Gå til innhold

Bilder som jeg har endret på, hvordan blir det med framkalling?

Anbefalte innlegg

Heei. Jeg har endel bilder som jeg har endret på. Det vil si lagt sortfarge på, klippet til. Ja, altså endret på. Det jeg lurer på, er hvordan blir dette når det skal fremkalles..?

Har tidligere lastet bilder opp på fotoknudsen.no også fått de i posten. Men fungerer det like bra nå som bildene er endret på? Eller blir bildene dårligere når de blir framkalt? Ønsker å kaste noen bilder inn i en album, sånn at alle kan se på de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildefiler du har liggende på datamaskinen blir ikke "fremkalt", men "trykket" eller "printet" - "skrevet ut", om du vil.

Har du gjort en god jobb med redigeringen vil de se ut som du har redigert dem til å være. Bare å laste opp de endrede bildene og få Fotoknudsen til å printe dem for deg.

Lenke til kommentar

Vel - kommer an på hva du har gjort med bildet - har du endret oppløsning eller annet så kan det ha noe å si, og det er også en problemstilling at det kan bli for mørkt eller for lyst.

Men - det er ikke noe "magisk" i å laste opp et "rent og uredigert" bilde - du laster opp bilder og får dem trykket - det er irrelevant om de er rett fra kameraet eller tungt redigert.

Lenke til kommentar

Kvaliteten til JPEG-filer vil i praksis synke litt for hver gang du lagrer en endring. Derfor er det en fordel å bruke et mer egnet format mens man redigerer, som f.eks. Photoshop sitt PSD-format.

Redigerer du i høy oppløsning med høy jpeg-kvalitet i god software blir kvalitetsforskjellen heller akademisk. Når det er sagt redigerer jeg i psd-filer selv, men det er heller detaljer når du redigerer i høyoppløste filer som typisk er mye større enn oppløsningen du skal trykke i.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig klar over at tapet er minimalt ved bruk av f.eks. Photoshop (eller Gimp for den del), så lenge man ikke er gjerrig når man velger kvalitet, men det er greit å få frem at det blir en forskjell. Den trenger ikke å være synlig ved vanlige utskrifter, men den er der. Jeg burde kanskje likevel nevnt at dette ikke er trådstarter bør bekymre seg over nå, for det var mer ment som et tips for fremtiden.

Og ja - alltid ta vare på originalene! Ikke overskriv dem!

Det er første bud. Rot aldri med originalfilene - lag en kopi når du skal redigere et bilde.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Ja det er greit å lage en kopi. Har begynt med det nå. Men det er jo det. I en fotoalbum så er ikke kravene for min del å være perfekt. Fordelen er at man kan se i det når man vil, og av alle. Liksom.

Men jeg syntes det er greit å ha en liten fotoalbum på pcen og. Men det avhenger alltid å ha pc tilgjengelig :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...