Gå til innhold

Fått virus! Hjelp en som ikke har peil på PC!

Anbefalte innlegg

Hei

Sånn omtrent i forrige uke så holdt jeg på som vanlig med min bærbare PC, og så plutselig fikk jeg masse meldinger om at PCen min var infisert av virus.

Internett ble borte.

Og Word funket en stund, bare at halve dokumentet ble skjult under virus-meldingene, men så begynte virusmeldingene å dukke opp så mye at jeg ikke kan bruke word uavbrutt nå lenger.

Når jeg prøver å gå på nettet, så får jeg bare opp en side, som sier at mange trusler har blitt lokalisert, og at jeg må kjøpe en programvare fra den siden jeg får opp, som gjør at virus går bort.

Det jeg lurte på var da at skal jeg kontakte butikken jeg kjøpte PC i, eller skal jeg kjøpe den programvare internettsiden ber meg å gjøre? Det er en amerikansk side, og jeg handler egentlig ikke noe særlig på nett, så føler meg utrygg. Kan jeg evt låne en programvare cd fra en venn, eller MÅ jeg ha den som internettsiden ber meg om? Vil ingen annen CD funke på virus?

Takker såå mye på forhånd! plz hjelp en som ikke har det bitte lille gran peill på PC!

Jeg trenger virkelig PCen til å gjøre skolearbeid!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt har du ikke fått et virus, men du har blitt infisert av det vi kaller "mal-ware". (ad-ware og spy-ware er andre navn)

Du skal selvfølgelig IKKE kjøpe det programmet som pop-up ene linker til det er jo netteopp dette firmaet som har infisert maskinen din med noe tull for å lure deg dit.

Et av de beste programmene for å takle slike ting er Malwarebytes Antimalware. ( http://www.malwarebytes.org/mbam.php )

Last ned programmet, så rebooter du maskinen i "safe-mode" (uten nettverk til og med), så installerer du Antimalware og kjører en scan av maskinen.

Lenke til kommentar

Hei dere alle søte!

Takker så mye for så mange svar så fort!!

Bare lurte på en ting; hvordan kan jeg laste ned det programmet på pc'en når jeg ikke kommer inn på internett på den pc'en som er ødelagt?

Skal jeg liksom laste ned programmet på en annen pc og så overføre det med en minepenn eller lignende til pc'en som er ødelagt?

For som jeg skrev tidligere så er den eneste siden jeg komemr inn på i nettet den som ber meg kjøpe programvaren!

Takker igjen!

Lenke til kommentar

Heisann!

Gjør som følgende under på en annen datamaskin med internett:

Først så laster du ned: Malwarebytes Anti-Malware - på høyresiden finner du en knapp med " Download Now", trykk på den.

Videre så laster du ned: Malewarebytes Anti-Malware Rules - Legg denne også på minnepinnen.

Så tar du går til den infiserte pc-en med minnepinnen og åpner programmet Malwarebytes Anti-Malware for å installere det.

Når du har installert programmet Malwarebytes Anti-Malware så kjører du: mbam-rules.exe som du finner på minnepinnen din :)

Når alt det er gjort kan åpne det installerte programmet: Malwarebytes Anti-Malware og huke av for "hurtig skann" og så skanne din datamaskin :)

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting; hvordan kan jeg laste ned det programmet på pc'en når jeg ikke kommer inn på internett på den pc'en som er ødelagt?

Hvis du følger veiledningen inkl. det som står om sikker modus og proxy, vil du kunne benytte den 'ødelagte' pc'n til å laste ned og installere.

Du må mest sannsynlig uansett ut i sikker modus fordi malwaren vil ikke tillate installasjon av noen sikkerhetsprogrammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...