Gå til innhold

Tilbehør til Canon 1000D - budsjett ca 2000,-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg spanderte på mitt canon 1000d var et batterigrep/vertikalgrep av den enkle grunn at kameraet føltes lett, ustabilt, plastikk, og for lite for mine hender. Jeg liker å ha litt å ta i, samtidig som balansen nå er bedre når jeg bruker tunge objektiver. Med et ekstra batteri ble batteritiden doblet, og med batterigrepet føles det faktisk som om jeg har kjøpt meg nytt kamera. Både ytelsesmessig men også utseendemessig. Ser ut som et mye dyrere speilreflekshus enn det nybegynner huset det faktisk er. Japanphoto selger dette på nett til drøye tusenlappen.

En god blits er også da en meget god idé. Canon 430EX II er vel det beste alternativene med mindre du har store krav og penger å bruke. 1500 mener jeg prisen for denne blitsen har ligget på. 50mm 1.8 er også en fin start på fotolivet. Et lyssterk objektiv som du kan lære masse av å bruke!

Ekstern blits, batterigrep, ekstra batterier, minnekort , en skikkelig kamerabag, stativ eller en selvutløser kan være alternativer til 50mm når det gjelder tilbehør til ditt Canon 1000d :)

Gratulerer med et godt kamera til en meget hyggelig pris !

Lenke til kommentar
Ingen av oss har noen erfaring med speilrefleks fra før, men jeg har masse av tid til å sette meg inn i ting og tang, så det trenger ikke å være spesielt nybegynnervennlig.

Da er det bare å finne ekstrautstyr,

Du burde ha litt is i magen, det er så fort gjort og kjøpe feil produkter hvis man ikke vet hva man trenger og ingen av oss her vet hva du trenger.

Bruk kameraet og lære deg det, kjøp gjerne en god foto-bok og les manualen flere ganger.

Edit: lær deg også og bruke DPP til redigering av bildene, du får så mye mer ut av fotografiene. Og registrer kameraet/deg så får du tilgang til flere av Canon sine fordeler.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ingen av oss har noen erfaring med speilrefleks fra før, men jeg har masse av tid til å sette meg inn i ting og tang, så det trenger ikke å være spesielt nybegynnervennlig.

Da er det bare å finne ekstrautstyr,

Du burde ha litt is i magen, det er så fort gjort og kjøpe feil produkter hvis man ikke vet hva man trenger og ingen av oss her vet hva du trenger.

Bruk kameraet og lære deg det, kjøp gjerne en god foto-bok og les manualen flere ganger.

Helt enig, Det er ikke noe vits i og bruke penger før du selv klarer å sette ord på hva du trenger. En god fotobok eller en opplæringsvideo er en bedre start ;);)

Endret av chrissn
Lenke til kommentar

Minnekort og fotobag trenger jeg vel uansett? Og etter hva jeg har lest er det medfølgende objektivet crap?

Det medfølgende objektivet er ikke blandt de beste, men for en nybegynner er kvaliteten akseptabel.

For og kunne gi gode råd angående eventuelle nye objektivinvesteringer må du vite hvilken kriterier du legger til grunn. Det er så mange parameter og ta hensyn til, skal du ha stort brennvidde omfang, mulighet for dof, vidvinkel, lang tele, bokhe, etc,etc.

Du burde ta noen dager og test ut pakka du har kjøpt, så du får litt innblikk i hva du trenger, hvis dette fenger for deg og du begynner å få fotografiske begrensinger vet du på et bedre grunnlag hva du trenger.

Du burde kjøpe noen standard SDHC-kort av bra fabrikat, jeg bruker Sandisk/lexar kort, grunnen er at jeg ikke tar sjansen på "billigkort" når det gjelder og ta vare på minnene.

Når det gjelder oppbevaring finnes det utrolig mye og velge mellom,hvor mye har du tenk og legge i en bag,veske eller sekk ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har masse fritid fremover, så jeg kan godt bli kjent med kameraet og det medfølgende objektivet, så det trenger jeg ikke å stresse med. :) Er dette minnekortet bra nok? Så noen hadde foreslått det!

Når det gjelder bag/veske/sekk vet jeg ikke helt, men jeg vil gå for kvalitet som varer lenge slik at jeg ikke trenger å oppgradere dersom jeg kjøper nytt kamera om noen år.

Lenke til kommentar

Minnekort og fotobag trenger jeg vel uansett? Og etter hva jeg har lest er det medfølgende objektivet crap?

Minnekort må du ha. Fotobag trenger du egentlig ikke nå.

Kjøp lens hood, solblender på norsk, til objektivet ditt. Regner med det ikke følger med siden det er Canon. Noen Canonister kan sikkert tipse deg om en billig sak på ebayen.

Dropp alt som heter UV-filter. Et godt CPL-filter kan anbefales, men er ikke nødvendig.

Et ekstra batteri kan være kjekt å ha. Jeg liker å kjøpe herfra..

Lenke til kommentar
Er dette minnekortet bra nok? Så noen hadde foreslått det!

Det var jeg som foreslo det. Jeg valgte det kortet av to grunner: Det kommer inn under 200 kr tollgrensa og det er et anerkjent merke som folk her på forumet ofte anbefaler.

Personlig har jeg valgt billigmerker med dobbel kapasitet for samme pris, men det skal etter sigende være risikabelt med tanke på risiko for tap av bilder. Jeg har ikke hatt noe problem med billigkort hittil i hvert fall.

Lenke til kommentar

Minnekort må du ha. Fotobag trenger du egentlig ikke nå.

Kjøp lens hood, solblender på norsk, til objektivet ditt. Regner med det ikke følger med siden det er Canon. Noen Canonister kan sikkert tipse deg om en billig sak på ebayen.

Dropp alt som heter UV-filter. Et godt CPL-filter kan anbefales, men er ikke nødvendig.

Et ekstra batteri kan være kjekt å ha. Jeg liker å kjøpe herfra..

Er det billigbatteriet bra da? Et OEM batteri koster vel snart i nærheten av 1000-lappen?

Er dette minnekortet bra nok? Så noen hadde foreslått det!

Det var jeg som foreslo det. Jeg valgte det kortet av to grunner: Det kommer inn under 200 kr tollgrensa og det er et anerkjent merke som folk her på forumet ofte anbefaler.

Personlig har jeg valgt billigmerker med dobbel kapasitet for samme pris, men det skal etter sigende være risikabelt med tanke på risiko for tap av bilder. Jeg har ikke hatt noe problem med billigkort hittil i hvert fall.

For kjøpe et par stykker da, så jeg og dama får separert bildene vi tar. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...