FBI21 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Har nå nesten nyformatert laptop, og vil hive inn masse sikkerhetsprogrammer. AVG Free 2011 er installert, samme med Ad aware og spybot. Truecrypt er også, men har ikke kryptert noe enda. Finnes det noe som fungerer allerede nede i BIOSen? BIOS passord kan "lett" fjernes, og windows passord er så å si en vits. Vil ha passord (software, ikke bios), før USB, cd rom, eller noe annet kan taes i bruk. Noen jeg kjenner jobber i en bedrift med en del hemmeligheter osv, og de hadde noe som fungerte litt som jeg beskriver, men det kosta nok veldig masse. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Truecrypt, kryptering av osdisk. Endret 17. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Under oppstart? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Under oppstart? Truecrypt har en bootloader som da vil spørre etter passord. Uten passord vil man ikke få tilgang uansett. If your system partition or system drive is encrypted using TrueCrypt, you need to enter your pre-boot authentication password in the TrueCrypt Boot Loader screen after you turn on or restart your computer. Endret 17. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Vil ha passord (software, ikke bios), før USB, cd rom, eller noe annet kan taes i bruk.Det er et håpløst krav da ingen automagisk softwaresnutt kan hindre noen å boote opp med cd. Og dersom noen virkelig er interresert i å få tak i dataene, så vil jeg tro de like godt forsøker å stjele disken. Kanskje hardware-krypterte disker er tingen for deg. Men sant å si så vet jeg ikke hvordan disse fungerer, har aldri testet selv. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Kanskje hardware-krypterte disker er tingen for deg. Men sant å si så vet jeg ikke hvordan disse fungerer, har aldri testet selv. Hva er "hardware-kryptert disk" ? Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Kjørte TrueCrypt på system-partisjon nå. Og brukte vanlig kryptert fil på min andre partisjon, som jeg skal ha alle filer på. Iallefall ingen med under middels IT-kompetanse burde ha noen sjans nå. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Kanskje hardware-krypterte disker er tingen for deg. Men sant å si så vet jeg ikke hvordan disse fungerer, har aldri testet selv. Hva er "hardware-kryptert disk" ? Fant en artikkel som beskriver det slik: The user has to activate a password to access any data. In fact, the operating system wont even boot up until the password is entered," he said. "So if the computer is lost or stolen, even if they take the drive out of the system, it wont do them any good because all of the data on the drive is encrypted. Hele artikkelen er å finne her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå