Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing kampanje på stasjonsvogner 2011

AudiA3

Anbefalte innlegg

Leasing er i utgangspunktet noe i nærheten av ekvivalent med å ta opp et avdragsfritt lån. For privatpersoner har leasing den skattemessige ulempen at du ikke får fradrag for betalte renter – med en bil til 200' og 5% rente skulle «leasingulempen» bli omtrent 3000kr per år. Problemet er at verden ikke er fullt så enkel:

1: mange lar seg lure til å sammenligne leasingbeløp (uten avbetaling) med lånebeløp (med avbetaling), og konkluderer på dette grunnlag at leasingavtaler er billige. Galskap!

2: konkurransen i leasingmarkedet er langt slappere enn konkurransen i lånemarkedet (langt mer komplisert å tilby et produkt der bil og finansiering skal henge sammen), dette gjør at tilbydere får langt bedre betalt for å surre på leasingsiden. At produktet er langt mer komplisert betyr også at det er lettere å lure forbrukere til å tro at de har fått en god del ved å presentere én side av sannheten – BjerkneZ skrev om jeg husker rett i en annen tråd at han betaler 2.15% rente i sin leasingavtale; dette høres jo helt fantastisk ut, om det ikke hadde vært for at forhandleren åpenbart har tatt inn tapet for dette gjennom høye innskudd og kunstig beregnet sluttverdi.

Et motargument mange leasingtilhengere kommer med er at det må være kurant å opprettholde et visst lånenivå, også over tid – og at det dermed ikke har så mye for seg å skulle betale ned lånet, slik de fleste som gjør tradisjonelle kjøp ender opp med. Dette er i og for seg greit nok; avhengig av fremtidig inntektsprofil og nåværende behov for kontanter kan det i mange tilfeller være greit å opprettholde en viss lånebelastning. For disse vil det imidlertid i de aller, aller fleste tilfeller lønne seg å heller opprettholde et noe høyere lån på bolig, samtidig som man betaler ned billånet fortere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten notis angående leasning av bil!

Min far har leaset en bil i nesten to år og har akkurat levert den tilbake. Da gikk bilfirmaet over hele bilen omtrent med lupe for å finne skader som de kunne fakturere han for. Små ripemerker rundt nøkkelhullet og veldig små merker i lakken endte med flere titalls tusen i "bot". Bare husk at det er kjedelig å ødelegge noe som ikke er ditt eget

• Liker 1
Lenke til kommentar

Festlig hvordan du prøver å vri diskusjonen over på at det er jeg "som ikke har interesse av å bidra". Les linkene du, alt er blitt forklart deg tidligere. Som tidligere skrevet går det ikke å diskutere leasing med deg, alle regnestykkene du kommer med er på helt feil prinsipper.

God helg!

Poenget er at du støtt og stadig kritiserer mine regnestykker, men du kommer selv med null bidrag.

Grunnen til at jeg trakk inn min bil i denne tråden er fordi IT-Henrik nevnte mitt nick lenger opp, og derfor så måtte jeg legge til at MIN situasjon med MIN bil ikke er å betrakte som lønnsom i den forbindelse. Er bare et valg jeg har tatt og selv om jeg taper noen tusen på sikt, så velger jeg nettopp det fremfor å betale over dobbelt så mye pr.mnd.

Men igjen, så hadde det vert knall hvis du øste ut her med din kunnskap med ett skikkelig regnestykke som fjerner all tvil...

God helg til deg også :)

Lenke til kommentar

Poenget er at du støtt og stadig kritiserer mine regnestykker, men du kommer selv med null bidrag.

Grunnen til at jeg trakk inn min bil i denne tråden er fordi IT-Henrik nevnte mitt nick lenger opp, og derfor så måtte jeg legge til at MIN situasjon med MIN bil ikke er å betrakte som lønnsom i den forbindelse. Er bare et valg jeg har tatt og selv om jeg taper noen tusen på sikt, så velger jeg nettopp det fremfor å betale over dobbelt så mye pr.mnd.

Men igjen, så hadde det vert knall hvis du øste ut her med din kunnskap med ett skikkelig regnestykke som fjerner all tvil...

God helg til deg også :)

Jeg har på ingen måte sagt at jeg har så mye kunnskap om temaet at jeg kan belære gud og hvermann på dette temaet, så du kan bare kutte ut det pisset med at jeg skal "øse ut kunnskap, fjerne all tvil" og så videre. Videre har du fått forklart nøyaktig hvor logikken din brister. Jeg ser ikke noe poeng i at du får det forklart enda en gang når jeg har gitt deg linker til tråder der du allerede har kommet med nøyaktig de samme tullete regnestykkene dine og også blitt forklart hvorfor det ikke henger på greip.

Det er helt i orden for meg at du prøver å overbevise deg selv om at valget du har gjort er det beste. Jeg ønsker ikke å sprekke boblen din, jeg synes bare det ville vært synd om andre gjorde det samme basert på dine erfaringer. Det er sikkert en fin måte å få sove om natten på når du omtaler en leasingbil til 600.000 med innskudd på 130.000 som å "tape noen få tusen over tre år", men hvem er det egentlig du lurer her? God helg ja, vi prates / diskuteres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
...kommet med nøyaktig de samme tullete regnestykkene dine...

Siden regnestykkene mine er så tullete, så må du jo vite hva som er feil med dem?

Derfor så fremstår du som en som har litt snøring på hva du snakker om, men når du ikke backer opp med regnestykker som motbeviser mine håpløse regnestykker, men pare snakker om at jeg snakker "piss" og kommer med andre mer eller mindre småbarnslige kommentarer, så blir det liksom litt feil synes jeg da...

Du kommer liksom ikke med no selv. Du bare slenger inn linker til andre tråder etc. Jeg prøver vertfall å danne ett bilde av hva det innebærer og lise, og jeg har så vidt jeg har sett så langt ikke hatt noen skylapper.

Jeg har snakket både for og i mot, og regnestykket mitt over her var bare ett luftig eksempel.

Blir liksom litt teit å skrive at alle andre er dumme, samt linke til andre som også sier det samme, uten at man selv kommer med en begrunnelse.

Å for å slå det fast med en gang:

Har aldri sagt at mitt eksempel med min bil er lønsom på noe som helst måte. Jeg har bare sagt at dette er en løsning jeg har valgt ut fra mine personlige valg og kriterier.

Grunnen til at jeg som sagt begynte og nevne min bil (noe du annslo som skryt) var at IT-Henrik linket til mitt navn lenger opp her når han skulle gi trådstarter tips om leasing. Da mådde jeg bare skyte inn og si at mitt tillfelle ikke var sammenligningsverdig når man snakker om leasing og lønnsomhet.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje slå opp hva det begrepet betyr.

Vet hva begrepet betyr, og jeg bekreftet bare det begrepet prøver å si. Altså at jeg ikke er noen millionær.

At jeg kjører rundt og oppfører meg som en millionær blir vel litt drøyt å påstå for en som ikke kjenner meg overhodet.

Dessuten så lurer jeg på hvorfor man bør være en millionær for å kjøre en bil til rundt 600.000,-... er da maaaange som gjør dette i dag...

Er snakk om prioriteringer alt sammen. Noen bruker penger på motorsykkel/skiutstyr/dyre klær etc etc. mens andre bruker penger på andre ting.

Er flere naboer her jeg bor som kjører biler til rundt 600.000,- og ingen av disse er millionærer.

Så jeg synes utsagnet ditt var veldig frekt egentlig...

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Kent her.

Leasing er vel generelt dyrere en og kjøpe/eie bilen selv.

Desutten kan man jo gå på en smell vis man ikke behandler bilen veldig pent, som nevnt tidligere her :)

Må og si meg enig med bjerknez ang utsagnet, det var rimelig frekt sakt :p

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Kent her.

Leasing er vel generelt dyrere en og kjøpe/eie bilen selv.

Desutten kan man jo gå på en smell vis man ikke behandler bilen veldig pent, som nevnt tidligere her :)

Må og si meg enig med bjerknez ang utsagnet, det var rimelig frekt sakt :p

Leasing er ofte dyrere ja... har ikke lagt skjul på det i det hele tatt. Men hvis man ser HELE bildet så kan man "kjøpe" seg litt fri med tanke på mindre mnd. utgifter.

Hvordan regnestykket ser ut på sikt kommer jo helt ann på hva man velger av bil etc.

Velger man den "riktige" bilen så er jeg ganske sikker på at man kommer rimelig greit ut ved å lease totalt sett.

Det er bare to forskjellige måter å finansiere en bil på. Noen liker dattera og andre liker mora....

Det er utsagn som "piss" og "skylapper" som får mine uttalelser til å virke helt på jordet, og helt på jordet er jeg nok ikke, selv om regnestykket mitt lenger opp kanskje var noe luftig. Dette skrev jeg også tydelig i innlegget.

Er bare Kent som får det jeg skriver til å virke helt usannsynlig og helt på jordet... og helt på jordet vil jeg nå ikke si at jeg er...

Lenke til kommentar

Nå ble innlegget mitt slettet uten at jeg forstår hvorfor, men okei..

Forøvrig blir det tåpelig å forsvare leasing og se på det som den eneste måten å skaffe seg bil på, og du sier det jo selv, du har ikke råd til å kjøre rundt i bilen du har nå med mindre du hadde leaset den.

Hvis det ikke er selve definisjonen på en 35k millionaire så vet ikke jeg.

Men for noen er det vel viktigere å ha svært lån på huset og lease en bil enn å faktisk ha litt egenkapital og ha råd til å gjøre ting. Husker en lærer jeg hadde på ungdomsskolen snakket om at hun skulle på ferie til Thailand, og skulle ringe banken for å øke huslånet med et par titusen kroner. Tror ikke hun leaset bil, men hun hadde vært troandes til å gjøre det.

Leasing er tingen dersom du vil kjøre rundt i en dyrere bil enn du egentlig har råd til.. Tar du med rentefradrag og opparbeiding av egenkapital i regnestykket, så tror jeg nok at det vil være mer økonomisk å låne uansett.

Har fint råd til å låne til bil vi Tee-Zee...

Men for oss finnes det ikke viktig og eie bilen etter en sund. En bil er en bruksting og er en ren utgift uansett. Det eneste man har igjen av å eie en litt småflott bil er en mer komfortabel og morsommere "reise" til dit vi velger å kjøre.

Bilen skal byttes ut med en ny vært tredje år og månedsbeløpene er lave.

Altså ingen gullgruve, men rett og slett en mulighet som passer bedre for oss.

Detblir ca. 9.000,- pr. mnd for oss og betale, når man tar med at vi skal ha nye 130.000 i innskudd ved neste leasing. Det betyr en splitter ny tilsvarende bil om tre år og ett mnd. utgift på ca. det samme.

Skulle vi lånt til bilen og betalt ned på 3 år, hadde det blitt vesentlig dyrere. Jeg sier ikke at det blir mer lønnsomt på sikt, men pengene vi sparer der og da teller mer enn å sitte igjen med en bil vi eier.

Når vi først har betalt oss ihjel i 3 år på ett evt. lån, så hadde ikke gleden av å "eie" bilen vært det samme.

Poenget mitt er at dere ikke sitter igjen med noe som helst. Og hvis du må "betale deg ihjel" for å betjene lånet, så har du egentlig ikke råd - ergo er leasing en måte å kjøre dyrere bil enn man egentlig har råd til å kjøpe.

Det går an å snakke om hvor tåpelig leasing er i de aller fleste tilfeller i flere evigheter, men du klarer jo ikke å forstå at du faktisk taper betydelige summer på dette. Jeg ville heller dratt på en ganske så storslagen ferie hvert 3 år eller betalt ned på studielån/huslån enn å tape 50-60.000 på å lease en bil, men det er kanskje bare meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hutte meg tu altså...

1. Hvor har jeg skrevet at jeg mener leasing er den eneste måten å gjøre dette på?

2. Har jeg ikke gjentatte ganger sagt at mitt leasingtillfelle ikke er den mest lønnsomme?

Sitat fra det jeg skrev over:

Skulle vi lånt til bilen og betalt ned på 3 år, hadde det blitt vesentlig dyrere. Jeg sier ikke at det blir mer lønnsomt på sikt, men pengene vi sparer der og da teller mer enn å sitte igjen med en bil vi eier.

Grunnen til at innlegget ditt ble slettet var nok fordi det ble regnet som personangrep. Det at du kaller meg slikt har du absolutt ikke noe grunnlag for å gjøre. Først må du lese det jeg skriver og faktisk forstå det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nå ble innlegget mitt slettet uten at jeg forstår hvorfor, men okei..

Kanskje fordi det faktisk ikke hadde noe relevans? Just guessing.

Jeg ville heller dratt på en ganske så storslagen ferie hvert 3 år eller betalt ned på studielån/huslån enn å tape 50-60.000 på å lease en bil, men det er kanskje bare meg.

Vis meg gjerne det regnestykket som utgjør et tap på 50-60000 :-)

Lenke til kommentar

BjerkneZ' ønske om en dyr bil, kombinert med et ønske om å holde gjeldsnivået konstant (og høyt) er helt legitimt, og kan i en del tilfeller være fullt ut økonomisk rasjonelt. Å leve med gjeld er slett ikke galt om en med rimelig grunn kan forvente solide inntekter fremover, har spesielt store utgifter i en viss periode etc. Hvordan dette ser ut for andre medlemmer i denne tråden vet i alle fall jeg fint lite om.

Imidlertid er det formodentlig slik at den som vurderer en slik leasingavtale også har et huslån, og den som vurderer det som aktuelt å kjøre en bil til over en halv million har formodentlig fått betalt ned en del på dette lånet. Det ville da være langt rimeligere å holde huslånet noe høyere og bruke dette til å finansiere bilkjøp enn å benytte seg av dyr leasingfinansiering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

BjerkneZ: Vel, har du sett gjennom dine egne innlegg i tråder som handler om leasing? Med en gang noen sier at leasing er dumt går du i en defensiv posisjon og tviholder på at leasing er superbra og at de som ikke forstår det er dumme.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1247340&view=findpost&p=15990350

• Liker 1
Lenke til kommentar

BjerkneZ: Vel, har du sett gjennom dine egne innlegg i tråder som handler om leasing? Med en gang noen sier at leasing er dumt går du i en defensiv posisjon og tviholder på at leasing er superbra og at de som ikke forstår det er dumme.

Om leasing er dumt for DEG eller Fru Smith bør ikke dette være dumt for MEG eller Jørgen Askeladd. Det er bare to dorskjellige måter og finansiere en bil på.

Derfor så synes jeg det er bedre å prøve å sette opp ett regnestykke så riktig som mulig til noen som vurderer leasing, istede for å bare si at "leasing er dumt" for det er slettes ikke sikkert at leasing er dumt for alle, selv om det er dumt for DEG.

Igjen så fyrer du løs med rødfis...

Hvor har jeg skrevet at "de som ikke forstår at leasing er superbra er dumme"?

Lenke til kommentar

Om leasing er dumt for DEG eller Fru Smith bør ikke dette være dumt for MEG eller Jørgen Askeladd. Det er bare to dorskjellige måter og finansiere en bil på.

Derfor så synes jeg det er bedre å prøve å sette opp ett regnestykke så riktig som mulig til noen som vurderer leasing, istede for å bare si at "leasing er dumt" for det er slettes ikke sikkert at leasing er dumt for alle, selv om det er dumt for DEG.

Igjen så fyrer du løs med rødfis...

Hvor har jeg skrevet at "de som ikke forstår at leasing er superbra er dumme"?

Euklid forklarer relativt godt hvorfor noen kan mene at leasing er en grei løsning for noen. Det er likevel liten tvil om at det for relativt liten jobb er bedre å ha lån og selge bilen etter 3 år økonomisk sett.

Mitt største problem med leasing er at det låser deg inn i en syklus med ny bil hvert 3 år. Det er garantert den desidert dyreste måten å drive bilhold på. Dermed vil en sammenligning med 3 årig leasing og 5-6 årig eierskap og så salg gi deg drastisk mye billigere bilhold enn leasing. Spesielt nå som garantiene er utvidet til 5 år virker det mye mer aktuelt.

Cobos

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det er mange bedrevitere her, jeg har i alle år kjøpt meg bil med finansiering gjennom feks. elcon og andre banker. Ved salg har jeg sjelden fått igjen noe på konto, i flere tilfeller har jeg måtte betale ned mer på lånet enn terminbeløpet for å klare å holde følge med verditapet. Noen ganger har det gått bedre, men for ola nordmann kan dette være en stor risikofaktor ved kjøp av bruktbil. I tillegg kommer jo reparasjoner som har ruinert meg de siste fem årene.

Nå har jeg fått en god leasingavtale:

60.000km

3 år

3250,- mnd inkl mva.

BMW 116d M-Sport,Skinn,++

Bilen koster rett under 400.000,- ny.

Om du tar et billån på 400 000 over 5år betaler du 7845,- pr mnd hos elcon..Og knytter deg opp med gjeld på papiret. Ved leasing har du mye mer frihet som var nevnt i tråden tidligere..

Meget forutsigbart, ingen overraskelser, du vet hva du får - og det er akkurat det jeg trenger nå. Skulle jeg kjøpt tilsvarende bil helt ny med full finansiering? Det hadde ikke vært lønnsomt, da er det å sammenligne me 2-3 år gammel bil og da er du på`n igjen mtp garantier osv.

Leasing er et supert alternativ som flere burde benytte seg av. Dette er forøvrig noe ingen her inne kommer til å bli enige om, jeg er bare fornøyd med å endelig kjøre en ny bil uten å tenke på verditap som har vært mitt store problem ved bruktbilkjøp.

TIPS: www.bilia.no har Ford Focus STV til 1999,- + mva med 60 000 km og 0,- i innskudd. Bra tilbud!

Lenke til kommentar

Hva var forskuddsleien på?

Hvis det var uten forskuddsleie(ikke så veldig vanlig) så betaler du 117k over tre år for bilen. Har du sjekket hva en tre år gammel 116d m-Sport med tilsvarende utstyr og maks 60kkm går for på finn i dag?

Leasing er en løsning for de som vil kjøre dyrere bil enn det de egentlig har råd til. PUNKTUM.

Jeg vurderte å lease en Alfa MiTo, med litt ekstrautstyr. Da kom månedsleien på rundt 2500 i mnd, pluss forskuddsleie på 50k. Altså nesten 150k på tre år. Jeg er litt skeptisk til at en tilsvarende bil ville tapt seg like mye på tre år. Altså fra tett oppunder 300k til rundt 150k på tre år...

Grunnen til at forhandlerne pusher leasing så hardt er at de kan trekke fra moms, i tilegg til å regne en lavere restverdi som gjør at det blir veldig gunstig for de å lease ut biler.

Lenke til kommentar

Derfor så synes jeg det er bedre å prøve å sette opp ett regnestykke så riktig som mulig til noen som vurderer leasing...

Og skal du sette opp et så riktig regnestykke som mulig, så sammenligner du leasing med gjenkjøpspris med tilsvarende billån med tilsvarende restverdi over like lang periode.

Lenke til kommentar

Det var uten forskuddsleie ja, og når jeg ser nærmere etter så er det faktisk 3031,- inkl mva. i mnd jeg betaler. Og dette har ikke noe med at jeg ikke har råd til å kjøpe en ny bil, men jeg vil ikke ta verditapet på en ny bil, da må jeg skyte inn egenkapital ved kjøp og det gidder jeg heller ikke. Kjører heller safe og vet hva jeg har å forholde meg til hver mnd angående bilutgifter. Iflg. BMW forhandleren er over 50% av alle biler som blir registrert i Norge leasingbiler... syns det hørtes litt mye ut.. men men..

Angående verditapet så er det større om jeg skulle kjøpt bilen ny, jeg får ca 250 000 igjen for denne bilen etter tre år, i tillegg kommer det ny modell senere i år så det vil føre til ytterligere fall i verdi på min bil.

Om jeg hadde kjøpt brukt hadde det vært en HELT annen sak, men nå kjøper jeg nytt for å unngå overraskelser - som jeg har hatt mer enn nok av før.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde kjøpt brukt hadde det vært en HELT annen sak, men nå kjøper jeg nytt for å unngå overraskelser - som jeg har hatt mer enn nok av før.

Hva har finansieringsmetoden på NY bil å gjøre med "å unngå overraskelser"? Du er under garanti i tre år selv om du kjøper med lånte penger. Det har ikke noe med "å være safe" å gjøre. Tror du leasing er fritatt renteendringer?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...