Gå til innhold

Pc til Spilling, Streaming og Videoredigering.

Anbefalte innlegg

Hei diskusjonsmedlemmer!

Jeg planlegger å oppgradere maskinen, da nåværende hardware ikke fungere til det jeg ønsker.

Spiller mye Sc2 og WoW, og streamer mens jeg gjør dette. Med maskinen jeg har nå er det rimelig forferdelig oppløsning på streamen og det påvirker framerates betydelig, faktisk så mye det påvirker ytelsen min når jeg spiller. Planen var også å frapse mens jeg spiller å lage noen videoklipp av dette.

Jeg spiller i 1920x1200 på en 24" Eizo LCD. Da jeg har fått fikset Fibernett fra Signal.no vil jeg investere i bedre utstyr for mine seere. Kommer til å overklokke prosessoren litt, da dette er svært lett, å krever lite.

Etter å snoket rundt på komplett.no og diverse andre butikker kom prisen på deler på rundt 9400kr inkludert frakt, noe som er litt mye for en student.

Delene jeg har settpå:

ASUS SABERTOOTH X58

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960

Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler

Gigabyte GeForce GTX 560Ti

3x2gb Corsair Vengeance

Corsair SSD Force Series 120GB

Lurer på om andre har erfaringer til mitt bruk, å kanskje har et annet oppsett å anbefale.

Det jeg ønsker å oppnå er mest mulig ytelse til mitt bruk, for minst mulig penger. Kan nevne noen spørsmål jeg har stilt meg selv:

Er AMD noe alternativ ?

Trenger jeg 120gb SSD for OS, WoW og Sc2, og hvordan er levetiden på en slik SSD disk ?

Holder 6gb minne, er det noe å hente fra 12gb ?

Cpu kjøleren kostet nesten 700kr, fins det tilsvarende kjølere som koster mindre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder streaming, er det jo mange som velger å ha en sekundær skjerm slik at de kan streame fra primærskjermen og så ha en ekstra skjerm hvor de kan endre innstillinger på streamen, bruke skype og andre ting som man ikke vil vise på streamen.

Du har et bra oppsett. Hvis du ikke har store planer om å overklokke, så trenger du ikke en kjøler til 700 kr (den medfølgende kjøleren vil være god nok). Men jeg har selv den kjøleren og er kjempefornøyd.

Du trenger nok ikke 12 GB ram, og hvis det skulle være noe behov for det er det jo bare å bestille flere minnebrikker. Tror du kan holde deg til 6 GB inntil videre.

Når det gjelder SSD, så bør du ha en vanlig harddisk ved siden av (vet ikke om du har tenkt på det, og det går jo sikkert greit å bruke den gamle harddisken din som sekundær disk). Vet ikke hvor mye du tjener på å ha SC2 og WoW på en SSD, men med 120 GB har du god nok plass til begge deler. Er ikke sikker på levetiden, men de vil holde mange år og tror ikke det er noe problem med mindre du har planer om å ha den leeenge. Tror dog at Crucial RealSSD C300 128GB er en bedre SSD-disk enn den du valgte.

AMD sine prosessorer er ikke like gode som Intels i7-prosessorer, så jeg anbefaler å holde deg til i7.

Hvis du skal ha PC-en med en gang, så er oppsettet du valgte nå bra. Hvis du vil vente ca en måned, så kommer 1155-hovedkortene tilbake, og disse har forbedret ytelse og lavere pris i forhold til 1366-hovedkortene (1155 ble lansert i januar, men trukket tilbake i slutten av januar pga designfeil på SATA-kontrolleren).

Når det gjelder ytelse på streaming, så har Day[9] noen veldig gode tips her: http://www.pcworld.com/article/213034-3/screencast_live_how_to_make_your_own_web_tv_show.html (se spesielt den første videoen, der han forklarer et svært nyttig triks for å øke ytelsen på streamen).

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...