Gå til innhold

Videoutstyr

Anbefalte innlegg

Har tidligere spurt litt om valg av kamera til litt arbeid vi holder på med inn mot kommunvalget 2011. Vi landet da på å kjøpe inn Canon EOS 550 og en Røde videomic som hittil har fungert helt utmerket ved bruk av stativ. Samtidig ønsker vi å få litt mer frihet i forhold til bevegelse, ha mic ved talerstol f.eks. og kunne ta noe opptak ute.

Lurer derfor på om noen har noe erfaring med dette utstyret/har noen råd/andre ideer:

- Vindhette

- Mic-stativ

- Lydsender

- Viewfinder

- Skulderstøtte

Nå har vi ikke et veldig stort budsjett, men tar i mot alle tilbakemeldinger. Vi vurderer selvsagt også å anskaffe en 50mm med f 1.4 eller 1.8. Fokushjul er kanskje også noe man bør påkoste seg antar jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Vindhette & - Mic-stativ ser helt greit ut, selv om fotovideo tar overpris for den vindskjermen så en slik kan du sikkert finne billigere. Koster ca. $30.-.

Lyd-sender; Trådløst mikrofonsett ville jeg absolutt ikke kjøpt fra USA, med mindre du kjenner noen som har akkurat slik og vet at den fungerer i Norge. Du risikerer at frekvensene den bruker plukker opp lyd/støy fra alle mulig andre trådløse kilder, eller forstyrrer andre trådløse systemer. + at du har lite eller ingen garanti for produktet i Norge

Kjøp det i Norge; Ljudia er en ganske billig butikk på slike systemer. Kontakt dem eller besøk butikken og hør om de har noe som er liten nok til at det passer bruken din/deres.

Her er eksempel på ett sett; Mikrofoner>Trådløse

Det finnes mange veldig god lyd-utstyrs firmaer i Norge. Smartest er å ringe rundt og legge frem hva du trenger det til så kanskje de kan komme opp med noen gode forslag innen budsjettet ditt, og som ikke gir deg "hodepine" underveis og ødelegger opptak.

Et utvalg;

Musikk Magasinet

iD musikk

DiscoWorld.no; Rimelige Sendere & Mottakere + mye annet innen mikrofoner.

Belco er dyrere og proffere, men er sikkert villig til å gi råd +hvem som har billigere gode systemer.

Prolyd

Du burde også investere i en ekstern opptager og ikke være avhengig av bare kameraets lyd-del.

Zoom Recorder H4n eller H2 er det som de fleste anbefaler.

Skulder riggen du linker hadde jeg droppet den ser veldig ustabil ut.I samme linken lengere ned på siden har du en billigere i plastikk. Den ser stødigere ut, men kjøp i tilfelle to eller tre i tilfelle den brekker. Les oggså kommentarene under. Her er linken til produsenten; CowboyStudio

Ingen av dem ville jeg regne som særlig brukbare og du kan ikke ha en følgefokus på dem. Bedre men dyrere er denne fra Cine City. Kontakt dem og spør hva slags pakkepris de kan tilby sammen med Proaim Follow focus v2. Det kan til og med hende det lønner økonomisk å kjøpe en DSLR Kit, men be om 6" cage handle istedenfor 9". Du behøver ikke å bruke matteboksen, men den kan være god å ha.

Alternativet til følgefokus sammen med den billigriggen fra CowboyStudio er den nettopp lanserte USB følgefokusen

Viewfinderen er sikkert helt OK. Sjekk nøye rundt festeanordningen. Vær klar over at de vanligvis er festet med magneter, så du trenger kanskje å lage en strikk anordning i tillegg for å få den mer stødig. Særlig hvis den skal brukes sammen med en skulder rigg.

Regner med at alle forslagene sprenger budsjettet ditt, men alt som er foreslått er det billigste jeg har funnet. Gjør grundig søk for å se om du finner bedre priser.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldig svar. Skal tenke litt over det og søke litt rundt, så kommer jeg nok tilbake med et nytt oppsett etterhvert.

Mange av ideene sendte budsjettet helt ut av kurs, men skal se på litt alternativer og så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...