Kontorstol Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Har nå vært så heldig å få tak i et av Fotovideo sine Canon EOS 1000D for 1995,-, og det gjør at jeg har ca 2000,- igjen å bruke på tilbehør. Vet ikke helt hva som er nødvendig, men minnekort og fotobag (eventuelt sekk) er ihvertfall et must, og et stativ hadde også vært fint. Når det gjelder fotobag vil jeg ha noe stilrent, helst sort. Kan også være en sekk, men dere vet best. Er det noe annet dere mener jeg bør kjøpe? Så noen nevnte at blits er viktig? Edit: Jeg vil gjerne gå for kvalitet om det er mulig, slik at det varer og jeg slipper å oppgradere dersom jeg kjøper nytt kamera om la oss si er år eller to! Takker for all hjelp:) Hei, jeg har lyst til å kjøpe et speilreflekskamera til meg og dama, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe. Jeg tenkte på en pris rundt 4000 (kan kanskje strekke med til 5000, men da må det være en god grunn til det), helst inkludert minnekort (og gjerne en veske og et stativ om det er mulig), men vet ikke hva jeg får for den prisen. Ingen av oss har noen erfaring med speilrefleks fra før, men jeg har masse av tid til å sette meg inn i ting og tang, så det trenger ikke å være spesielt nybegynnervennlig. Vil dog sette pris på bildekvalitet, funksjonaliet og batterilevetid. Takker for all hjelp Endret 19. februar 2011 av Kontorstol Lenke til kommentar
arthon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Canon EOS 1000D m/18-55mm IS Canon EOS 550D m/18-55mm IS Minnekort & veske kommer i tillegg. Ikke la deg lure til å kjøpe filter!!! Alternativet er å vente til de nye modellene; henholdsvis Canon EOS 1100D & 600D som nettopp er lansert men ikke kommet i butikken enda. De vil selvfølgelig bli litt dyrere i starten av butikk lansering. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) arthon: Ikke glem alle de andre merkene. Det er mange gode kameraer i den prisklassen. Dessuten er nok både 550D og 600D utenfor rekkevidde av budsjettet han nevner. Det er noe trøbbel med prisguiden akkurat nå, men prøv igjen senere i dag. Sjekk prisguiden. I den prisklassen vil jeg trekke frem: Canon 1000D med 18-55mm på supertilbud til 2000 kr Canon 1100D med det nye 18-55 IS kit-objektivet. (4000 kr) Nikon D3100 med 18-55 VR (4000 kr) Nikon D90 med 18-55 VR (hvis den fortsatt er på supertilbud til 4000 kr) Muligens Nikon D5000 (4800 kr) Muligens Pentax K-r (4500 kr) Og hvis systemkamera uten speil er aktuelt: Olympus E-P1 og E-PL1 med 14-42mm Sony NEX 3 (det fins ikke fristende optikk til dette systemet) Samsung NX (flere modeller) Stativ koster fra ca 200 til 1000 kr (og oppover men det er vel uaktuelt). De rimeligste stativene får man ofte via utenlandske nettbutikker som har priser under tollgrensa på 200 kr. Minnekort er som regel dyrt i butikk i Norge. Kjøp gjerne fra nettbutikken du handler kamera fra eller noe under tollgrensa fra f.eks mymemory.co.uk (pga billig frakt) Veske kan du også kjøpe fra utlandet. Gjerne den natiotal geographic-kopien fra Dealextreme. Endret 18. februar 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Fotovideo har tilbud på 1000D i morgen, 1995kr for hus og kitobjektiv. Har du mulighet til å stikke innom (eller kjenner noen i Oslo), så er det mye kamera for pengene. Tilbudet blir tilgjengelig for kjøp på websidene kl. 14.00 om det er flere igjen. Ellers.. kjøp brukt. Kamerahus synker utrolig fort i pris, og det er ikke enorme forskjeller som skiller årets og fjorårets toppmodell. Akkurat nå om dagen er det video og bedre kvalitet på høye ISO-tall som er i fokus. Kitobjektivene får du til en slikk og ingenting på bruktmarkedene, veldig ofte ubrukt. Det er også en grunn til at de selges, det er jevnt over laber kvalitet på dem. Men, det skal også være sagt, det er ikke enorme mengder fotoglede man får ut av 4000kr. Kitobjektiv og innebygget blitz gir ikke akkurat inspirerende resultater. Om du får tak i 1000D i morgen, bruk resten av pengene på en 50mm f1.8 II og en brukt Speedlite 430ex II-blitz. 50mm-objektivet er utrolig billig, lyssterkt og gir en diffus bakgrunn som kitobjektivene ikke klarer. Kan brukes i forholdsvis mørke omgivelser uten at du trenger blitz. Den eksterne blitzen vinkler du opp i taket, slik at du får noenlunde mykt og flatterende lys. 1 Lenke til kommentar
guran1942 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) arthon: Ikke glem alle de andre merkene. Det er mange gode kameraer i den prisklassen. Dessuten er nok både 550D og 600D utenfor rekkevidde av budsjettet han nevner. Hei Jeg har nettopp handlet Canon 550D til 4999.- på ukestilbud hos FotoVideo. Jeg hadde omtrent samme budsjett som trådstarter, er nybegynner (hadde Oly OM2 i gamle dager). Jeg har lest utrolig mye tester og forum innlegg om kamera i prisklasse 4-5000.-, i tillegg rådført meg med Proff fotogref som jeg kjenner. Hadde krav om mulighet for video, ellers så hadde jeg kjøpt Canon 1000D. Aktuelle modeller jeg vurderte var Canon opptil 550D Nikon 5000 og Pentax K-x og K-r. Pentax K-r (mulighet for å bruke AA batteri i nødstilfelle og 6 bilder/sek) fordi det er liten prisforskjell i forhold til K-x som virker en smule overpriset etter gode omtaler. Jeg endte opp med 550D fremfor Pentax K-r pga. bedre tillgang på brukt utstyr. Endret 18. februar 2011 av guran1942 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Trådstarter vil helst ha kamera til 4000 kr inkludert stativ, minnekort og veske. Det utelukker 550D med god margin. Etter psilocybes tips om 1000D for 1995 kr så vil jeg si det er et klart førstevalg. Hvis video er veldig viktig så kan man vurdere et rimelig videokamera (1000 kr) i tillegg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Nevnte billige og gode veske kjøper du på dealextreme - tråd om den her. For stativ anbefales ofte Velbon Sherpa 600R for litt under tusenlappen - regnes av mange på forumet som beste alternativ på denne siden av 2000 kr. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Fotovideo har tilbud på 1000D i morgen, 1995kr for hus og kitobjektiv. Har du mulighet til å stikke innom (eller kjenner noen i Oslo), så er det mye kamera for pengene. Tilbudet blir tilgjengelig for kjøp på websidene kl. 14.00 om det er flere igjen. Ellers.. kjøp brukt. Kamerahus synker utrolig fort i pris, og det er ikke enorme forskjeller som skiller årets og fjorårets toppmodell. Akkurat nå om dagen er det video og bedre kvalitet på høye ISO-tall som er i fokus. Kitobjektivene får du til en slikk og ingenting på bruktmarkedene, veldig ofte ubrukt. Det er også en grunn til at de selges, det er jevnt over laber kvalitet på dem. Men, det skal også være sagt, det er ikke enorme mengder fotoglede man får ut av 4000kr. Kitobjektiv og innebygget blitz gir ikke akkurat inspirerende resultater. Om du får tak i 1000D i morgen, bruk resten av pengene på en 50mm f1.8 II og en brukt Speedlite 430ex II-blitz. 50mm-objektivet er utrolig billig, lyssterkt og gir en diffus bakgrunn som kitobjektivene ikke klarer. Kan brukes i forholdsvis mørke omgivelser uten at du trenger blitz. Den eksterne blitzen vinkler du opp i taket, slik at du får noenlunde mykt og flatterende lys. Har ingen mulighet til å stikke innom FotoVideo dessverre, men skal se i nettbutikken kl 14.00, og da slår jeg til om det er flere igjen! Trådstarter vil helst ha kamera til 4000 kr inkludert stativ, minnekort og veske. Det utelukker 550D med god margin. Etter psilocybes tips om 1000D for 1995 kr så vil jeg si det er et klart førstevalg. Hvis video er veldig viktig så kan man vurdere et rimelig videokamera (1000 kr) i tillegg. Video er ikke nødvendig, så det har ikke noe å si. Jeg kan som sagt strekke med til 5000, men hade jeg holdt meg rundt 4000 hadde det vært fint. Har heller ikke noe imot å bruke utenlandske nettbutikker for tilbehør! Takker for mange gode svar hittil! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Her er et vaklevorent alternativt stativ til 129 kroner inkludert frakt, hvis du vil tyne ned prisen (og kvaliteten). Her er en til rundt 500 kr inkludert frakt, moms og fortollingsgebyr. Det er i følge tilbakemeldingen på siden ganske bra, men jeg aner ikke hvordan den er sammenlignet med f.eks Velbon Sherpa 600R. Her er et godt minnekort som koster 185 kr inkludert frakt. Hvis du får tak i 1000D til 1995 kr så er det et knallkjøp som gir deg et par tusenlapper mer å bruke på ekstrautstyr. Ekstrautstyret kan gi mye mer fotoglede for pengene enn å velge et dyrere kamera. F.eks Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS eller Canon EF 50mm f/1.8 II. Endret 18. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg trenger forsåvidt ikke å fokusere på alt utstyret nå, la oss si at jeg vil ha kamera + minnekort for ca 4000. Endrer det på noe? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Det endrer ingenting så lenge 1000D er mulig å få tak i til 1995 kr. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg skal prøve å få kontakt med en bekjent i Oslo Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Japan Photo har endel gode tilbud på kameraer, fra og med i dag. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Kan få 550D med 18-55 linse for 4600,-. Er det en god deal? Kjenner en som kjenner en i Canon! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Du får NEX-3 til 2995 ut dagen: http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Systemkamera/Sony/NEX/Sony-NEX-3-pakke-med-objektiv-14,2MP,-7-bilder-sek,-720P-HD-122304.aspx Canon 550 til 4600 er vel ikke superbillig, og det er vel ett kamera som vil falle enda mer i pris utover våren pga 600D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Kan få 550D med 18-55 linse for 4600,-. Er det en god deal? Kjenner en som kjenner en i Canon! Det er en veldig bra deal*, 550D skal selger på linje med nye 600D og vil være i butikkene ca et år til før det går ut av produksjon, så du finner nok ikke like billig pris på 550D på en lang stund ennå i butikkene. * forutsatt at medfølgende objektiv er 18-55 IS, altså har innebygget stabilisering. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Edit: Da måtte jeg bare ta et valg, og nå skal min kontakt i Oslo ringe sin kontakt i Canon som skulle ringe sin kontakt i butikken som skulle legge av et 1000D som min kontakt i Oslo skulle hente Endret 18. februar 2011 av Kontorstol 1 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Edit: Da måtte jeg bare ta et valg, og nå skal min kontakt i Oslo ringe sin kontakt i Canon som skulle ringe sin kontakt i butikken som skulle legge av et 1000D som min kontakt i Oslo skulle hente Håper denne kontakten din er forberedt på det som møter vedkommende i morra Midt på dagen i dag trakk jeg kølapp som 175 - kunde som ble betjent hadde da nr. 108. I morgen tror jeg det blir endel verre. Når det er sagt, 1000D til 1995,- er en meget bra pris. Endret 18. februar 2011 av fcuk_IT Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Da har jeg snakket med kontakten min, og butikken har holdt av et kamera til meg, og han skal hente det på mandag. Da er det bare å finne ekstrautstyr, skal jeg lage en ny tråd for det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Neida, bare fortsett denne tråden. Gjerne med oppusset førsteinnlegg. Hva synes du om forslagene til tilbehør så langt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå