Gå til innhold

Studere Psykologi i Norge

Wazza95

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hva som skal til for å komme inn på et profesjonsstudie i psykologi i Norge. Har så utrolig lyst til å bli psykolog, men jeg har hørt at det er vanskelig. Hva er snittet man burde gå ut i fra, og hvilke typer ekstrapoeng for å hjelpe snittet kan man få under og etter videregående? Neste år må jeg søke på hvilke programfag jeg vil gå innenfor studiespesialisering, og jeg lurer på hvilke valg jeg burde ta videre? Eventuelt om det er muligheter for å studere psykologi (ikke bachelor eller master, men et 6-årig profesjonsstudie) i utlandet? Enkelt og greit: HVORDAN BLIR JEG PSYKOLOG?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 muligheter:

1. Oslo, Trondheim: Opptak direkte fra videregående, HØYT snitt (5,6 el. noe), riktignok antagelig på den siste siden det er første året.
  2. Tromsø, Bergen: Alle slipper inn på 1. året, dette kan også taes i Trondheim Oslo (årsenheten). Så får de beste (A til B) slippe inn på selve profesjonsutdannelsen på 5 år. Tromsø går antagelig over til "oslo-modellen" neste høst...
  3. Bachelor på en av de mange Universitetene/Høyskolene som tilbyr dette i Norge, du søker deg over til master i Danmark hvor du kvalifiserer til lisens som klinisk psykolog i Norge når du har fullført
  4. Muligens andre land, men det må du lese om på NOKUT eller andre sider.

Når det gjelder å få mest mulig poeng så får du jo mest for å ta realfag, men hvis dette medfører dårligere karakterer for deg så må du jo regne ut hva som gir mest uttelling

Lenke til kommentar

Jo det gjør de nok, men se på den andre lenka der. Den viser to måter å beregne poeng på.

Når du søker deg til opptak, enten det er årsenheten eller direkte til profesjon så finnes det to kategorier, enten førstegangsvitnemål eller ordinær kategori. Det er som regel lettere i førstegangsvitnemålkvoten selv om det har vært unntak, men samtidig kan du ha fått med deg så mange ekstrapoeng at det ikke gjør noe å bli tatt inn i ordinær kategori.

Lenke til kommentar

Kombinasjonen må du nesten spørre din vgs om, ettersom det som regel kommer i blokker, hvor du kan ta et fag fra hver.

Programfaget i psykologi er litt sånn halvveis, det var i hvert min erfaring, men hvis du skal ta veien årsenheten -> profesjon så kan det jo være en fin intro, selv om det ikke står for mye.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på hva som skal til for å komme inn på et profesjonsstudie i psykologi i Norge. Har så utrolig lyst til å bli psykolog, men jeg har hørt at det er vanskelig. Hva er snittet man burde gå ut i fra, og hvilke typer ekstrapoeng for å hjelpe snittet kan man få under og etter videregående? Neste år må jeg søke på hvilke programfag jeg vil gå innenfor studiespesialisering, og jeg lurer på hvilke valg jeg burde ta videre? Eventuelt om det er muligheter for å studere psykologi (ikke bachelor eller master, men et 6-årig profesjonsstudie) i utlandet? Enkelt og greit: HVORDAN BLIR JEG PSYKOLOG?!

Slik jeg har forstått det er det mange diskusjoner om omlegging av profesjonsstudiet. Jeg vet at NTNU har forandret det slik at det fra studieåret 2011/2012 vil bli direkte opptak til profesjonsstudiet med karakter fra videregående (som tidligere kun har vært praksis ved UiO). Det står også at det fra studieåret 2012/2013 ikke lenger vil være opptak fra årsenhet og til profesjon - http://www.ntnu.no/studier/opptak/psykologi

Jeg ser at dette har vært oppe til diskusjon både ved UiB (hvor det ble stemt ned) og UiT (jeg vet ikke hvordan det blir der, men jeg antar at de fortsatt forholder seg til den gamle "reformen").

Det kan jo være positivt dersom du kommer ut med gode karakterer fra VGS, men det kan også være problematisk dersom du ikke gjorde det så veldig godt på videregående, men kunne ha gjort det godt på universitetet, og derfor ikke kommer inn.

Ser at du allerede har fått gode svar, og det stemmer at poengsummen har vært høy. Tidligere poenggrenser kan du sjekke her; http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/

Alle ekstrapoeng du kan få på VGS (og det er vel kun realfag med dagens ordning?), vil hjelpe på poengsnittet ditt. Søker du rett fra VGS vil du havne i kvoten for førstegangsvitnemål (hvor snittet stort sett er lavere). Hvis du studerer eller går i militæret (alt som gir poeng) vil du kunne søke i både kvoten for førstegangsvitnemål og i ordinærkvoten. Du vil vurderes i begge kvoter frem til det året du fyller 21 (merk deg at du kun vil vurderes i ordinærkvoten dersom du tar opp fag fra VGS).

http://www.psykologforeningen.no/pf/Kurs-og-utdanning/Studentsiden/Hvordan-bli-psykolog2/Utdanning-i-utlandet

Jeg vet at mange studerer psykologi i Danmark, og som du ser vil en utdanning ved et av de nordiske utdanningsstedene automatisk vil danne grunnlag for autoriasjon som pyskolog i Norge. Det kan jo være litt litt risikabelt å ta en psykologiutdannelse i Australia og risikere at du ikke får autoriasjon i Norge, sånn med mindre du ønsker å forbli i Australia.

Lenke til kommentar

Takk for et fint og utdypende svar! Da er det vel bare å jobbe hardt for hver eneste karakter, også må jeg se om jeg vil vurdere programfaget i psykologi i tilegg. :D Uansett om snittet mitt ikke er høyt nok etter videregående er det vel mulig å ta opp fag som privatist.. Men jeg skal nok klare det ettersom jeg er en av, og kanskje også den, beste eleven i klassen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...