Gå til innhold

Den store tablet-tråden!


Swome

  

452 stemmer

  1. 1. Hvilken tab kan du tenke deg?

    • Motorola XOOM
      26
    • Samsung Galaxy Tab 10.1
      129
    • HTC Flyer
      25
    • Asus Eee Pad Slider
      5
    • Asus Eee Pad Transformer
      89
    • Apple iPad
      3
    • Apple iPad 2
      87
    • Acer Iconia A500
      16
    • Acer Iconia A100
      0
    • NookColor
      1
    • En annen
      17
    • Ingen
      10
    • Samsung Galaxy Tab 8.9
      16
    • Samsung Galaxy Tab 7.7
      1
    • Huawei MediaPad
      1
    • Asus Transformer Prime
      15
    • Toshiba AT200
      0


Anbefalte innlegg

Ja, iPad fungerer, men jeg tror forbrukerens preferanser har endret seg. Folket vil ha muligheten for endre og skreddersy dingsene sine selv og der har apple virkelig feilet. Konkurransen kommer til å bli mye tøffere for apple fremover. Se bare på markedsandelene for mobil. Android har gått fra å ha en andel på 3-4 % i 09 til å ha 40 i dag? De har tydeligvis gjort noe riktig. Se på Nokia, markedsandelene stuper og Symbian er lagt på is.

 

Brukergrensesnittet har ikke endret seg siden midten av 90-tallet. Så klart med forbehold mot mindre "kostmetiske" inngrep. De måtte til slutt komme krypende til windows. Windows så dette komme i siste liten og gikk fra wm mobile 6.1 til 7, store forandringer. Noe som måtte til dersom de ikke skulle lide samme skjebne som Nokia.

 

Misforstå meg riktig, Nokia leverer fantastiske telefoner sånn på papiret teknisk sett, men når interfacen er gørr kjedelig så nytter ikke det. Her kan man dra paralleller til apple. Det nytter ikke med fancy innpakning og appstore når interface står på stedet hvil. Det kommer de til å merke fremover.

 

Mulig jeg spora av litt her med tanke på topic.

Endret av Teac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke du sporet av, men er likevel uenig. Jeg tror hovedsakelig det er to grunner til at folk velger en type telefon/teknisk dings fremfor en annen: Det ene er reklame/markedsføring, f.eks. gjennom media. Her er er Apple helt overlegne og sender f.eks. jevnlig massive reklamekampanjer midt i Dagsrevyen, forkledd som journalistikk. Få andre som greier dette! Når de da kommer på Elkjøp velger de seg det produktet de kjenner. Den andre grunnen er hva slags mobil/teknisk dings veninna/naboen har. Folk snakker med hverandre og velger gjerne det venneflokken har.

 

Du har selvfølgelig en annen, mindre gruppe som velger mobil/teknisk dings helt analytisk. Tror likevel denne gruppen representerer en ganske liten del av den totale omsetningen.

Lenke til kommentar

Forstår godt at applebrukere tolker dette som "tukling". De har jo ikke en drit valgmuligheter selv, så de blir jo helt forvirra når de endelig får noe annet i hendene.

Som sagt hvorfor tukle, når det fungerer fint slik som det er.

 

Det slår ikke dere "androidbrukere" at ikke alle folk deler deres verdens syn, og det at iPhone's "gamle" design fungerer ypperlig for veldig mange?

 

Det er ikke rart at vi klager på den dårlige utviklingen, når Android har kommet lengre, å kan tilby brukere å gjøre enhetene sine mer personlig og gi dem et bedre overblikk. Jeg setter i hvert fall står pris på en sånn utvikling. Og spesielt på Honeycomb, der du får plass til veldig mye på en skjerm.

 

Når du står opp om morgningen så kan du få overblikk over følgene av å se på en honeycomb tablet:

  • Avtaler for dagen
  • Kalender
  • Nyheter
  • E-post
  • Sosiale medier
  • Været
  • Favorittkontaktene (google talk osv)
  • Start dine spillelister med musikk med et trykk på startskjermen!
  • Notater

Når du står opp om morgningen så kan du få overblikk over følgene av å se på en iPad tablet:

  • ?

Her ser du grunnen svart på hvitt at Apple har lagt alt ansvaret over på utviklere av tredjeparts applikasjoner. Selve OS-messig, så minner det jo om min gamle iPod touch i 2007.

Alle Honeycomb-punktene ser du på kun 1 eller 2 øyekast! Apple har enda ikke utviklet seg godt nok til å la deg få samme fordelene/være like produktiv. iPad er fremdeles der iPhone var i 2007. Jeg ser på ingen måter at dette skal være bedre enn Android, og det tror jeg andre og sliter med. Men for all del. Er du fornøyd, så er du fornøyd. Da skal ikke jeg komme å si at du har valgt feil produkt. Men jeg konstanterer at Android har kommet lengre i form av å lage et bedre operativsystem. Helt klart en subjektiv mening. (tidligere eier av 3g og 3gs)

Endret av KjellGu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Iphone er kanskje noe "lettvint" for noen, men det var akkurat det som trakk meg over til iPhone og bortifra Android.

For min del var det ikke noe gøy hver gang Androiden krasja og jeg måtte re installere den, og sitte i timevis og konfigurere slik at telefonen fungerte så noen lunde for meg,da realiteten var at jeg bruker telefonen kun til å ringe, lese mail eller sende melding med uansett og det gjør iPhone helt glimrende stock.

Vil jeg "tukle" har jeg andre leketøy som jeg kan gjøre det med.

 

Android har "sust" forbi i utvikling, ja kanskje (sitter ikke igjen med det inntrykket selv), men liker langt etter med stabilitet, kvalitet og posisjon i markedet.

 

"Reagerer" på et par ting her som du skriver. Hvilken mobil hadde du som du sa du måtte reinstallere?

 

Å sette opp startskjermen etter personlig ønske og behov er noe du gjør en gang helt i starten, som ikke er avansert. Og hva er fordelen? Jo du får bedre overblikk over de tingene du bryr deg om, og produktiviteten øker da du kan gjøre de vanligste mobiloppgavene raskere en noen andre. Det er kun fordeler med dette. Hvis det skulle mot formodning bli for vanskelig for enkelte, så kan de jo bare ha snarveier til applikasjoner sånn iPhonen hadde i 2007. Og den dag i dag og.

 

Forstår godt at applebrukere tolker dette som "tukling". De har jo ikke en drit valgmuligheter selv, så de blir jo helt forvirra når de endelig får noe annet i hendene.

 

En ting Android mangler sammenlignet med iPhone, som jeg kjenner igjen i det IT-henrik skriver, er en skikkelig sync/backup-løsning. Synkronisering har jeg i grunnen sluttet med etter jeg bytta bort iPhonen med min Desire, unntatt kalender og kontaktliste online på gmail, men en ting jeg savner STORT er en god backup-løsning for å lette re-installasjon. Med iPhone går jo dette ekstremt enkelt med et par tastetrykk, mens den kompliserte og dårlige backupmuligheten på Android gjør at jeg nå går rundt med en telefon som burde vært på service for å reparere blant annet ødelagt blitz, men gidder ikke fordi det er så mye jobb med å sette opp alt slik jeg vil ha det igjen, og laste ned alle programmene mine igjen. Masse styr! Hvor vanskelig kunne det vært? Men nå glir vi sakte men sikker over i den uunngåelige iOS vs Android-diskusjonen igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har funnet et backupløsning til android enda så har du virkelig ikke letet. Selv bruker jeg MyBackup Pro, den tar backup av:

 

- sms

- mms

- anropslogg

- instillinger

- hjem-skjerm (inkludert widgets)

- ord lagt til i ordboken

- alarmer

- spillelister

- kalender

- avtaler

- notater

 

Noe mer kan ikke jeg bed om. Veldig praktisk dersom man fikler med customrom og er avhengig av full wipe. Da trenger man kun å skrive inn gmail kontoen og trykke restore på mybackup pro så er alt tilbake i lik stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke du sporet av, men er likevel uenig. Jeg tror hovedsakelig det er to grunner til at folk velger en type telefon/teknisk dings fremfor en annen: Det ene er reklame/markedsføring, f.eks. gjennom media. Her er er Apple helt overlegne og sender f.eks. jevnlig massive reklamekampanjer midt i Dagsrevyen, forkledd som journalistikk. Få andre som greier dette! Når de da kommer på Elkjøp velger de seg det produktet de kjenner. Den andre grunnen er hva slags mobil/teknisk dings veninna/naboen har. Folk snakker med hverandre og velger gjerne det venneflokken har.

 

Du har selvfølgelig en annen, mindre gruppe som velger mobil/teknisk dings helt analytisk. Tror likevel denne gruppen representerer en ganske liten del av den totale omsetningen.

 

 

Det du beskriver der, er grunnen til at folk som går inn på Rimi for å handle melk velger Tine. De fleste som skal ha ny mobil går ikke inn på Elkjøp og tenker "Hvilke skal jeg velge?", de søker rundt på nettet for å se hvilke som virker mest tiltrekkende, og det er veldig sannsynlig at de sjekker ut iPhone 4 og kommer inn på hjemmesiden til Apple, som er utrolig fancy og god til å treffe kjøpelysten til de fleste.

 

 

Det er sant at Apple er veldig god på markedsføring. Jeg ser både skjult og åpen markedsføring for Apple-produkter overalt. Akkurat her dominerer Apple.

Lenke til kommentar

Har både sett og hørt at mange velger Apple's produkter, rett og slett fordi det er Apple.

For mange er Apple produkter en liten luksus, akkurat som et veldig dyrt klesmerke.

 

Har i hvert fall opplevd det slik.

Mange på min alder, som ikke forstår seg på teknologi, eller egentlig bryr seg, er helt sikre på at Apple er det beste du kan få tak i. Nevner du HTC sine mobiler; "HTC? Det er jo bare dritt! Apple sitt operativsystem er jo mye bedre! Og iPhone/iPad er mye raskere også!"

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har funnet et backupløsning til android enda så har du virkelig ikke letet. Selv bruker jeg MyBackup Pro, den tar backup av:

 

- sms

- mms

- anropslogg

- instillinger

- hjem-skjerm (inkludert widgets)

- ord lagt til i ordboken

- alarmer

- spillelister

- kalender

- avtaler

- notater

 

Noe mer kan ikke jeg bed om. Veldig praktisk dersom man fikler med customrom og er avhengig av full wipe. Da trenger man kun å skrive inn gmail kontoen og trykke restore på mybackup pro så er alt tilbake i lik stand.

 

Hmm... Jeg mener å ha prøvd MyBackup, men endte opp med at alt ble krøll. Men jeg kan jo ha gjort noe feil...

Lenke til kommentar

Altså skulle jeg brukt en tablet til jobb og nyttige ting ville jeg helt klart kjøpt en av de nye Honeycomb-tabletene. Men i og med at den bare skal brukes til spill, surfing, film og annet mindre matnyttig - så ble det en iPad2 denne gangen (jeg kommer nok til å jailbreake den ved første anledning). Utvalget av apps og spill for tablet ble den avgjørende faktoren denne gangen. Men min neste tablet kan fort bli Android når dette er blitt bedre...

 

Bruker selv Android telefon til daglig på jobb og kunne aldri tenkt med en iPhone til dette.

Lenke til kommentar

Det er sant at Apple er veldig god på markedsføring. Jeg ser både skjult og åpen markedsføring for Apple-produkter overalt. Akkurat her dominerer Apple.

Apple er suverene på merkevarebygging og det å skape et image. Men de begynner bli litt offer for sin egen suksess, da det nå er så utbredt og vanlig at geeks, hipstere, freaks og andre som ønsker å skille seg ut eller vise seg frem på en eller annen måte ved å vifte med gadgets - nok om ikke lenge vil velge noe annet. "Selv bestemora di ha iPhone liksom".

Lenke til kommentar

Den prisen gir jo en pekepinne. Andre nettbutikker vil typisk legge seg +- 500. Kan også tenke meg at det blir 1000,- i forskjell mellom wifi og 3g. 1000 i mellom 16 og 32 gb.

 

Hadde dem vært smarte så hadde de lagt seg et lite hakk under ipad 2. Da kan dem vinne det prissensitive markedet. Nå tror jeg mange detter over til apple.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...