Special P Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hei Jeg er lærling nå, men skal studere til høsten. Lurer derfor litt på hvordan det er å bo i studentboliger. Tenker da på de som skolene tilbyr og ikke det private markedet. Slik jeg ser det er det enklest å bo alene siden jeg da slipper å ta hensyn til andre og da er det bare studentboliger jeg har råd til. Har faktisk veldig lite lyst å bo med andre, da jeg bare ser for meg at det blir uenighet om penger, plass, rydding, tid og lignende. Noen som vet sånn ca hvor fine studentboliger er? Skal forresten studere i Bergen. Har sett litt inne på SiB sine sider, men er lite bilder. Dette med fellesrom, for eksempel kjøkken er jeg skeptisk til. Men felles stue og lignende går fint tenker jag. Er det ellers noe jag burde vite? Jeg er ganske blank på dette området siden jeg har bodd hjemme hele livet. Alle råd og tips taes derfor i mot med takk Absolut Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Jeg kan ikke gi deg fryktlig mye tips for Bergen, fordi jeg har aldri bodd i Bergen. Men jeg har bodd i studentbolig og jeg har leiet selv. Nå eier jeg en egen leilighet. Men det er nok av leiligheter hvor du kan få eget kjøkken og etter hva jeg har satt kan du få de for rundt 3500 kroner. Studentboliger er generelt sett greie, ikke det beste i verden men ikke noe problem. Og hvis du er flink til å passe på hyblen din og dekorere den, så kan den se riktig fin ut. Mitt tips vil være å snakke med noen som har vært fra bergen om hvilke hybler som har best miljø av de som har eget kjøkken. Det er fint med hybler som har gode fellesarealer hvor du kan møte andre studenter fra din studenthybel og det er fint med hybler hvor det ikke er for mye bråk. Og du må tenke på distanse fra skolen, å måtte ta bussen 30 minutter hver dag er ikke noe du har lyst til å gjøre. Enda verre om du er ute om natten, før klokken 3 så kan du ta bussen som er dyrere, men etter det så må du ta taxi. Endret 18. februar 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg vil først presisere at det er studentsamskipnadene og ikke universitetene/høgskolene som leier ut boliger. Jeg bor i en SiT-hybel (altså Trondheim) og det er greit nok. Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde eget bad, og kanskje først og fremst eget kjøkken, men så lenge man bor sammen med folk som klarer å oppføre seg så er det et OK alternativ for fattige studenter. Her er sentrale hybelleiligheter svinaktig dyre, og jeg føler ikke for å spise nudler hver dag. Det skader forresten heller ikke å ha gratis/billig superbredbånd i veggen, som man ellers lett måtte hostet opp noen tusen i måneden for. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hei! Det er veldig få studentboliger og å få fatt i en kan by på en utfordring. Blant annet fordi innreisende studenter har fortrinnsrett på boligene fra SiB. Det er ca 3300 SiB-boligenheter og mellom 20 og 30 000 studenter i Bergen. Slik jeg har forstått det på studentboligene er det lite med fellesstuer rundtomkring. For å utnytte plassen optimalt dropper de dette til fordel for større/flere rom. De fleste er helt ålreite, med unntak av Fantoft (mye gammelt og slitt). Kjøkken holder for det meste OK standard. Hvis det er noen spesielle SiB-boliger du er interessert i kan jeg høre litt rundt. Det finnes mange gunstige kollektiv i sentrum, alt fra 3500 (ekskl strøm og alt annet) og opp. Har for det meste gode erfaring fra de 3 kollektivene jeg bodde i, med unntak av en litt snål roomie som likte å runke i dusjen (å gå fra kollektiv med 5 andre gutter og over til å bo med 2 jenter var en helt annen verden).. Husk at i et kollektiv blir du ikke bare kjent med de du bor med, men gjerne også deres venner I tillegg har en Haukelandsbakken studenthjem. Haugevis av små boenheter på 9kvm med seng og vask. Felles toaletter, dusj, kjøkken. For det meste ryddig. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ærlig talt, er det virkelig så ille i dele noe med andre? Delte dere eksempelvis ikke kjøkken og bad med familien deres da dere bodde hjemme? Gikk ikke det bra? Selv deler jeg bad med to andre og kjøkken med syv andre og det er ikke noe stress i det hele tatt. Jeeez, dere er som noen små barn med den sytinga deres. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Ærlig talt, er det virkelig så ille i dele noe med andre? Delte dere eksempelvis ikke kjøkken og bad med familien deres da dere bodde hjemme? Gikk ikke det bra? Selv deler jeg bad med to andre og kjøkken med syv andre og det er ikke noe stress i det hele tatt. Jeeez, dere er som noen små barn med den sytinga deres. Joda, moren min er et masehelvete fra en annen verden men hun lar hvertfall ikke pappkartonene hope seg opp til et tårn som fyller kjøkkenet eller spiller musikk til høyt utpå natta eller lar være å dra ned i snora etter seg eller lar alt mulig av hår- og tåneglavklipp ligge og slenge eller lar være å vaske (opp) etter seg. Som regel funker kollektiv greit, men det er frustrerende å ha uflaks å havne i et kollektiv der man er den ene som hele tiden rydder.. Har bodd i kollektiv i tilsammen halvannet år. Flytta inn hos dama, kjempeflotte greier. Kan gå naken fra soverommet til dusjen, det at noen onanerer i dusjen blir heller et turnon enn et turnoff, etc.. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hvordan kan dere være så sikre på at han onanerte i dusjen ? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Vi var ikke sikre, men jeg er skråsikker. Veldig lytt mellom badet og gangen.. Veldig.. Lyden av gutteonani er umulig å forveksle med noe annet.. (med mindre han tok tak i kinnet og dro i det gjentatte ganger - i 10-15min.) 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Ærlig talt, er det virkelig så ille i dele noe med andre? Delte dere eksempelvis ikke kjøkken og bad med familien deres da dere bodde hjemme? Gikk ikke det bra? Selv deler jeg bad med to andre og kjøkken med syv andre og det er ikke noe stress i det hele tatt. Jeeez, dere er som noen små barn med den sytinga deres. Og hva om noen ønsker å bo for seg selv, fordi det er hva de foretrekker? Det er greit at du foretrekker kollektiv, men noen foretrekker å betale litt ekstra så de slipper problemer og ønsker et renere og hyggeligere kjøkken. Det er ikke fordi han er barnslig, men fordi han har andre interesser enn deg. Han kan sikkert leve med felles kjøkken om han ikke har råd til noe mer. Hva med at du slutter å komme med slike moralprekner, og la folk bestemme selv? Ikke alle er som deg! Endret 18. februar 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) @ Melkekartong Han må ha vært ganske ivrig da, hvis dere kunne høre det gjennom en vegg og over lyden av vannet fra dusjen. Spennende diskusjon btw Endret 18. februar 2011 av Tegocalderon Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Og hva om noen ønsker å bo for seg selv, fordi det er hva de foretrekker? Litt av poenget mitt er at de fleste som skal flytte ut til studentbolig aldri har bodd for seg selv, men sammen med familien sin. De har ingen anelse om hva de foretrekker, men er redd for tanken om å bo med ukjente folk. Alt jeg forsøker er å ta vekk litt av den unødvendige frykten. Trådstarter frykter at det blir krangel om «penger, plass, rydding, tid og lignende». I et kollektiv, så kjøper du som regel ditt eget. Du deler ikke pengene dine med andre. Rommet rydder du selv og hvis ingen andre gidder å rydde fellesarealer, så kan jeg informere om at det tar typisk tre minutter å gjøre selv, så det er ikke verdens undergang. Tiden er din egen og du kan bruke den som du vil, uavhengig av hvem du bor med. