Dr-lecter Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Jeg skal returnere en mobil jeg kjøpte for noen dager siden på nettet. Jeg tror det er noe feil med den. Men jeg vil ikke ha en ny uansett. Jeg har søkt om retur, men nettbutikken vil ha en grunn til att jeg skal returnere den. Må det være grunn til att jeg skal returnere en vare? Hvis det er noe feil, får jeg fremdeles pengene tilbake, eller blir den sendt på reperasjon og tilbake til meg? Hva anbefaler dere? + at de skal ha 300 kr i returgebyr? er dette lov da? Takk for svar Endret 18. februar 2011 av Dr-lecter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Dersom du vil returnere den pga. feil må du selvsagt forklare hva som er problemet, men du vil nok ikke få hevet kjøpet. Dersom du skal bruke angreretten, trenger du ikke å oppgi noen spesiell grunn, men du må selv betale frakt tilbake til butikken. Lenke til kommentar
Dr-lecter Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Okey, men hvis det er feil.. er jeg da pliktig til å si ifra om dette? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Du er i alle fall moralsk sett forpliktet til det. Hvis du benytter deg av angreretten og ikke sier at det er noe feil med varen, risikerer man at (nett)butikken selger varen til neste kunde uvitende om at det er feil på varen (i alle fall om feilen er slik at man ikke oppdager den med en gang). Om du benytter deg av angreretten skal du kun betale returporto (forutsatt at du oppfyller punktene i angrerettsloven, "i tilnærmet samme stand og mengde"). Om du reklamerer på den pga. feil skal du ikke betale noenting (butikken skal dekke returporto), men du må da regne med at butikken reparerer varen og sender den tilbake til deg. Har butikken sagt noe om hvorfor de mener du skal betale returgebyr? Lenke til kommentar
Dr-lecter Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Nei, det kom bare automatisk opp att de skulle ha returneringsgebyr. Jeg har sendt forespørsel nå om angrerettskjema.. Men får ikke svar hos de på mail. Har sendt ett par stykker nå. Må returnere den snart for å komme innenfor de 14 dagene.. Men hva skal jeg gjøre når de ikke har behandlet retursøknaden eller sendt meg angrefristskjema?? Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Du trenger ikke å vente på at angreskjema. Bare sendt tlf tilbake til butikken, men pass på at du får sporingsnummer på pakken, og at du merker den så godt som mulig, slik at det blir lettest mulig for butikken når de mottar den i retur. Når du har sendt pakken kan du ringe til butikken, og gi beskjed om at du benytter deg av angreretten, og at telefonen er sendt. Dersom butikken godtar returen så blir kjøpet hevet. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Du SKAL legge ved angrerettskjema ved bruk av angreretten, hvis du ikke gjør det kan butikken nekte å ta imot telefonen. Hvis du ikke har mottatt angrerettskjema i forbindelse med kjøpet så blir angreretten automatisk forlenget til 3 måneder (forenklet). Merk at angrerettskjema på mail er å anse som tilstrekkelig! At butikken har det på hjemmesiden sin er IKKE tilstrekkelig! Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Du SKAL legge ved angrerettskjema ved bruk av angreretten, hvis du ikke gjør det kan butikken nekte å ta imot telefonen. Det var nytt for meg, har du noe kilde på dette? Står jo ikke noe om det Angrerettloven § 13. Edit: Flyttet off-topic hit: En jeg kjenner har sendt mail til nettbutikk om at hun vi vil bruke angreretten, men det var uten bruk av angreskjema. Angreretten går ut i løpet av et par dager, og saken er sendt til forbrukerrådet siden nettbutikken nektet bruk av angrerett etter 14 dager når angreskjema ikke ble mottatt. Må angreskjema sendes i tillegg innen frisen er ute? Endret 22. februar 2011 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg får rette meg selv her: Azetlitz har helt rett, du trenger ikke å legge ved angrerettskjema. Du trenger bare å returnere produktet til selger og gi beskjed om at du ønsker å benytte angreretten. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hva er da egentlig poenget med skjemaet? Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Poenget med skjemaet er å bevisstgjøre forbrukeren om at angreretten finnes. Angrerettsloven bruker bare ordet "melding", den oppstiller ikke noen formkrav utover at meldingen skal inneholde informasjon om hvordan returen vi skje. Om man ser på angrefristskjemaet står også dette: "Melding om bruk av angreretten må gis til tjenesteyteren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte" edit: presisering Endret 24. februar 2011 av dagmann Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Poenget med skjemaet er å bevisstgjøre forbrukeren om at angreretten finnes. Bare lurte ettersom hele skjemaet er lagt opp på en slik måte at det ser ut som man må fylle det ut og levere med gjenstanden ved bruk av angrerett. Hadde strengt tatt holdt med side 2 av skjemaet der alle vilkår og rettigheter er listet opp. Men det er kanskje bare for å gjøre det enklere for forbrukeren å benytte angreretten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå