Gå til innhold

EU, Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg ja-siden kommer med latterlig dårlige argumenter, og at vi definitivt gjør oss bedre tjent ved å holde oss utenfor. Men av ren nyskjerrighet spør jeg følgende spørsmål:

Hvorfor ja til EU? Kom gjerne med argumenter som slenger meg i bakken! Og bare så det er sagt så gir ikke medbestemmelsesretten meg noe spesielt bakoversveis, i folhold til nei-sidens argumenter om hvor mye vi ville tapt på et evt. medlemsskap i EU, både sosialt, økonomisk, politisk og kulturelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man i mot EØS er man imot norsk økonomi og handel. Viste du at det EUs markedet utgjør 80% av vår eksport samt 70% av vareimporten vår går til EU? I 2006 importerte vi varer fra EU til en verdi av 284,4 milliarder kroner og eksporterte for 639,2 milliarder kroner, hva skal vi leve av når vi kutter ut EØS?

Lenke til kommentar

Er man i mot EØS er man imot norsk økonomi og handel. Viste du at det EUs markedet utgjør 80% av vår eksport samt 70% av vareimporten vår går til EU? I 2006 importerte vi varer fra EU til en verdi av 284,4 milliarder kroner og eksporterte for 639,2 milliarder kroner, hva skal vi leve av når vi kutter ut EØS?

Skjønner ikke hvorfor man hele tiden må få tredd tvilsomme direktiver ned over hodet for å handle med land? Sveits er ikke med i EØS, og man ser vel ikke akkurat noen blokade fra EU.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at EØS er nødvendig, men absolutt ikke det mest gunstige for Norge etter min mening. Handlefriheten og naturressursene våres svekkes enormt, men på en annen side tjener vi jo på det. Blir vel å gi og ta, tenker jeg!

Men EU? Overbevis meg på det området, og få en tur for tredve personer til Karibien, all included, på min regning.

Om 100 år, kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at EØS er nødvendig, men absolutt ikke det mest gunstige for Norge etter min mening. Handlefriheten og naturressursene våres svekkes enormt, men på en annen side tjener vi jo på det. Blir vel å gi og ta, tenker jeg!

Men EU? Overbevis meg på det området, og få en tur for tredve personer til Karibien, all included, på min regning.

Om 100 år, kanskje?

EØS er nødvendig og gunstig. Uten den avtalen hadde vi sittet igjen med det lille norske bønder klarer å produsere, mens resten av Europa ler av oss.

Lenke til kommentar

Om 100 år, kanskje?

EØS er nødvendig og gunstig. Uten den avtalen hadde vi sittet igjen med det lille norske bønder klarer å produsere, mens resten av Europa ler av oss.

Hva forhinder oss fra å få egen avtale, ala Sveits?

Vis vi kan få egen avtale er EØS et overgrep mot staten norge, fordi det kommer mye "bullshit" igjennom den kanalen.

Lenke til kommentar

Siden vi allerede er medlem av EØS kan man jo like greit bli et fullverdig medlem av EU, så vi kan være med å bestemme, men vi vil også da miste vetoretten vi i dag har, som gjør at vi er en suveren nasjon. Ikke at vi har brukt denne vetoretten enda da..

Lenke til kommentar

Siden vi allerede er medlem av EØS kan man jo like greit bli et fullverdig medlem av EU, så vi kan være med å bestemme, men vi vil også da miste vetoretten vi i dag har, som gjør at vi er en suveren nasjon. Ikke at vi har brukt denne vetoretten enda da..

Svergie benyttet da veto i forbindelse med innføringen av dette idiotiske kjøretøysforskrifts direktivet. Er ikke svergie EU medlem??

Lenke til kommentar

Jeg trodde Svergie var EU medlem jeg. Men om svergie ikke er EU medlem hvorfor skal vi være det?? De har jo bilindustri, metallindustri, verktøyindustri og mye annen industri som er avhengig av eksport til europa, og det virker da som de greier det??

De største forskjellene fra de gjeldene loverk i norge og svergie og EU direktivet som skal erstatte disse er bl.a lastsikrings bestemelsene faller bort (galskap) endringer vedrørende vinterdekk (galskap) automatisk senking av boggy når hastigheten kommer over 15 km/t.

Mao ting som vi er avhengige av i norge for en sikker trafikkavvikling skal bort...

Lenke til kommentar

Med stor sorg i hjertet og med tungt sinn etter å ha reflektert over den skandaløse feilplasseringen av i en i Sverige som jeg utsatte leserne på diskusjon.no for ber jeg erbødigst om unskyldning for denne fadesen, jeg ønsker å opplyse om at dette ikke var gjort med hensikt og håper at leserne viser storsinn og tilgir meg for dette. :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...