Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing kampanje på stasjonsvogner 2011

AudiA3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele poenget med leasing er jo at du betaler det potensielle verditapet på bilen, og i mange tilfeller er ikke restverdien forhandleren regner utifra reel, fordi man ikke kan si sikkert hvor høyt verditap modellen vil ha, men også fordi de vil legge inn marginer.

Lenke til kommentar

Jøss, her var det mange forskjellige meninger gitt :)

Siden jeg hadde 40% egenkapital så har vi valgt å kjøpe bil! Vi har funnet en bil i tyskland til en OK pris, en 2009 Audi A4 Allroad :)

Dette tror jeg er det minst nyttige innlegget i hele tråden!

Lenke til kommentar

Siden jeg hadde 40% egenkapital så har vi valgt å kjøpe bil! Vi har funnet en bil i tyskland til en OK pris, en 2009 Audi A4 Allroad :)

Er jeg som startet tråden, så jeg skrev konklusjonen :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er jeg som startet tråden, så jeg skrev konklusjonen :)

Ahh, sorry :p Da ble det litt mindre unyttig!

Lenke til kommentar

Om jeg hadde kjøpt brukt hadde det vært en HELT annen sak, men nå kjøper jeg nytt for å unngå overraskelser - som jeg har hatt mer enn nok av før.

Hva har finansieringsmetoden på NY bil å gjøre med "å unngå overraskelser"? Du er under garanti i tre år selv om du kjøper med lånte penger. Det har ikke noe med "å være safe" å gjøre. Tror du leasing er fritatt renteendringer?

5 år ikje 3 år*

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Dette er et vrient tema - og jeg er ikke på helt trygg is, men siden stadig flere reklamerer med privatleie/privatleasing tillater jeg meg å trekke opp en gammel tråd på nytt med et regneeksempel:

Toyota IQ (siden den ble nevnt tidligere)

Lån:

Basismodellen koster pr i dag ca 170000,-. Med 25000,- i egenkapital blir lånebehovet 145000,-.

Dette gir i følge kalkulatoren til Elcon terminbeløp på ca 2350,- pr mnd ved lån over 7 år. Innbetalt over 3 år: ca 85000,-.

Antatt salgsverdi: 100000,-. Restlån etter 3 år: ca 93000,-. Egenkapitalen er redusert til 7000,-.

Leasing:

Innskudd 25000,-

Mnd-beløp 1800,- ink mva

Kostnad over 3 år: 65000,-

Egenkapitalen (innskuddet) er redusert til 0,-

For begge alternativene vil skader ut over normal slitasje trekke restverdien ned, i form av lavere salgspris ved lån og ved tilleggskrav ved leasing.

Etter mitt syn er forskjellene her så små at det er vanskelig for meg å argumentere med at det ene alternativet er vesentlig bedre enn det andre.

Ved leasing er risikoen at man påfører bilen unormalt stor slitasje eller skade, ved lån er risikoen at man ikke får solgt bilen til den prisen man ønsker.

En bonus ved leasing akkurat nå for tiden kan være at man slipper risikoen for at vesentlige politiske forandringer i vilkårene for dieselbiler påvirker bruktbilprisen.

Jeg vurderer for øyeblikket leasing, dels av nettopp den årsaken. Jeg ønsker meg en bil til 440.000, og kunne greie å stable på beina en egenkapital på rundt 150.000, men har strengt talt andre ting jeg heller bør bruke en del av de pengene på.

Tips? Innspill? Fortsett debatt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...