Gå til innhold

Klone windows7 64bit, hvilket program anbefales?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått til innkjøp av en Western Digital Scorpio Black (500GB, 7200rpm) som skal få erstatte stock-disken som sitter i min Asus UL30VT.

Etter en samtale med ASUS kundesupport virker det som at jeg for å kunne legge inn Win7 på den nye disken med activation key som fulgte med pcen, må kjøpe en OEM-disk med Win7 og benytte en ekstern DVD-rom for å installere denne.

Tenkte derfor at det kunne være enklere å klone alt innhold på den gamle disken (også 500GB) over til den nye, men trenger tips til hvilket program som er best å bruke (helst freeware). Jeg har tittet på Partition Manager 11 Free Edition, men den støtter ikke 64-bit såvidt jeg kan se.

(UL30VT har ikke dvd-rom, så helst bør programmet kunne bootes fra USB/ kjøres direkte)

Setter stor pris på innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipsene johome.

WIn7 inneholder en slik funksjon i backup kategorien, så i grunnen trengs det ikke noe ekstra.

Dette så jo meget lettvint ut! Hvis jeg har forstått deg rikitg kan jeg kan bare:

1) "opprette en systemavbildning" som det så fint heter på den nye disken i ett eksternt kabinett

2)bytte disker slik at den nye disken står i pcen

3)boote fra den nye disken "på vanlig måte"

? :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker PING (Partimage Is Not Ghost).

Det eneste ordentlige gratis-alternativet jeg kjenner til (ser bort ifra express-versjoner med minimum av funksjonalitet) er PING (Partimage Is Not Ghost).

Fordeler med PING:

• Gratis.
  • Støtter "alt" av hardware (Linux vet du)
  • Kan lagre på delt mappe i nettverk
  • Booter fra CD, så du behøver ikke installere i windows.
  • Du er derfor ikke avhengig av å ha en fungerende windows-installasjon på maskinen dersom du skal legge tilbake et diskimage.
  • Tar backup av BIOS også.

Ulempen med PING, Ingenting så vidt jeg vet. Men mange bruke derimot gir opp å bruke programmet straks de finner ut at det det er tekstbasert, og at det ikke kommer opp fancy windows-liknende ruter som kan blas gjennom.

Og da er det veldig lett å "feige ut" og heller ta det enkle skrittet å ta frem kredittkortet og kjøpe seg Northon spøkelse eller tilsvarende komersielle programmer :!:

Lenke til kommentar

Jeg bruker Acronis Home. Fungerer alltid når jeg trenger det, og det er satt opp til å ta et image automatisk på natten 3 ganger i uken. Vet ikke om noen av gratis alternativene har en klient som fungerer i windows, men det gjør i hvertfall Acronis.

Det er ikke så forbaska stor prislapp på acronis heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...