terry2win Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hei. Jeg er i ferd med å oppgradere de viktigste komponentene i PCen min, deriblant hovedkort, skjermkort og CPU. I forhold til CPU tenker jeg å kjøpe "Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K, men hva gjelder hovedkort og skjermkort er jeg mer usikker. Jeg ser at GTX 580 får veldig gode kritikker, men jeg lurer på om 580 virkelig er verdt 1000kr mer enn GTX 570? Uansett om jeg velger 570 eller 580 så er det et hav av produsenter å velge mellom. Er det noen som er merkbart bedre enn andre? Hovedkort er jeg usikker på og tar svært gjerne i mot tips for kort i prisklassen 1000-1500kr. På forhånd takk. Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hva skal du bruke maskinen til? Lenke til kommentar
terry2win Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 I all hovedsak spilling av type spill som Starcraft 2, Call of Duty. Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 I all hovedsak spilling av type spill som Starcraft 2, Call of Duty. 570 burde være MER enn nok. Selv GTX 460 drar Starcraft 2 og Call of Duty på maks. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 570 er et godt kort. Har et selv og det drar det aller meste svært godt. Alt av COD går på maks i 1920*1080, BFBC2 på high med 70-80fps, 300fps i CS Source etc. Ingenting å si på ytelsen med andre ord. 80+- grader under full last og auto 57% viftehastighet. Det er noen spill det ikke tar på full pupp og da i hovedsak strategispill der man har overblikk over slagmarker/store områder. Der må jeg fire litt på krava. Nå har jeg ikke prøvd Gtx580, men at det er en 1000kroners ytelses-glippe tviler jeg på. Du kan jo se på noen tester av kortene som det florerer av for øyeblikket. Det er en viss forskjell på produsentene, men kortene er i all hovedsak identiske bortsett fra merkelappen. Asus, EVGA og Gigabyte er f.eks kjente produsenter med lite tull. Hovedkort til I7 2600K pr. nu blir nok verre for de ble jo trukket tilbake. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 HK må du nok vente litt på, men det bør du ta deg tid til. Sandy Bridge gir bedre ytelse og lavere effektforbruk (=kjøligere CPU). Hvilket HK du velger, avhenger av om du ønsker muligheten til å kjøre SLI eller ikke. De billigste kortene har ikke muligheten til det. Asus P8P67 Pro, Gigabyte GA-P67A-UD4 eller bedre tilbyr SLI, dog begrenset til 2*8 PCIex. Det bør uansett være nok båndbredde for de kortene som er på markedet idag. Lenke til kommentar
terry2win Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Takk for flotte svar. Etter det dere sier så virker det som GTX 570 er veien å gå. Når det gjelder hovedkort så har jeg ingen planer akkurat nå om å bruke SLI, men det kan jo bli aktuelt i fremtiden etterhvert som prisen på GTX 570 går ned. Det betyr at jeg ønsker å kjøpe et kort som støtter SLI. Er det gitt noe tidspunkt der man forventer at disse hovedkortene som ble trukket tilbake er tilbake på markedet? Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg bruker GTX 460 HAWK selv, og er meget fornøyd, og med tanke på at 570 er hakket bedre burde det duge til det meste Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Takk for flotte svar. Etter det dere sier så virker det som GTX 570 er veien å gå. Når det gjelder hovedkort så har jeg ingen planer akkurat nå om å bruke SLI, men det kan jo bli aktuelt i fremtiden etterhvert som prisen på GTX 570 går ned. Det betyr at jeg ønsker å kjøpe et kort som støtter SLI. Er det gitt noe tidspunkt der man forventer at disse hovedkortene som ble trukket tilbake er tilbake på markedet? I mars en gang, vil jeg tro. Noe klarere svar enn det er det vanskelig å gi. Men dette gir jo et visst håp; http://www.zdnet.com/blog/computers/intel-sandy-bridge-repairs-ahead-of-schedule/5041 Hvorfor 2600k? Du har vel kanskje et spesielt behov, men føler for å nevne at i5 2500k gir kliss lik ytelse til gaming og koster langt mindre. Endret 19. februar 2011 av Montseur Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Enig med Montseur angående 2500k istedenfor 2600k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå