Gå til innhold

Ny gamingpc - er dette overkill?


Anbefalte innlegg

Heisann! Da skal jeg for første gang kjøpe en stasjonær pc med tanke på gaming og video+bilderedigering. Jeg aner egentlig ikke hva jeg skal ha, men har lest meg opp, og funnet frem til dette:

 

Komplett Gamer Premium i40 - Watercooled

 

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Støtsikker PC-eske STOR

Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Corsair TX 850W PSU

Gigabyte GA-X58A-UD3R

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960

Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB CL9

ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Western Digital Caviar® Green 1,5TB

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37

Logitech Gaming Keyboard G510

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

MS COA Label Windows Ultimate 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

MS MANUAL Win Ultimate 7 EN

MS ROYALTY Win Ultimate 7 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

 

Det er litt rotete oppsett når jeg bare kopierer det direkte fra komplett sine sider.

Denne konfigurasjonen koster 21800kr og det er et absolutt maksimum av budsjettet mitt, pc'n kostet egentlig 23k, men har presset den ned utenom å mistet noe ytelse (tror jeg. Da jeg kun har valgt litt mindre harddisker, engelsk og ikke norsk Windows og fjernet mus, da jeg har det).

 

Men, er det noe vesentlig som jeg bør endre på, noe jeg har glemt? Er dette totalt overkill? Betaler jeg alt for mye i forhold til hva jeg får og hvor lenge pc'n kommer til å holde seg up to date med nye spill?

 

Jeg spiller FPS og racingsimulatorer i hovedsak. Da med klar hovedvekt på racingsimulatorer.

 

Håper i det minste på noe hjelp, uansett om det forvirrer meg mer eller ikke så er alt hyggelig! :)

 

Her er linken til pc'n i originalformat http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10286 sånn i tilfelle dere ser noe jeg ikke trenger/må ha :)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- TX 850 watt istedet for HX 750 watt?

- i7-960 istedet for i7-950?

- Corsair Force 60 GB istedet for Crucial Real C300/Corsair Perfomance 3 64GB?

- GTX 580, når GTX 570 er 1000 lappen billigere og gir mer enn nok kraft til dagens spill?

- Windows Ultimate?

 

^ Sånn, der har du en liste. Oppsettet ditt er sånn passe overkill, men det er mer sløsing med penger. Du bruker 7000 mer enn du behøver, for å få en liten boost i ytelse. Ytelsesforskjellen på en PC til 14,000 og 21,000 er som oftest svært liten.

 

Samtidig ville jeg kjøpt Noctua DH-14 istedet for H50.

Lenke til kommentar

- TX 850 watt istedet for HX 750 watt?

- i7-960 istedet for i7-950?

- Corsair Force 60 GB istedet for Crucial Real C300/Corsair Perfomance 3 64GB?

- GTX 580, når GTX 570 er 1000 lappen billigere og gir mer enn nok kraft til dagens spill?

- Windows Ultimate?

 

^ Sånn, der har du en liste. Oppsettet ditt er sånn passe overkill, men det er mer sløsing med penger. Du bruker 7000 mer enn du behøver, for å få en liten boost i ytelse. Ytelsesforskjellen på en PC til 14,000 og 21,000 er som oftest svært liten.

 

Samtidig ville jeg kjøpt Noctua DH-14 istedet for H50.

 

- Strømforsyning har jeg ikke peiling på. Men har hørt kjedelige historier om for dårlige strømforsyninger.

- Det er prosessoren som er standard. Har ikke endret der, men i7-950 er altså mer en bra nok?

- Satt opp etter billigst pris (ser jeg ikke tok den aller billigste). Er det stor forskjell?

- Brent meg på dyre pc'r før, som holdt i et knapt et år, derfor jeg satt opp 580, men det er altså ingen vesentlig forskjell?

- Ja, er det ikke kun den som Virtual-PC inkludert, og mer frihet?

 

Oki :) Nå er jeg også ute etter en pc som vil holde stand en god stund fremover også. Selvfølgelig er det umulig å vite hva fremtiden bringer,- men om jeg går for en vesentlig billigere, kan jeg da ende opp med å måtte kjøpe en ny pc mye tidligere enn jeg bør gjøre med et litt sløsende oppsett? Har kjøpt pc'r litt for ofte føler jeg, fordi jeg har kjøpt noe som er bra når jeg kjøper det, men blir alt for fort utdatert.

 

Utenom dette så er kjøling viktig for meg, er lei pc'r som blir alt for varme. Så Noctua DH-14 er bedre enn H50, eller burde jeg gå for H70 om jeg sparer penger andre steder? :)

Lenke til kommentar

Overkill og overkill fru Blom. Har TS lyst på en slik gamer PC og har penger til det, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe noe slikt. Ser ikke så mye galt med det oppsettet jeg. Har selv en i7-960 og ellers hva som er i signaturen min. Regner dessuten med å bytte de to GTX 460 kortene mine i 2 stk GTX 580 senere i år.

 

Å ja, kastet vekk 25K på en laptop jeg så det så. :innocent:

Lenke til kommentar

Overkill og overkill fru Blom. Har TS lyst på en slik gamer PC og har penger til det, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe noe slikt. Ser ikke så mye galt med det oppsettet jeg. Har selv en i7-960 og ellers hva som er i signaturen min. Regner dessuten med å bytte de to GTX 460 kortene mine i 2 stk GTX 580 senere i år.

 

Å ja, kastet vekk 25K på en laptop jeg så det så. :innocent:

Poenget mitt er at en pc til 10000kr kan gjøre nesten alt. Det blir som å kjøpe en bil som kan kjøre i 200 kmt selv om du bare skal kjøre på norske veier.

Lenke til kommentar

Overkill og overkill fru Blom. Har TS lyst på en slik gamer PC og har penger til det, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe noe slikt. Ser ikke så mye galt med det oppsettet jeg. Har selv en i7-960 og ellers hva som er i signaturen min. Regner dessuten med å bytte de to GTX 460 kortene mine i 2 stk GTX 580 senere i år.

 

Å ja, kastet vekk 25K på en laptop jeg så det så. :innocent:

Poenget mitt er at en pc til 10000kr kan gjøre nesten alt. Det blir som å kjøpe en bil som kan kjøre i 200 kmt selv om du bare skal kjøre på norske veier.

Det er en elendig sammenlikning fordi mange nye OG gamle krever veldig heftige skjermkort for å kunne kjøre på "max" grafikk. Gjerne 2 stk i sli eller crossfire. Dermed er man over 10k før man vet ordet av det :)

 

 

På en pc kan man kjøre så fort man bare vil, det er ikkje noen begrensninger som veiene i Norge ;)

 

 

Lenke til kommentar

Overkill og overkill fru Blom. Har TS lyst på en slik gamer PC og har penger til det, ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe noe slikt. Ser ikke så mye galt med det oppsettet jeg. Har selv en i7-960 og ellers hva som er i signaturen min. Regner dessuten med å bytte de to GTX 460 kortene mine i 2 stk GTX 580 senere i år.

 

Å ja, kastet vekk 25K på en laptop jeg så det så. :innocent:

Poenget mitt er at en pc til 10000kr kan gjøre nesten alt. Det blir som å kjøpe en bil som kan kjøre i 200 kmt selv om du bare skal kjøre på norske veier.

 

Ja med en pc til 10k så kan man gjøre nesten alt . Men jeg vil ha en pc som kan vare i en god stund fremover også utenom problemer.

Lenke til kommentar

Ja med en pc til 10k så kan man gjøre nesten alt . Men jeg vil ha en pc som kan vare i en god stund fremover også utenom problemer.

 

Det er nettopp der jeg føler hele systemet du har valgt blir overkill med tanke på å vare en stund fremover. LGA1366 er straks på vei ut og blir tatt over av det nye plattformen LGA2011 i 3 kvartal dette året.

 

Ser ikke noe problem med å bruke en god del penger på godt utstyr om du har råd, men pga nytt highend system dette året, som for mange PC-entusiaster gjør at man har lyst å oppgradere til raskere system, ville jeg sett på et "best value" system og prioritert utstyr som du vet du skal ta med videre i første omgang.

 

Litt synd at sandy bridge hk'ene er trukket tilbake pga "intel feil", men kan du vente ville jeg absolutt anbefale å plukke opp et slikt system, dersom ikke, her er mine råd:

 

For det første ville jeg som foreslått en større SSD disk, ingenting er mer surt enn å ha lite plass på en systemdisk, som så og si blir spist opp av OS'et, mindre plass til programmer som en vil kjøre på SSD disken. Kjøper du OCZ Vertex 2 sine disker medfølger 3,5" braketten og de er svært raske. Vertex 3 er rett rundt hjørnet forhåpentligvis, en vanvittig rask disk basert på tester.

 

CPU'en er grei, i950 vil så godt som gjøre samme nytten, ikke store forskjellen, skal du ikke overklokke så kan det jo være greit å velge den raskeste, men minimal prisforskjell.

 

HK, så vil jeg vel tro ASUS P6T Deluxe V2 er hakket bedre og rimeligere i pris.

 

Corsair produserer bra PSU og ville prioritert modulær, 850W er mer enn nok til å dra de fleste systemer. Om du ikke planlegger å ha et SLI system noen gang, ville jeg heller gått for 650W til corsair. 500kr spart her forutsatt at du ikke skal kjøre SLI.

 

Skjermkort ville jeg definitivt valgt 570 (Har et selv og er knall fornøyd), dette kan lett klokkes til å passere 580 i en del spill og koster en god tusenlapp mindre. Les tester og se hva du betaler ekstra for. Isåfall kan jeg anbefale gainwards "Goes Like Hell" edition eller Phantom som er svært stillegående.

 

Windows Ultimate ? Pro eller Ultimate, opp til eget ønske. Home Premium gjør jo også nytta si hvis en konfigurer den ordentlig. Husk å kjøp fullversjon dersom du har tenkt å ta det med videre på nytt system.

 

12GB minne er alltids kjekt når en jobber med video/bilde redigering. Men igjen kommer an på hvor heftig saker det dreier seg om. Klarer du deg med 8, kan du jo vurdere nærmere LGA1155 igjen ?

 

Resten av systemet er også opp til eget ønske og valg.

 

Jeg så ingen skjerm, er dette noe du har fra før ?

 

Som sagt, kun min mening og råd.

Lenke til kommentar

Hmm, nå hadde ikke jeg tenkt å oppgradere PC'n senere. Med å vare en stund fremover, så mener jeg en pc som takler fin det som kommer fremover sånn som den er i dag. (Ikke nødvendigvis på topp innstillinger). Dette også p.g.a jeg ikke har noe peiling på bygging av PC'r og har ikke tenkt å starte med det i nærmeste fremtid heller.

 

OS så er jeg ute etter Virtual-PC, så om dette er på professional så er det ikke ikke så viktig med Ultimate. Home Premium blir for snevert for meg.

 

Mener også jeg leste at minst 700W strømforsyning ble anbefalt ved bruk av 480, 570 og 580 GTX.

Har heller ingen kunnskaper om, og har ikke tenkt til å lære meg overklokking heller.

 

Skjerm har jeg ja. Har 2 TV-skjermer, har tenkt å bruke en av de :)

Lenke til kommentar

Sukk, der er jo litt av problemet da. Skal man vente til neste generasjon brikkesett eller CPU kommer, som alltid er like rundt hjørnet når man har penger til å kjøpe nytt, så vil man jo aldri få oppgradert fordi "snart kommer noe nytt", igjen!!

 

LGA1366 er nok på vei ut ja, men det betyr ikke at det er en dårlig platform eller vil bli "gammeldags" i løpet av dette året pga LGA1155 og LGA2011. LGA1366 er fortsatt noe å satse på, spesielt fordi Sandy Bridge HK blir forsinket takket være feil med SATA kontrolleren. Der trynet nok Intel ganske kraftig.

 

Ellers er ikke forslaget til Berker galt, men skal man vente på 1155 sokkel HK, ja, da kan man kanskje vente på 2011 sokkel HK eller?

 

Er også enig med Berker angående SSD som OS disk, vær sikker på at du har nok plass til programmer og slikt, bedre med en litt for stor SSD disk enn å kjøpe en som blir litt for liten om noen måneder. Jeg har en SSD på 160 GB, har nå brukt snart 60 GB av den, og jeg har ikke så mange programmer installert.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hmm, nå hadde ikke jeg tenkt å oppgradere PC'n senere. Med å vare en stund fremover, så mener jeg en pc som takler fin det som kommer fremover sånn som den er i dag. (Ikke nødvendigvis på topp innstillinger). Dette også p.g.a jeg ikke har noe peiling på bygging av PC'r og har ikke tenkt å starte med det i nærmeste fremtid heller.

 

OS så er jeg ute etter Virtual-PC, så om dette er på professional så er det ikke ikke så viktig med Ultimate. Home Premium blir for snevert for meg.

 

Mener også jeg leste at minst 700W strømforsyning ble anbefalt ved bruk av 480, 570 og 580 GTX.

Har heller ingen kunnskaper om, og har ikke tenkt til å lære meg overklokking heller.

 

Skjerm har jeg ja. Har 2 TV-skjermer, har tenkt å bruke en av de :)

 

Du kan fint klare deg med både 500W og 600W dersom du skal kjøre de nevnte skjermkortene, det er helt avhengig av hvor mye annet du skal ha tilkoblet. Utifra ditt nevnte oppsett og du ikke har tenkt å kjøre SLI, så klarer du deg fint med corsair sin 650W. Det finnes utallige PSU kalkulatorer på nettet, sjekk de ut og sett opp systemet ditt.

 

Når det gjelder RAM, så er ulempen med LGA1366 at man vil helst nyttegjøre seg av tri-channel, så enten 6gb eller 12gb. Men ytelsesboosten i forhold til dual-channel er ikke så stor. Mener å ha lest at det støttes dual-channel ved å benytte seg av slot 2 og 4 ? Kan noen bekrefte dette ?

 

lga1366 føler jeg fortsatt er for highend (gjerne overklokking) og lga1156/1155 er for mainstream.

 

Jeg personlig ville sett på sandy bridge om du ønsker noe som skal vare en god stund fremover. Ulempen er at du må utsette pc-bygging minst 1 måned.

Endret av Berker
Lenke til kommentar

Når det gjelder RAM, så er ulempen med LGA1366 at man vil helst nyttegjøre seg av tri-channel, så enten 6gb eller 12gb. Men ytelsesboosten i forhold til dual-channel er ikke så stor. Mener å ha lest at det støttes dual-channel ved å benytte seg av slot 2 og 4 ? Kan noen bekrefte dette ?

 

 

Hovedkort mitt, Asus P6X58D Premium, støtter dual-channel RAM i slot A1 og B1, eller slot 2 og 4 om du vil. Så jeg regner med at de fleste X58 HK vil støtte dual-channel RAM, dog ikke sikker.

Lenke til kommentar
Hovedkort mitt, Asus P6X58D Premium, støtter dual-channel RAM i slot A1 og B1, eller slot 2 og 4 om du vil. Så jeg regner med at de fleste X58 HK vil støtte dual-channel RAM, dog ikke sikker.

 

Takk for bekreftelsen :)

 

Sukk, der er jo litt av problemet da. Skal man vente til neste generasjon brikkesett eller CPU kommer, som alltid er like rundt hjørnet når man har penger til å kjøpe nytt, så vil man jo aldri få oppgradert fordi "snart kommer noe nytt", igjen!!

 

LGA1366 er nok på vei ut ja, men det betyr ikke at det er en dårlig platform eller vil bli "gammeldags" i løpet av dette året pga LGA1155 og LGA2011. LGA1366 er fortsatt noe å satse på, spesielt fordi Sandy Bridge HK blir forsinket takket være feil med SATA kontrolleren. Der trynet nok Intel ganske kraftig.

 

Ellers er ikke forslaget til Berker galt, men skal man vente på 1155 sokkel HK, ja, da kan man kanskje vente på 2011 sokkel HK eller?

 

Er også enig med Berker angående SSD som OS disk, vær sikker på at du har nok plass til programmer og slikt, bedre med en litt for stor SSD disk enn å kjøpe en som blir litt for liten om noen måneder. Jeg har en SSD på 160 GB, har nå brukt snart 60 GB av den, og jeg har ikke så mange programmer installert.

 

Tildels enig om at man ikke nødvendigvis bør vente til neste generasjon, men når man er i året hvor det er et generasjonskift og ønsker et mobo-oppsett som skal vare lenge før neste utskifting, så er det kanskje ikke dumt å vente. Men igjen, ønsker man pc'en om 1 uke blir det jo vanskelig.

 

Lga1366 vil yte masse uten tvil, men så ser man ytelse-boost på sandy bridge til en noe lavere pris. Jeg hadde faktisk selv tenkt å oppgradere denne påsken, men nettopp pga generasjonskifte og en del "oppstarts-sykdommer" fra Intel, så avventer jeg. Dermed spanderte jeg på meg en SSD som var min beste løsning.

 

Å vente på lga2011 ville jeg ikke gjort, tipper det blir nogenlunde det samme det var med lga1366 da det først kom, ustabile hk etc. Pluss at det tar en god stund før vi ser noe til denne plattformen her til lands, er vi heldige så er det noen som bygger denne nærmere årsskifte. Sandy bridge som burde komme tilbake rett rundt hjørnet ville jeg holdt en knapp på.

 

Nå vet jeg ikke hva trådstarter sitter med i utgangspunktet. Men det blir trådstarters første stasjonære pc. Ønsker deg iallefall lykke til med byggingen uansett hva du går for.

Endret av Berker
Lenke til kommentar

Glem W7 Ultimate. Home Premium, (eller Pro om du vil ha Remote desktop muligheter og litt annet) er mer enn nok.

Fordelene med Ultimate i W7 er ikke verd det.

 

Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler <- kjøp bedre høytalere enn disse eller drop dem helt. eller bruk penga på headset.

med mindre du har tenkt å se BD filmer på den, så er det ikke vits med BD leser

 

Og jeg vil sterkt anbefale større SSD. I alle fall om du vil ha spillene lagret på den (og det vil du jo for å dra nytte av de korte lastetidene ;) )

 

2TB disken er vel billigere pr GB enn 1.5?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...