Gå til innhold

Burde jeg gå ingeniør?

StianKB

Ja eller Nei?  

15 stemmer

1. 1. Burde jeg gå Ingeniør

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er IT lærling nå og vurderer om jeg skal gå videre på skolen og ta ingeniør.

Derfor lurer jeg på.

Hva er fagarbeider lønn?

Hva er Ingeniør lønn?

Hva koster det for en normal student å gå på høyskole 3 år?

Hvis jeg skal gå høyskole så er det 3 år som jeg bruker penger, hvis jeg er fagarbeider har jeg 3 år og tjene penger på.

Så sånn jeg ser det, det tar jo en del år og tjene opp.

Hvis man tjener ca sånn som det her, er jeg 27 år før jeg får avkasting av ingeniør grad.

Fagarbeider| Ingeniør

200.000     | -50000

400.000    | -100.000

600.000    | -150.000

800.000    | +250.000

1.000.000 | +650.000

1.200.000 | +1.050.000

1.400.000 | +1.450.000

1.600.000 | +1.850.000

Jeg har planer om og kjøpe hus når jeg er rundt 21-22 år. dette kan jeg ikke hvis jeg går ingeniør. jeg jobber 13 timer hver dag nå, og sparer en del penger. men hvis jeg går ingeniør og bruker litt penger på høyskole, vill jeg få lavere egenkapital når jeg må ta opp lån til hus. Dette vill gi meg høyere rente på lån.

Endret av StianKB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er Ingeniør lønn?

Hva koster det for en normal student å gå på høyskole 3 år?

Lønna starter på 320-350 000kr hos de fleste, og om du bor i by kan du forvente noe høyere. Kursing osv vil kanskje også spe på lønna litt. Dette avhenger av hvor du starter. :)

Studielånet ditt vil bli på omlag 150 000kr med fullt lån/stipend etter tre år.

Om du burde gå ingeniør er det kun du som vet. Det gir iallefall en bedre "grobunn" og større valgmuligheter for videre jobber enn det vanlig vgs gjør. Dvs at du høyst sannsynlig vil tjene på det i det lange løp. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

ok, hvis det er 350.000 tar det enda lengre tid før det gir avkastning.

År|  Fagarbeider  | Ingeniør

1.|  200.000      | -50.000

2.|  400.000      |-100.000

3.|  600.000      |-150.000

4.|  800.000      | 200.000

5.| 1.000.000     | 550.000

6.| 1.200.000     | 900.000

7.| 1.400.000     |1.250.000

8.| 1.600.000     |1.600.000

9.| 1.800.000     |1.950.000

Så jeg får ikke avkasting før etter 9 år. da er jeg 29 år og lån i banken. Renten avhenger av egenkapital som blir lavere hvis jeg går ingeniør.

Vill jeg være ung og ha litt penger hele livet.

Eller fattig når jeg er ung og rikere når jeg blir eldere?

Jeg kommer til og delta på så mange kurs som tilbyr seg ekstra, så jeg kan jo gå opp i lønn og få greit betalt som vanelig fagarbeider?

Lenke til kommentar

Det regnestykket ditt stemmer nok ikke helt siden du ikke har tatt med lønnsvekst. Grunnlønn har man stort sett kun første året man er ansatt. Rentene på lån avhenger heller ikke alene av egenkapital. Man får som regel bedre lånevilkår med høy lønn, trygg arbeidsituasjon og evt. også avtaler med fagforbund.

Ellers synes jeg det er litt merkelig å gå ut fra økonomi alene ift. valg av yrkeskarriere. Du bør heller se mer på karrieremuligheter og arbeidsoppgaver...men det er nå min subjektive mening da.

Det er jo også noe eget med studentlivet da (selv om jeg personlig er veldig glad for å være ferdig med det).

Lenke til kommentar

Det regnestykket ditt stemmer nok ikke helt siden du ikke har tatt med lønnsvekst. Grunnlønn har man stort sett kun første året man er ansatt. Rentene på lån avhenger heller ikke alene av egenkapital. Man får som regel bedre lånevilkår med høy lønn, trygg arbeidsituasjon og evt. også avtaler med fagforbund.

Ellers synes jeg det er litt merkelig å gå ut fra økonomi alene ift. valg av yrkeskarriere. Du bør heller se mer på karrieremuligheter og arbeidsoppgaver...men det er nå min subjektive mening da.

Det er jo også noe eget med studentlivet da (selv om jeg personlig er veldig glad for å være ferdig med det).

Nei, Det er mye som ikke er tenkt på her.. blant annet BSU, formue osv... Men er stort sett penger som motiverer meg. ettersom at ingenting er gratis.

Grunnen til at økonomi er det som styrer mitt valg av yrkeskarriere er at jeg har svært få ønsker. Det er inget yrke jeg kan tenke meg som jeg kan jobbe i hele livet uten å gå lei.

Hvis jeg velger å være fagarbeider, kan jeg jo utvikle meg derfra. sikkert like mye som på høyskolen eller mere.

Jeg vet at foreldrene mine hadde vært stolte hvis jeg hadde gått ingeniør, men jeg tror for min egen del at det vil være en enklere løsning for meg å jobbe som fagarbeider istede.

Lenke til kommentar

Da vil det være kjipt for deg om du i senere tid finner ut at du vil jobbe med noe som krever ingeniørutdannelse. Utdanning er det viktig å få unna så tidlig som mulig. :)

Om du er en sparsommelig (gjerrig) student vil du kanskje kunne sette av noen av pengene du får i stønad, og da kan du spytte disse i lånet igjen i etterkant. Kanskje får du jobbet ved siden av studiene også (dog, det er noe man burde være forsiktig med).

Og som andre sier, ~350k er forventet grunnlønn. Den stiger etterhvert som du får erfaring. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...