Barista Bob Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Den stasjonære pcen min har nå sluttet å virke. Når den har vært avslått lenge (noen dager) funker den bra i ca. 20 - 30 min., så begynner den å bråke skikkelig (pipe og klikke lyder) før den bare stopper helt og/eller jeg får blue screen. Når jeg så prøver å skru den på igjen skjer det (nesten) ingen ting. Den begynner ikke å kjøre software, men lysene på pcen står å blinker. Den er 2 år gammel, kjøpt på komplett. - MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, - Intel Core? 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket - Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, - Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB - XFX GeForce 9800GTX+ 765M 512MB PhysX Og alt dette sitter i et Cooler Master Centurion 534 kabinett Jeg har ikke endret noe på harware-konfigurasjon før dette skjedde og kan ikke huske noe spess program jeg eventuellt har kjørt. Kan problemet mitt være strømforsyningen? Noen andre ideer om hva det kan være? PS: jeg ser at jeg har 3 års garanti. Hvordan funker dette med komplett.no? EDIT: Jeg ser at symptomene til denne karen ligner litt, men skjønner ikke helt forklaringene han har fått. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1296637 Endret 17. februar 2011 av Barista Bob Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Min erfaring er at blåskjerm = død/nær død harddisk. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Min erfaring er at blåskjerm = død/nær død harddisk. Hva mener du med det? At harddisken er ødelagt? Den er ikke full og det siste jeg gjorde på pcen var å sortere og ta på backup. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Definer (pipe og klikkelyder) Hvor kommer de fra ? Edit: Er den 2 år gammel og du har 3års Komplett garanti er det jo bare å sende inn hele PCen. Komplett må da ordne det som er feil uansett hva som må byttes. Er den og komponenter inni nedgrodd av støv og skitt derimot er det ikke entydig selgerens ansvar. Endret 17. februar 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Min erfaring er at blåskjerm = død/nær død harddisk. Hva mener du med det? At harddisken er ødelagt? Den er ikke full og det siste jeg gjorde på pcen var å sortere og ta på backup. Jeg mener at den kan være ødelagt/sliten, ja.... Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Definer (pipe og klikkelyder) Hvor kommer de fra ? Edit: Er den 2 år gammel og du har 3års Komplett garanti er det jo bare å sende inn hele PCen. Komplett må da ordne det som er feil uansett hva som må byttes. Er den og komponenter inni nedgrodd av støv og skitt derimot er det ikke entydig selgerens ansvar. Mener å huske at de kommer fra høytallerene, altså ikke i selve pcen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Send den på reparasjon/service . Du har betalt 3 års service ved kjøpet av den - så benytt deg av den. Lenke til kommentar
Moondawg Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Min erfaring er at blåskjerm = død/nær død harddisk. Det er godt mulig at det er din erfaring, men det utelukker stort sett ingenting. TS presenterer altfor tynt grunnlag til å komme med noen diagnose. Som andre har sagt her, åpne kabinettet og se om det er mye støv og skitt. Høy varme grunnet dårlig luftflyt kan være en grunn til blåskjerm. Støv kan også samle seg i strømforsyningen. MIN erfaring er at mange jeg kjenner har hatt problemer med strømforsyninger fra 2 år tilbake. Det har gjort seg gjeldende med flere merker. Tilfeldig? Aner ikke. Ikke lett å teste heller, med mindre man har spesiellt utstyr. Slenger meg på å la selger ta jobben med å finne ut av det Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Send den på reparasjon/service . Du har betalt 3 års service ved kjøpet av den - så benytt deg av den. Du har faktisk 5 års reklamasjonsrett her i norge, helt uavhengig av evt. garanti... Skal du sende inn hele maskinen så er det dog (som regel) et krav om at maskinen er kjøpt "Hel" og ikke satt sammen som dele-maskin. Noen tar også imot maskiner så lenge de er bygget med deler fra samme butikk, men noen er mer kranglete på dette enn andre (med god grunn forsovidt). til OP: Klikkelyder - om de kommer fra harddisk - kan være typisk tegn på død eller døende harddisk ja. Lett å teste dette dog. Brenn ut ubuntu live. Koble ut harddisken og start ubuntu fra CDen og surf rundt på nettet en stund for å teste. Skjer feilen fremdeles så vet du ihvertfall at det ikke er harddiskens feil. SMART-test på harddisken kan du også kjøre, da det vil avdekke mange typiske indikasjoner på feil i harddisken. Ellers så hadde det også være særdeles nyttig å vite hvilken STOPkoder du får på bluescreenene - og om de er konsistent de samme. Men som det nevnes så har du altså full rett til å sende maskinen inn for undersøkelse/reparasjon - spesiellt om den er kjøp som hel maskin. Det er jo mindre arbeid for deg - men det tar jo også lang tid. -Stigma Endret 17. februar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Tusen takk for gode svar. Jeg gidder ikke svare enkeltvis på alle, men jeg har selv fått en god greie på hva som kan hjelpe min situasjon. Tror jeg skal sende pcen inn til komplett.no siden dette ser ut til å være noe jeg ikke kan fikse selv. Hvordan skal jeg sende den inn til komplett.no? Sender de meg en eske ved kontakt eller må jeg skaffe selv? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Som andre har sagt her, åpne kabinettet og se om det er mye støv og skitt. Vel det er egentlig ingen andre som har sagt dette direkte. Før jeg postet her tok jeg faktisk en sjekk inni og jeg ble overasket over hvor lite støv og dritt det faktisk var - har erfaring med skit og støv fra tidligere pc. Det eneste er en vifte på selve hovedkortet som er litt skitten, men jeg klarer ikke rengjøre den og tror ikke dette er noe jeg kunne ha påvirket selv. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Send den på reparasjon/service . Du har betalt 3 års service ved kjøpet av den - så benytt deg av den. Du har faktisk 5 års reklamasjonsrett her i norge, helt uavhengig av evt. garanti... Skal du sende inn hele maskinen så er det dog (som regel) et krav om at maskinen er kjøpt "Hel" og ikke satt sammen som dele-maskin. Noen tar også imot maskiner så lenge de er bygget med deler fra samme butikk, men noen er mer kranglete på dette enn andre (med god grunn forsovidt). til OP: Klikkelyder - om de kommer fra harddisk - kan være typisk tegn på død eller døende harddisk ja. Lett å teste dette dog. Brenn ut ubuntu live. Koble ut harddisken og start ubuntu fra CDen og surf rundt på nettet en stund for å teste. Skjer feilen fremdeles så vet du ihvertfall at det ikke er harddiskens feil. SMART-test på harddisken kan du også kjøre, da det vil avdekke mange typiske indikasjoner på feil i harddisken. Ellers så hadde det også være særdeles nyttig å vite hvilken STOPkoder du får på bluescreenene - og om de er konsistent de samme. Men som det nevnes så har du altså full rett til å sende maskinen inn for undersøkelse/reparasjon - spesiellt om den er kjøp som hel maskin. Det er jo mindre arbeid for deg - men det tar jo også lang tid. -Stigma Fullstendig klar over det. Men en garanti er en utvidelse av reklamasjonsretten og gjør stort sett alltid en mere smidig løsning for kjøperen. Garanti er et "løfte" fra selger om at produktet skal virke/vare uproblematisk innenfor tids grensen og de har automatisk gitt et løfte til deg som kjøper å fikse produktet for deg om noe intreffer i tidsperioden. Reklamasjon er retten til å klage på et produkt og skal tydligvis hos de fleste "behandles" i hue og ræva og kan trekke ut i tid - medføre krangling - att og frem mellom selger og kjøper osv. Har man selger/produsent garanti så krev å få benyttet denne. Og som sagt - unngå å begynne å fikle , prøve å fikse på produktet på egenhånd , da man kan risikere bortfall av garanti. (beskrevet i garanti bestemmelsene i ditt kjøp) En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den varen du har kjøpt. Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år. Forbrukerrådet Endret 17. februar 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå