tech8 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Håper det er noen som har noen meninger om hvordan en best kan organisere lagring i hjemmenettverket. Har gått til anskaffelse av en NAS boks av typen QNAP 459 Pro+. Dette er en 4-bay enhet hvor jeg foreløpig har fylt opp med 2 stk. 2TB disker. Planen er å sette inn 2 stk. 2TB disker til, og så kjøre RAID5. Dette gir meg ca 6 TB lagring, med 1 disk redundans, noe som burde holde en stund. Av "klienter" blir det 2 stk. laptop'er, PS3, en DLNA enabled TV, samt en Sqeezebox Touch til musikk. Det jeg er usikker på er organiseringen av innholdet. Musikk og film er ganske greit å organisere så den biten er egentlig grei. Når det gjelder bilder er jeg derimot mer usikker. Jeg tar bilder i RAW+JPEG og pleier å legge RAW og Jpeg i hver sin nye katalog når jeg overfører fra kamera. Men føler at jeg mister oversikten etterhvert. Vet det er mange som sverger til å la Aperture eller Lightroom til å stå for organiseringen. Men hva da om en bytter software? Og hva med tagging etc. som kun leses av et gitt progam? Bruker som regel DPP til redigering, i noen tilfeller PS. Det vil være to brukere som tilfører nye bilder til biblioteket. Spørsmålet er som følger: Hvilken lagringsstruktur velger jeg og hvorfor? (kategorisering / hierarki / filtyper / ferdige album / filer under arbeid / tagging/ flere brukere / osv) Endret 18. februar 2011 av tech8 Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Angående bildesortering, sorterer jeg 2 plasser; Aperture 3 til lett redigering, opplasting til facebook, og eksportering +++. Det jeg ikke får til med Aperture tar jeg i Photoshop. Den andre delen, er ett mappehirarki som lyder slik: År/Måned eller Spesiell Event/Dato eller Hendelse Jeg rører ikke dette med noe program, slik at jeg kan importere det i ett annet program eller om noe krasjer. Men bildene finner i libraryet til LR/A uansett, så det skal ikke være noe problem. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Mange måter å gjøre dette på. Jeg tror det kan være lurt å ha en en egen mappe for ferdig redigert bilder tilpasset media som visning på skjerm og lignende. Så har du en full backup av bildene ved siden av. Dette kan være en speiling av en arbeidsskatalog du har lokalt på PC-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå