tabell 52B-17, side 214. Endret 18. februar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Tusen takk. Utrolig snilt Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Tabeller Har ikkje brukt tabellar noko særleg, men enkelte av dei eg har vore borti har vist alle koblingar, inkludert rekkeklemmer. Det finnes sikkert forskjellige prinsipp her og. Det er jo ganske rett fram egentleg. Du har eit fleirlinjeskjema og fyller ut tabellen med kvar ledningane går. Jeg går VG2 automasjon, og vi har alltid et eget skjema for rekkeklemmer ved siden av, og et skjema for andre koblinger, slik som de jeg lastet opp Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 det er veldig sjeldent at jeg finner rekkeklemme tabel sammen med dokumentasjon til skap og styringer. det går for det meste i bare flerlinjeskjema og litt enlinjeskjema. man trenger faktisk bare flerlinjeskjema. det eneste jeg trenger for å slå opp i nek er f.eks 433 eller 434. det er avsnittet i boka. noen sier nek 400-4-43:2010. 4 er kapittel og 43 avsnitt. 2010 årgang. 400 er hvilken installasjonstype det er snakk om. jeg selv bruker egentlig nek 410-ELEKTRISKE INSTALLASJONER OM BORD I SKIP OG FARTØYER. 400 er elektriske lavspenningsinstallasjoner. 420-Elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder. NEK 440:2006 Stasjonsanlegg over 1 kV. NEK 445:2009 Luftledninger over 1 kV. så har du innholdslista står alle avsnittene og hva de handler om. noen ord kan vere vanskelig å forstå. da har du 400-2 som er terminologier-definasjoner. er står det hva de nek mener med mange ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå