Stringer Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg har nå gått til innkjøp av en Western Digital Scorpio Black (500GB, 7200rpm) som skal få erstatte stock-disken som sitter i min Asus UL30VT. Etter en samtale med ASUS kundesupport virker det som at jeg for å kunne legge inn Win7 på den nye disken med activation key som fulgte med pcen, må kjøpe en OEM-disk med Win7 og benytte en ekstern DVD-rom for å installere denne. Tenkte derfor at det kunne være enklere å klone alt innhold på den gamle disken (også 500GB) over til den nye, men trenger tips til hvilket program som er best å bruke (helst freeware). Jeg har tittet på Partition Manager 11 Free Edition, men den støtter ikke 64-bit såvidt jeg kan se. (UL30VT har ikke dvd-rom, så helst bør programmet kunne bootes fra USB/ kjøres direkte) Setter stor pris på innspill Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Kan prøve Easeus Partition Manager Du er nødt til å gjøre noen justeringer etter at du har klonet, kan evt. vise deg hvordan. Har selv Pro utgaven. Et annet alternativ er Clonezilla , som jeg ikke kjenner til. Endret 17. februar 2011 av johome Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 WIn7 inneholder en slik funksjon i backup kategorien, så i grunnen trengs det ikke noe ekstra. Lenke til kommentar
Stringer Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Takk for tipsene johome. WIn7 inneholder en slik funksjon i backup kategorien, så i grunnen trengs det ikke noe ekstra. Dette så jo meget lettvint ut! Hvis jeg har forstått deg rikitg kan jeg kan bare: 1) "opprette en systemavbildning" som det så fint heter på den nye disken i ett eksternt kabinett 2)bytte disker slik at den nye disken står i pcen 3)boote fra den nye disken "på vanlig måte" ? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg bruker PING (Partimage Is Not Ghost). Det eneste ordentlige gratis-alternativet jeg kjenner til (ser bort ifra express-versjoner med minimum av funksjonalitet) er PING (Partimage Is Not Ghost). Fordeler med PING: Gratis. Støtter "alt" av hardware (Linux vet du) Kan lagre på delt mappe i nettverk Booter fra CD, så du behøver ikke installere i windows. Du er derfor ikke avhengig av å ha en fungerende windows-installasjon på maskinen dersom du skal legge tilbake et diskimage. Tar backup av BIOS også. Ulempen med PING, Ingenting så vidt jeg vet. Men mange bruke derimot gir opp å bruke programmet straks de finner ut at det det er tekstbasert, og at det ikke kommer opp fancy windows-liknende ruter som kan blas gjennom. Og da er det veldig lett å "feige ut" og heller ta det enkle skrittet å ta frem kredittkortet og kjøpe seg Northon spøkelse eller tilsvarende komersielle programmer :!: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Fremgangsmåten med Win7 har jeg beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167413&view=findpost&p=14682748 Det går nok ikke å klone direkte på en ny disk i en operasjon. Men det antar jeg PING kan? Det er mange veier til mål her. Selv bruker jeg ofte Norton Ghost fra 2003, mest av gammel vane. Der er 'Disk to Disk' kloning et valg. Lenke til kommentar
Buster Keaton Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Alternativ vei kan være å kjøpe en ekstern HD Docking med 2 slots - Sandberg Hard disk cloner - så gjør den kloningen for deg - disk til disk (ca 450,-). Etterpå kan den benyttes til HD Docking. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Jeg bruker Acronis Home. Fungerer alltid når jeg trenger det, og det er satt opp til å ta et image automatisk på natten 3 ganger i uken. Vet ikke om noen av gratis alternativene har en klient som fungerer i windows, men det gjør i hvertfall Acronis. Det er ikke så forbaska stor prislapp på acronis heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå