Gå til innhold

CD-rom utløses ikke!


toba52

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Acer Aspire 5920G laptop som jeg kjøpte 2008. pc'en er rask og fin å det er ingen feil med den utenom en ting..

..CD-rom'et vil ikke åpne seg.

 

dette skjedde helt plutselig, en morning jeg skulle åpne det virket det ikke. jeg så bort på CD-rom'et å lyset hadde sluttet å lyse. Jeg prøvde å fikse det men ingenting virket så jeg bare glemte det bort litt. men nå trenger jeg det virkelig igjen og jeg har ingen flere ideer til hva jeg kan gjøre :dontgetit:

 

kan noen være så snill å hjelpe meg å fikse problemet?

 

hvis jeg ikke forklarte godt nok er det bare å spørre i vei.

Endret av toba52
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du kan alltids åpne den via nødhullet. På fronten av CDrom drevet så er det et bittelite hull som er akurat stort nok til å stikke en nål inn i. Gjør det, så løser du ut åpningsmekanismen. Det kan være der nok til å få den til å fungere normalt igjen (kanskje den bare har lukket seg feil på en eller annen måte).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har allerede prøvd å åpne via nødhullet. men som sagt har lampen utenfor cd-rom'et sluttet å lyse, kansje en ledning hør røket eller mistet kontakten men jeg har ingen anelse..

 

Vel at lyset ikke lyser kan jo fort indikere at enheten er "død" evt. men i uansett tilfelle bør nødhule løse ut skuffen, for det opererer på et rent mekanisk prinsipp. Om skuffemotoren ikke har noen strømtilførsel så betyr det ingenting for hvordan den metoden fungerer.

 

Detecter den fremdeles i OSet ditt som et diskdrev eller har den forsvunnet drefra også? Om hele enheten er defekt og elektronikken er død så burde den ikke vise opp i BIOS/OS heller, så det er noe du kan sjekke.

 

I uansett tilfelle - om det ike løser problemet etter å ha åpnet den via nødhullet så kan du jo regne enheten som defekt. O mdet er evt. bare skuffen som er defekt er ikke så viktig forsovidt i forhold til at du kan levere den i retur på garanti eller reklamasjonsrett hos selger. Det er ingen feil i resten av maskinen din eller OSet som kan lage slike feil i et CDdrev (ved mindre det er den fysiske strømkontakten som ikke er koblet riktig).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har allerede prøvd å åpne via nødhullet. men som sagt har lampen utenfor cd-rom'et sluttet å lyse, kansje en ledning hør røket eller mistet kontakten men jeg har ingen anelse..

 

Da har du ikke truffet nød utløsning knappen godt nok. Det er nemlig mulig å løse ut CD drevet når PCen er slått av ved hjelp av nødhullet. Har nettopp testet på madamen sin Aspire 5920G når den var slått av, CD-ROM åpner seg uten problemer.

 

Nei, nå hopper jeg i havet, var ikke Stigma her au da. :!:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...