Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing kampanje på stasjonsvogner 2011


AudiA3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor lease egentlig? Det er jo penger ut av vinduet. Du kan finne deg en bruktbil og ta opp et billån, da har du jo i hvert fall bilen etter tre år.

 

Vi orker/gidder ikke/har ikke tid til bilhold (service, reperasjoner/eu kontroll osv) på en bruktbil..

For vår del er det sikkerheten rundt bilholdet en prioritet..

Lenke til kommentar

Hvorfor lease egentlig? Det er jo penger ut av vinduet. Du kan finne deg en bruktbil og ta opp et billån, da har du jo i hvert fall bilen etter tre år.

 

Vi orker/gidder ikke/har ikke tid til bilhold (service, reperasjoner/eu kontroll osv) på en bruktbil..

For vår del er det sikkerheten rundt bilholdet en prioritet..

 

Du må ha service og evt. reparasjoner på en leasingbil også. Hvis argumentet ditt er at du "ikke orker" mener jeg at du bør tenke deg godt om. Ditt valg, men gjør deg selv i hvert fall tjenesten at du orker å undersøke litt på forhånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor lease egentlig? Det er jo penger ut av vinduet. Du kan finne deg en bruktbil og ta opp et billån, da har du jo i hvert fall bilen etter tre år.

 

Det er flere utgifter/usikkerhets momenter ved å kjøpe en bruktbil. Billån er også mye penger ut vinduet. Leasing har blitt et veldig bra alternativ etter hvert og prisene er lave! Ved leasing får man en helt ny bil (kan faktisk velge farge og utstyr også..). Noe som i seg selv betyr bedre sikkerhet og (i de fleste tilfeller) lavere drivstoffforbruk. Service er dekket under ny-bil garanti, reparasjoner i for av kollisjon vil alltid være et moment. Reparasjoner uten om dette, burde blir dekket av garanti (finnes selvsagt uhell osv..)

 

Som en bonus, vil man ikke ha en bil lån som kan strupe et hus lån betraktelig!

Lenke til kommentar

Hvorfor lease egentlig? Det er jo penger ut av vinduet. Du kan finne deg en bruktbil og ta opp et billån, da har du jo i hvert fall bilen etter tre år.

 

Det er flere utgifter/usikkerhets momenter ved å kjøpe en bruktbil. Billån er også mye penger ut vinduet. Leasing har blitt et veldig bra alternativ etter hvert og prisene er lave! Ved leasing får man en helt ny bil (kan faktisk velge farge og utstyr også..). Noe som i seg selv betyr bedre sikkerhet og (i de fleste tilfeller) lavere drivstoffforbruk. Service er dekket under ny-bil garanti, reparasjoner i for av kollisjon vil alltid være et moment. Reparasjoner uten om dette, burde blir dekket av garanti (finnes selvsagt uhell osv..)

 

Jeg vet hva leasing er. Du glemmer å nevne at på leasing må du:

- Som regel betale en god sum i forskuddsleie som du aldri får igjen

- Du får ikke skattelette på renter

- Du sitter igjen med ingenting etter endt leasingperiode.

- Service dekket under "nybilgaranti"? Du mener at du får gratis service under nybilgarantien? Du er klar over at det går an å kjøpe brukte biler som fortsatt har nybilgaranti?

 

"Som en bonus, vil man ikke ha en bil lån som kan strupe et hus lån betraktelig!"

 

Tull. Banken ser på betjeningsevnen din, du er like fullt kontraktbundet til å betale et fast beløp i måneden ved leasing som ved et lån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Leasing er en enkel måte å få kjøre en nyere, bedre og tryggere bil enn en egentlig har råd til. Selvfølgelig med sine minuser, men legg merke til trykk på "å få kjøre".

Bjerknez her inne har en del erfaring med leasing vist jeg husker korrekt, kan jo prøve å nå han via PM for noen tips.

Lenke til kommentar

- Spørs hvilken bil du ønsker, men etter det jeg har sett, så ligger forskuddsleien på mellom 20-50 000,- For all del, du får en bil for denne prisen. Men da får man iallefall ikke en med ny-bil garanti.

- Skattelette skal du få et + for, men hvor mye utgjør dette?

- Du har hatt en helt ny bil i 3 år UTEN lån til havlparten(?) av prisen. Vil ikke si at dette er ingenting.

- En brukt bil med ny-bil garanti, da må man fort ut med 100-200 000 for en Avansis(?)

 

Banken vil kun se leasingen hvis du opplyser om den, de fleste har mye større betalingevne enn banken finner ut med sine kalkyler. Jeg kunne sikkert betjent et lån på over 2 mill pga min alder og forventet utgifter, banken mener at 1.5 er å strekke seg..

Lenke til kommentar

- Spørs hvilken bil du ønsker, men etter det jeg har sett, så ligger forskuddsleien på mellom 20-50 000,- For all del, du får en bil for denne prisen. Men da får man iallefall ikke en med ny-bil garanti.

 

Jeg snakker jo ikke om at han skal enten lease en ny bil eller å kjøpe en bil til 50.000,-. Jeg mener at han bør undersøke hvordan han kommer ut av det på noenlunde like biler men med forskjellig finansiering. En ett år gammel bil er i mine øyne like trygt å kjøpe som en helt ny, du har jo garanti på denne også.

 

- Skattelette skal du få et + for, men hvor mye utgjør dette?

 

Jeg mener det er 28% av alt du betaler i renter.

 

- Du har hatt en helt ny bil i 3 år UTEN lån til havlparten(?) av prisen. Vil ikke si at dette er ingenting.

 

Men du sitter igjen med _ingenting_ etter disse tre årene. Ingen bil, altså ingen verdi. Du har ikke noe å selge videre. Du får ikke igjen forskuddsleien heller.

 

Banken vil kun se leasingen hvis du opplyser om den, de fleste har mye større betalingevne enn banken finner ut med sine kalkyler. Jeg kunne sikkert betjent et lån på over 2 mill pga min alder og forventet utgifter, banken mener at 1.5 er å strekke seg..

 

Jeg tok utgangspunkt i at vedkommende er ærlig på lånesøknader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye koster en et år gammel bil da? 121.647, - var det billigste jeg fant. De færreste har dette liggende i madrassen, derfor er et lån nødvendig.

 

Det med skattelette har jeg ikke satt meg inn i, så lar det stå :)

 

Hvis vi tar denne Sodaen til 121k som utgangspunkt med 3 MND garanti (dvs bruktbil garanti?) og en 1.4 80HK motor (grøss!!) og lar den går på veien i 3 år (som er en vanlig leasing periode). Hvor mye kan vi selge den for da? Hvor mye kan vi forvente å ha i service utgifter/eu-godkjenning?

 

Det er snakk om å gjøre seg selv mer attraktiv, de spør vel bare etter billån, ikke leasing avtaler? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye koster en et år gammel bil da? 121.647, - var det billigste jeg fant. De færreste har dette liggende i madrassen, derfor er et lån nødvendig.

 

Det med skattelette har jeg ikke satt meg inn i, så lar det stå :)

 

Hvis vi tar denne Sodaen til 121k som utgangspunkt med 3 MND garanti (dvs bruktbil garanti?) og en 1.4 80HK motor (grøss!!) og lar den går på veien i 3 år (som er en vanlig leasing periode). Hvor mye kan vi selge den for da? Hvor mye kan vi forvente å ha i service utgifter/eu-godkjenning?

 

Det er snakk om å gjøre seg selv mer attraktiv, de spør vel bare etter billån, ikke leasing avtaler? ;)

 

Igjen; jeg snakker om billån kontra leasing - ikke å kjøpe en bil cash. Du kan fint finne brukte stasjonsvogner med flere års garanti på bruktmarkedet. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe en Skoda med 3 mnds garanti om du vil ha billån.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Leasing er ikke "penger ut av vinduet" Er flere artikler om privatleasing på nett og hvordan man kommer ut av det kommer helt ann på valg av bil og innskudd etc.

 

2. Ja, det er en enkel måte å lease en bil man i utgangspunktet ikke har råd til. (for dem som vil det). Men det er også en fin måte å gjøre det på hvis du vil unngå de store månedlige utgiftene. Det blir nok like dyrt på sikt, men man må ut med vesentlig mindre summer pr.mnd, kontra det man må ut med hvis man låner pengene.

 

Men hvis man låner, så sitter man igjen med verdien av bilen når lånet er nedbetalt. Det gjør man ikke når man leaser. Til gjengjeld så slipper man da altså unna med vesentlig lavere månedsum.

 

Ett eksempel:

 

En Toyota IQ koster ca. 1.600,- pr.mnd. UTEN innskudd i tre år. For 1.600,- pr.mnd så har du i praksis en splitter ny Toyota IQ hvert tredje år resten av livet. (så sant prisene holder seg) Du leverer bilen når tre år er gått, og "henter" en ny en, eller evt. velger en annen bil.

 

En Toyota IQ koster vel rundt 130.000,- (antatt beløp) Skal du låner 130.000,- og betale dette over en periode på tre år (for å sammenligne direkte) så koster lånet deg ca. 3611,- pr.mnd. + renter La oss si rundt 4.000,- inkl. renter (?)

 

Du betaler altså ca. 2.400,- mer pr.mnd. ved å låne.

 

MEN! Etter tre år så eier du bilen, og kan selge denne for rundt 80-90.000,- (antatt beløp)

 

Hvis man ganger opp den summen du betaler mer pr.mnd. ved å låne pengene i forhold til å lease, så blir dette 86.400,- i løpet av tre år.

 

Er mange antatte tall her altså... men så veldig langt unna sannheten er det nok ikke.

 

Poenget er at man til syvende å sist kommer ganske ålreit ut av det ved å lease kontra og låne, men alt kommer ann på hva man velger av bil etc. Dette er bare ett enkelt og noe luftig eksempel.

 

Skulle du evt. tape noen få tusenlapper i løpet av en tre års periode, så synes vertfall jeg personlig det er verdt det, med tanke på at man slipper unna med under halvparten av den månedlige utgiften i forhold til å låne.

 

Bare sån for å få sagt det med en gang, i tilfelle dette skulle dukke opp som emne her i tråden:

Min bil er ett ganske dårlig eksempel i så måte. Bilen jeg har er i utgangspunktet ganske dyr og er relativt bra påkostet. Hadde jeg hatt råd til å betjene ett lån på rundt 20.000,- pr. mnd. i tre år? Ja. Valgte jeg å lease for å frigjøre kapital til andre ting? Ja.

 

Pengene jeg frigjør kapital til blir ikke brukt på mat eller andre nødvendige ting, men såkalt "luksus" ting som resier etc. Dermed så kan man ikke si at jeg har leaset bilen fordi jeg ikke har råd til å låne.

 

Synes bare det er en fin måte å gjøre det på i mitt tillfelle. Selv om jeg kanskje taper noen tusen på sikt, så er det nå uansett slik jeg har valgt å gjøre det. Jeg råder ikke akkurat andre til å gjøre det samme som meg (å lease en forholdvis dyr bil med mye utstyr for å frigjøre månedlig kapital). Det får være opp til hver enkelt.

Men å lease en fornuftig bil og ikke betale alt for mye innskudd (helst ingenting) vil jeg klart annbefale, hvis man som sagt vil frigjøre en del kapital til andre ting.

 

I noen tillfeller vil man nok også komme likt eller kanskje bedre ut ved å lease.

 

Men jeg også tror nok det at veldig mange leaser for at dem ikke har råd til den månedlige avdraget ved ett lån, og da mener jeg man er litt ute å kjøre, rent økonomisk. Men, det er som sagt opp til hver enkelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det nytter ikke å diskutere leasing kontra billån med deg Bjerknez. Du har på deg svære skylapper og finner de fram igjen hver eneste gang temaet blir tatt opp. Fordi du selv har leaset bil nekter du å innse at det du har gjort er økonomisk ufornuftig. Det er ikke snakk om at du personlig "taper noen få tusenlapper i løpet av tre år", vær litt realistisk er du snill. Du har jo faktisk allerede tapt 120.000 bare på innskuddet om jeg husker riktig. 120.000 for å få "lov til" å leie en bil. Hvorfor ikke kjøpe en ett - to år gammel bil hvor du allerede har sluppet det første, største verditapet?

 

Du må innse at i de fleste tilfeller av leasing betaler DU verditapet på en annens bil - kanskje spesielt i akkurat ditt tilfelle.

 

PS: Du må gjerne skryte av hvor store lån du har mulighet til å betjene, bare husk at skattelistene i Norge er offentlige.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kent Touch This:

Skulle ønske du hadde lest dette:

Bare sån for å få sagt det med en gang, i tilfelle dette skulle dukke opp som emne her i tråden:

Min bil er ett ganske dårlig eksempel i så måte.

 

Og dette:

Jeg råder ikke akkurat andre til å gjøre det samme som meg (å lease en forholdvis dyr bil med mye utstyr for å frigjøre månedlig kapital). Det får være opp til hver enkelt.

 

Hvis du ser alt jeg skriver så ser du at jeg ikke annbefaler leasing sån uten videre. Jeg skriver at dette får være opp til hver enkelt.

 

Jeg skriver HVIS den månedlige summen er avgjørende (av forskjellige grunner) ved anskaffelse av bil, så er leasing ett godt alternativ.

 

Når det gjelder skattelister så er jeg fult klar over at disse er offentlige Kent. Skattelistene sier dog ingenting om min økonomiske situasjon. Kun den lønn/inntekt som blir registrert. Føler ikke noe enormt behov for å brette ut min økonomiske situasjon for å overbevise deg Kent. Du har sikkert sjekket allerede og tallene du evt. ser er de tallene DU ser.

 

Dessuten så er vi to stk. om inntektene her i huset.

 

Som vanlig så buser du frem Kent, og det er helt greit. Men hvis du faktisk leser det jeg skriver, så kan du se at jeg ikke har på meg skylapper. Det regnestykket jeg kom med anngående Toyota IQ var ganske luftig som jeg også skrev.

 

EDIT:

Kent:

Hvis du fortsatt føler at jeg ikke har fått meg meg noe som helst av leasing kontra lån, så synes jeg du kan forklare meg og andre dette en gang for alle ved å sette opp ett fullstendig regnestykke av feks. leasing av en standard Toyota Corolla kontra lån.

 

Men du har vel kanskje ingen interesse av å bidra såpass for å hjelpe meg og evt. trådstarter?

Litt synd hvis ikke du bidrar med ett skikkelig regnestykke, slik at vi/jeg får se hva du egentlig mener, for det later til at du har god snøring på dette...

Endret av BjerkneZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...