Gå til innhold

Billigste Centrinobaserte

Anbefalte innlegg

Mornings

Jeg lurer på å kjøpe meg bærbar om litt, og lurte på om noen har oversikten over hvem som selger den billigste Centrinobaserte bærbare.

Har sett på Zepto, men prisen er i litt stiveste laget.

Cheers

Rolf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell har sin inspiron 500m, til 10025 kr hvis du da velger 1 års garanti.

Da har du 1,3 GHz p-m, 256mb ram (1 brikke), 20gb disk, dvd-cd-rw og intel sitt pro 2100 wlan kort som gjør maskinen til en centrino.

Lenke til kommentar

se på psdata, der har de en tundra etellerannet på "tilbud", les "testen" av denne på dinside.no.

Dell har 500m, men den ser ut til å være under pari både på kvalitet og batteritid (les testen på barbara.no), den mangler også firewire.

ellers har FS kommet med nye plæstikkbærbare pentium m maskiner (se komplett.no f.eks.) ser ut som om de mangler firewire de også. tror det er litt tidlig for review av denne maskinen.

regner med at det blir bedre utvalg til høsten :wink:

Lenke til kommentar

Dell har 500m, men den ser ut til å være under pari både på kvalitet og batteritid (les testen på barbara.no), den mangler også firewire.

Vel. Jeg har en 500m selv, og jeg må si at jeg ikke kjenner meg så veldig igjen med det som kom fra i testen på barbara.no. Batteriet er ikke tragisk dårlig (bare du ber om å få det 6-cellers batteriet) og PCen virker for meg ganske så solid. Ihvertfall med tanke på prisen.

Når du ser på testen på Barbara.no, så ble 500m testet opp imot PCer til en heeelt annen pris. Virker som at det ble lagt veldig liten vekt på at maskinen koster 10-11k .. ikke 20k. Hadde den kosta 20, såååå skulle jeg vært enig i det som ble kommentert der, men IKKE til 10.000kr.

Min anbefaling; en 500m med 512MB minne, 6-cellers batteriet (du må kanskje skrive dette i kommentarfeltet) samt et ekstra batteri til mediabayen. Da kan du få langt over 7 timer drift på maskinen... og det til en pris på godt under 12k. (Ekstra batteri ligger på ca 1000kr). Det er BRA.

Lenke til kommentar
Dell har 500m, men den ser ut til å være under pari både på kvalitet og batteritid (les testen på barbara.no), den mangler også firewir

Dummeste jeg har hørt! 500m er verdens beste maskin til prisen!

Om 500m er stille? Vifta på maskinen min pleier å starte like ofte som bestefedrene våres skifta undertøy! :lol: Dessuten så har man full kontroll over viftene og temperaturer med et gratis program. Ingen andre bærbare har dette så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt! 500m er verdens beste maskin til prisen!

Om 500m er stille? Vifta på maskinen min pleier å starte like ofte som bestefedrene våres skifta undertøy!

hva er det dummeste du har hørt?

1.at det er 100% plast? (med unntak av komponenter :wink: )

2.at batterilevetiden er lavere enn alle foreløpig testede pentium m maskiner (testet på barbara.no eller dinside.no)

3. at den mangler firewire?

kjipt at vifta starter så ofte, regner med at mange besteforeldre bruker voksenbleier :lol:

Lenke til kommentar

Jeg synes Dells 500m virker som et meget bra kjøp, takk for alle tips.

Eneste jeg har å utsette på den er skjermkortet, et Intel UMA integrert grafikkort ( Jeg gror hår på ryggen av integrerte skjermkort :( ), men det går vel greit så lenge jeg ikke har tenkt å spille.

Hvordan er det med linux-støtte for dette skjermkortet? Vil det bli noe krøll med X-oppsettet?

(Ser en review av en Dell 600m (med Radeon Mobility 9000) men finner ingen info på Dells sider. Selges den kun i USA kanskje?)

Cheers

Rolf

Lenke til kommentar

hva er det dummeste du har hørt?

1.at det er 100% plast? (med unntak av komponenter :wink: )

Hardplast med en del metall inni. Men likevel. Den virker solid nok (har IKKE tenkt til å kaste den i bakken... )

2.at batterilevetiden er lavere enn alle foreløpig testede pentium m maskiner (testet på barbara.no eller dinside.no)

Vel ... Maskinen koster jo for pokker 10k. Og så blir den sammenlignet med maskiner til 20k+. Ærlig talt, hva hadde du forventa deg? Og hvis det er så stort problem... så kjøp et ekstra batteri til mediabayen. Da har du brått 7 timer drift (med 5400rpm disk og WLAN skrudd på). Batteriet koster bare tusen spenn ... da er det 9 tusen igjen til de andre lap'ene.

3. at den mangler firewire?

Hva skal du eeegentlig med det? Redigere digital video? Det må være eneste bruksområdet hvor FireWire KUN kan brukes. (det og IPod?) Ellers kan man bruke USB2.0 som er kjappere. Man kjøper da ikke en bærbar for å redigere digital video ... med single 4200rpm disk, meeeget begrenset minnebåndbredde og trege chipset.

Og igjen; prisen på 500m er såppass lav at du fint får råd til et PCMCIA FireWire-kort sett i forhold til de 20k+ bjessene som Barbara.no/Dinside liker så godt. Virker ikke som det taes hensyn til at man faktisk får en GOD PC til nesten halve prisen.

Lenke til kommentar

ufo

jeg snakker ikke om pc til 20000, men til 12000-14000.

firewire er bedre (med tanke på hastighet og systembruk) enn usb2 etter min erfaring, så ønsker jeg å koble på dv kamera for redigering (selvfølgelig kan man redigere på laptop), ekstern harddisk og kanskje et firewire-lydkort

Lenke til kommentar
ufo

jeg snakker ikke om pc til 20000, men til 12000-14000.

firewire er bedre (med tanke på hastighet og systembruk) enn usb2 etter min erfaring, så ønsker jeg å koble på dv kamera for redigering (selvfølgelig kan man redigere på laptop), ekstern harddisk og kanskje et firewire-lydkort

Alle de andre Pentium-M bærbare jeg har sett i test på hos Barbara.no / Dinside har ligget nær opptil og over 20k. Hvilken annen maskin tenkte du på?

Lenke til kommentar

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...g0=&g1=&g1text=

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl

f.eks.

regner med at toshiba erden beste maskinen av de 3. (kvalitet + radeon 9000 skjermkort, men uten brenner og firewire)

må legge til at man kjøper seg vel ikke bærbar for 1.år, så å velge 1 års garanti er potensielt økonomisk ugunstig.

de maskinene jeg linker til har 2 og 3 års garani i prisen

Lenke til kommentar

Bare til opplysning:

Centrino er et klistremerke som forteller at den bærbare inneholder: Trådløst nettverk + Pentium-M prosessor.

Jeg vet ikke om det er det trådløse nettverket eller Pentium-M prosessoren som er grunnen til ønsket ditt, men det finnes også mange andre gode konkurrenter med omentrent samme egenskapene som Centrino PC'er.

Bla. integreres trådløst nettverk i stadig flere PC'er (også ikke-centrinoer). Som regel finner du trådløst nett på de fleste fra ca midt i prisskjiktet og oppover. Kjøper du en billig-PC så kan du likevel på trådløst nettverk via PC-card eller USB-porten.

Når det gjelder Pentium-M så er den beryktet for høy ytelse kombinert med lavt strømforbruk. Kjøper du billige Intel celeron så får du det motsatte, men kjøper du du Athlon XP-M så kan du også få kombinasjonen høy ytelse og lavt strømforbruk. Både Centrino og Athlon XP-M har et max forbruk på ca 30W (Centrino 1,5-1,7GHz: 31,6W og Athlon XP-M 2800+: 30W) og begge justerer ned hastighet og forbruk dynamisk.

Den største ulempen med Athlon XP-M er at den er vanskeligere å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...