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Hei! Det er veldig få studentboliger og å få fatt i en kan by på en utfordring. Blant annet fordi innreisende studenter har fortrinnsrett på boligene fra SiB. Det er ca 3300 SiB-boligenheter og mellom 20 og 30 000 studenter i Bergen. Slik jeg har forstått det på studentboligene er det lite med fellesstuer rundtomkring. For å utnytte plassen optimalt dropper de dette til fordel for større/flere rom. De fleste er helt ålreite, med unntak av Fantoft (mye gammelt og slitt). Kjøkken holder for det meste OK standard. Hvis det er noen spesielle SiB-boliger du er interessert i kan jeg høre litt rundt. Det finnes mange gunstige kollektiv i sentrum, alt fra 3500 (ekskl strøm og alt annet) og opp. Har for det meste gode erfaring fra de 3 kollektivene jeg bodde i, med unntak av en litt snål roomie som likte å runke i dusjen (å gå fra kollektiv med 5 andre gutter og over til å bo med 2 jenter var en helt annen verden).. Husk at i et kollektiv blir du ikke bare kjent med de du bor med, men gjerne også deres venner I tillegg har en Haukelandsbakken studenthjem. Haugevis av små boenheter på 9kvm med seng og vask. Felles toaletter, dusj, kjøkken. For det meste ryddig. Hva vil tilreisende si? Hvor langt må man bo unna for å være en tilreisende? Jeg bor en times tid unna med bil, så er lite aktuelt å bo her når jeg skal på skole. Fantoft har jeg blitt advart mot før og det var forsåvidt ikke et alternativ heller. Lokalene til skolen ligger på strandkaien, så tenkte å bo relativt nærme her. Har lite lyst å ta buss/bybane til og fra skole/byn. Tok litt buss på videregående og det var nok. Å ha en dusjrunker som roomie er uaktuelt, og vil som sagt ha eget bad og kjøkken. Jeg har fått tilbudet om å flytte inn med to venninner, men ser ikke helt at det er en særlig god idé. Og hva om noen ønsker å bo for seg selv, fordi det er hva de foretrekker? Litt av poenget mitt er at de fleste som skal flytte ut til studentbolig aldri har bodd for seg selv, men sammen med familien sin. De har ingen anelse om hva de foretrekker, men er redd for tanken om å bo med ukjente folk. Alt jeg forsøker er å ta vekk litt av den unødvendige frykten. Trådstarter frykter at det blir krangel om «penger, plass, rydding, tid og lignende». I et kollektiv, så kjøper du som regel ditt eget. Du deler ikke pengene dine med andre. Rommet rydder du selv og hvis ingen andre gidder å rydde fellesarealer, så kan jeg informere om at det tar typisk tre minutter å gjøre selv, så det er ikke verdens undergang. Tiden er din egen og du kan bruke den som du vil, uavhengig av hvem du bor med. Okei, Jonas, jekk deg ned 5 hakk. Jeg er ikke redd for tanken om å bo med andre og jeg har en veldig god anelse om hva jeg foretrekker. Jeg har vært på besøk i mange leiligheter som studenter leier, og mange av de ser helt jævlig ut av rot og boss. Jeg vil ikke bo som en uteligger i en leilighet. Dersom jeg skulle leid en leilighet ville jeg så klart leid med greie kompiser som jeg kjenner godt, men jeg er relativt sikker på å bo alene er enklere. Dessuten er det det jeg vil Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Det du beskriver er jo bekymring og frykt, du er redd for noe. Siden du nevner SiB, så tar jeg meg frihet fra å sakse litt fra reglementet deres og kontrakten, så kanskje du forstår at SiB ikke er som andre studentkollektiv du liksom har vært borti. Leier har medansvar for vask av felleskjøkken og fellesbad. SiB kan utbedre renhold på felleskjøkken/bad når krav om utbedring, etter gitt varsel, ikke er etterkommet. Når forholdene krever at det må foretas inspeksjoner [..] må leieren finne seg i at SiB, eller den SiB bemyndiger, skaffer seg adgang til boligen. Det skal være ro både innendørs og utendørs mandag til torsdag samt søndag etter kl.23.00 og fredag/lørdag samt dager før helligdager etter kl.24.00. Beboere tilknyttet felleskjøkken/fellesbad har ansvar for å holde det rent og ryddig, og har en felles plikt til å varsle SiB ved manglende renhold. Med andre ord, hvis du er misfornøyd, så finnes det noen å si ifra til. Endret 19. februar 2011 av Jonas Lenke til kommentar
Kazumo Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg skal også flytte til Bergen til høsten, og SiB høres jo ut som et veldig bra opplegg for studenter når det gjelder bolig. Men er det slik at elever som går på BI ikke kan få leilighet gjennom SiB? fikk inntrykk av det da jeg leste om det. Jeg skal gå på BI. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Nopp, BI er ikke en del av studentsamskipnaden. Flg utdanningsinstutisjoner er medlemmer av SiB: UiB, NHH, HiB, KHiB, BAS, NLA, Haraldsplass, Betanien og Skrivekunstakademiet. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 Det du beskriver er jo bekymring og frykt, du er redd for noe. Siden du nevner SiB, så tar jeg meg frihet fra å sakse litt fra reglementet deres og kontrakten, så kanskje du forstår at SiB ikke er som andre studentkollektiv du liksom har vært borti. Leier har medansvar for vask av felleskjøkken og fellesbad. SiB kan utbedre renhold på felleskjøkken/bad når krav om utbedring, etter gitt varsel, ikke er etterkommet. Når forholdene krever at det må foretas inspeksjoner [..] må leieren finne seg i at SiB, eller den SiB bemyndiger, skaffer seg adgang til boligen. Det skal være ro både innendørs og utendørs mandag til torsdag samt søndag etter kl.23.00 og fredag/lørdag samt dager før helligdager etter kl.24.00. Beboere tilknyttet felleskjøkken/fellesbad har ansvar for å holde det rent og ryddig, og har en felles plikt til å varsle SiB ved manglende renhold. Med andre ord, hvis du er misfornøyd, så finnes det noen å si ifra til. Du klarer bare ikke godta at jeg vil bo alene, gjør du vel? Jeg er ikke redd for å bo med andre, men tror det blir enklere å bo alene, som jeg har sagt så mange ganger at det kanskje burde begynne å synke inn hos deg. De rotete leilighetene jeg har vert på besøk hos er forresten på det private markedet og ikke studentkollektiv. Så da har reglene du kommer med lite å si. Heldigvis har du NULL autoritet om hvor jeg skal bo og jeg skal passe på å ikke ta rådene dine med i bestemmelsene om hvor jeg skal bo 1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Du bør vel klare å skaffe deg egen hybel/leilgihet med dass og kjøkken til rundt 4000 i måneden? Jeg betaler 4000 i måneden i Stavanger inkl. nett, for 35 kvm (inkl. gang og bod) sokkelleilighet rett ved universitetet. Stavanger er vel òg dyrere enn Bergen? Endret 20. februar 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Ærlig talt, jeg har vært i mange kollektiv (både private kollektiv og kollektiv gjennom Studentsamskipnaden, og felles for dem alle; rot. Mulig du (Jonas) ikke har særlig gode øyne for rot og skitt, og da er det helt sikkert ikke problematisk for deg, men for andre kan det jo nettopp være det. Har bodd i kollektiv selv, og kunne virkelig ikke vurdert å gjøre det igjen - og det står ikke akkurat på frykten for andre mennesker. Vil anta at det vil være mer sannsynlig å få studentbolig dersom du søker så tidlig som nå. Du bør helst søke fra så tidlig som mulig - betaler du leie allerede fra juni, er det jo mer attraktiv som studentsamskipnaden å leie ut en hybel fra juni fremfor fra august.Studentboliger er som regel så som så, men man kan jo gjøre det ganske så fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå