Gå til innhold

[Løst] Retur av mobil.. Hjelp..!


Anbefalte innlegg

Jeg skal returnere en mobil jeg kjøpte for noen dager siden på nettet.

Jeg tror det er noe feil med den. Men jeg vil ikke ha en ny uansett.

Jeg har søkt om retur, men nettbutikken vil ha en grunn til att jeg skal returnere den.

 

Må det være grunn til att jeg skal returnere en vare?

Hvis det er noe feil, får jeg fremdeles pengene tilbake, eller blir den sendt på reperasjon og tilbake til meg?

 

Hva anbefaler dere?

+ at de skal ha 300 kr i returgebyr?

er dette lov da?

 

Takk for svar :thumbup:

Endret av Dr-lecter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Dersom du vil returnere den pga. feil må du selvsagt forklare hva som er problemet, men du vil nok ikke få hevet kjøpet. Dersom du skal bruke angreretten, trenger du ikke å oppgi noen spesiell grunn, men du må selv betale frakt tilbake til butikken.

Lenke til kommentar

Du er i alle fall moralsk sett forpliktet til det. Hvis du benytter deg av angreretten og ikke sier at det er noe feil med varen, risikerer man at (nett)butikken selger varen til neste kunde uvitende om at det er feil på varen (i alle fall om feilen er slik at man ikke oppdager den med en gang).

 

Om du benytter deg av angreretten skal du kun betale returporto (forutsatt at du oppfyller punktene i angrerettsloven, "i tilnærmet samme stand og mengde").

Om du reklamerer på den pga. feil skal du ikke betale noenting (butikken skal dekke returporto), men du må da regne med at butikken reparerer varen og sender den tilbake til deg.

 

Har butikken sagt noe om hvorfor de mener du skal betale returgebyr?

Lenke til kommentar

Nei, det kom bare automatisk opp att de skulle ha returneringsgebyr.

 

Jeg har sendt forespørsel nå om angrerettskjema.. Men får ikke svar hos de på mail. Har sendt ett par stykker nå. Må returnere den snart for å komme innenfor de 14 dagene.. Men hva skal jeg gjøre når de ikke har behandlet retursøknaden eller sendt meg angrefristskjema??

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å vente på at angreskjema. Bare sendt tlf tilbake til butikken, men pass på at du får sporingsnummer på pakken, og at du merker den så godt som mulig, slik at det blir lettest mulig for butikken når de mottar den i retur. Når du har sendt pakken kan du ringe til butikken, og gi beskjed om at du benytter deg av angreretten, og at telefonen er sendt. Dersom butikken godtar returen så blir kjøpet hevet.

Lenke til kommentar

Du SKAL legge ved angrerettskjema ved bruk av angreretten, hvis du ikke gjør det kan butikken nekte å ta imot telefonen.

 

Hvis du ikke har mottatt angrerettskjema i forbindelse med kjøpet så blir angreretten automatisk forlenget til 3 måneder (forenklet). Merk at angrerettskjema på mail er å anse som tilstrekkelig! At butikken har det på hjemmesiden sin er IKKE tilstrekkelig!

Lenke til kommentar

Du SKAL legge ved angrerettskjema ved bruk av angreretten, hvis du ikke gjør det kan butikken nekte å ta imot telefonen.

Det var nytt for meg, har du noe kilde på dette? Står jo ikke noe om det Angrerettloven § 13.

 

Edit: Flyttet off-topic hit:

 

En jeg kjenner har sendt mail til nettbutikk om at hun vi vil bruke angreretten, men det var uten bruk av angreskjema. Angreretten går ut i løpet av et par dager, og saken er sendt til forbrukerrådet siden nettbutikken nektet bruk av angrerett etter 14 dager når angreskjema ikke ble mottatt. Må angreskjema sendes i tillegg innen frisen er ute?

 

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Poenget med skjemaet er å bevisstgjøre forbrukeren om at angreretten finnes.

 

Angrerettsloven bruker bare ordet "melding", den oppstiller ikke noen formkrav utover at meldingen skal inneholde informasjon om hvordan returen vi skje.

 

Om man ser på angrefristskjemaet står også dette:

 

"Melding om bruk av angreretten må gis til tjenesteyteren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte"

 

edit: presisering

Endret av dagmann
Lenke til kommentar

Poenget med skjemaet er å bevisstgjøre forbrukeren om at angreretten finnes.

Bare lurte ettersom hele skjemaet er lagt opp på en slik måte at det ser ut som man må fylle det ut og levere med gjenstanden ved bruk av angrerett. Hadde strengt tatt holdt med side 2 av skjemaet der alle vilkår og rettigheter er listet opp. Men det er kanskje bare for å gjøre det enklere for forbrukeren å benytte angreretten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...