Cleafox Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 God dag folkens. Mulig dette er feilpostet, jeg fant bare ikke noen bedre plass å ha dette. I og med at dette på en måte er et politisk spørsmål så satser jeg på at dette er den riktige plassen. Innlegget kan være confusing for det er generelt 2 saker dette innlegget handler om, der kun 1 blir beskrevet i tittel. Vel, først kan jeg vel begynne å fortelle litt her. Når jeg skriver ordet "mamma/mor" sikter jeg til min fostermor, bare så det er sagt. Jeg har vært i barnevern siden jeg var noen uker grunnet min rusavhengige biologiske mor, så slik havnet jeg i barnevernet. Første sak: Jeg fylte 18 år den 01. mai i fjor og hadde et møte med barnevernet, der oppfordret min "kontaktperson" i barnevernet om å søke om stipend, selv om hun var fult klar over at jeg egentlig ikke skulle ha dette. Når høsten kom, søkte jeg stipend og mottok 1,710 kroner utover hver mnd, helt til denne måneden. Jeg har enda ikke fått brevet som jeg venter fra lånekassen (fått informasjon på epost at jeg får et brev), og vet enda ikke hva konsekvensene av dette er. Jeg er ganske nervøs når jeg tenker på dette, og håper at dette ikke viser seg å bli et lån. Nå skal det sies at barnevernet også "sladret" om dette til lånekassen. 1. Siden barnevernet fult vitende om at jeg ikke skal få stipend oppfordret meg til å søke om dette og motta det, bør vel egentlig de betale noen utgifter dersom dette viser seg å bli et lån? 2. Da jeg søkte om stipend hadde jeg enda ikke skrevet under noen etterverns-kontrakt. Den ble skrevet under i November, vil jeg da ha krav på å kun få lånet fra utbetalings-perioden November - Februar? Andre sak: Kall meg gjerne barnslig, men siden dem tok ifra meg den eneste "inntektskilden" min, vil jeg gjerne vite hva jeg kan skvise ut av barnevernet. Jeg har forhørt meg litt rundt hos venner av meg som også er eller tidligere har vært i barnevern/ettervern, og fått vite det at de fikk sine regninger betalt (f.eks tlf regning, busskort osv.) og de fikk ukelønn. 1. Hva har jeg egentlig rett på av økonomisk "støtte" av barnevernet. Jeg bor enda hos min mor (forstermor), så pengene som kommer inn fra barnevernet styrer hun, og såvidt jeg vet, er det kun penger til mat, penger hun får for å ha meg og penger til klær. 2. Hva ligger disse økonomiske "støttene" på? For noen år tilbake vet jeg at ukelønnen til barnevernsbarn var på 300 kroner, men denne satsen må ha steget vil jeg tro. Jeg setter utrolig pris på svar! Jeg skal i et møte med barnevern den 3. Mars og vil ha alt klart til den tid når det kommer til hva jeg har krav på også liknende. - Cleafox Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Når du er over 18, er det vel snart begrensa hva du kan få av barnevernet? Er du ikke myndig nå og faller delvis utenom dette systemet? Det er mulig de kommer bare til å si at de veiledet deg og du bestemmer selv? Sjekk reglene på lånekassen.no for reglene når det kommer til stipend/lån. Lånekassen kan uansett ikke ta noe av verdiene dine, men det kan bli dyrt å ikke betale over tid. Noen tusenlapper i mnd er uansett ikke det helt store å få gjort om til lån. Du betaler lett ned om du er i stand til å ta deg en kveldsjobb/helgejobb. Da får du også jobba litt, tjent egne penger osv. Uten å være avhengig av "nødhjelp", spørsmål om ditt forbruk av personene i barnevernet. Kort sagt, din egen økonomisjef Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Du kan klage til fylkesmannen for "dårlige råd", ellers vet jeg ikke så mye mer. Men anbefaler deg å begynne å jobbe om det er penger du mangler. http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html#map008 Lenke til kommentar
Cleafox Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Jobbe er ikke så særlig idèlt når jeg prøver å starte et webutviklings-firma, dette krever mye tid, ikke det å bli firma, men det å bli kjent rundt i traktene og vite det at dette kan gå. Butikker og kiosker i disse traktene (Drøbak) responderer heller ikke på mine søknader. Levert på så og si alt av butikker og kiosker her, uten respons. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå