Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av alarmselskaper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De aller fleste alarmselskapene i dag praktiserer såkalte leieavtaler hvor du betaler for installasjon og en engangsavgift for komponentene og så må du betale månedsleie for både tjenesten og leien, det kommer samlet i månedsprisen.

Når det gjelder slike alarmtjenester så vil jeg, etter å ha jobbet både på kundeservie og selger for flere selskaper, kun vurdere å gå til innkjøp av slikt ut i fra to ting, jeg liker brannvarslingen og klistremerkene. Det spiller jo egentlig ingen rolle hvor langt unna vekterne er ettersom de uansett ikke skal arrestere noen...

Hvis du har et lokalt selskap (som i lite) i nærheten ville jeg etter erfaring anbefale det siden de har flere biler i nærheten, men det betyr jo ikke så mye, særlig ikke hvis det er andre selskaper i området som har avtale om direkteutrykning med det lokale brannvesenet.

Både G4S og Securitas er jo seriøse, men store, selskaper som stedvis har avtaler om direkteutrykning med det lokale brannvesenet, så jeg ville sjekket om de har slike avtaler der du bor. Jeg ville valgt det selskapet med slik avtale.

Det hender forresten også at brannvesenet har eget vekterselskap, som f.eks i Asker og Bærum, du kan sjekke om dette finnes i ditt nærområde.

Lenke til kommentar

Et lite tillegg til hva iChristian sa:

Det spiller jo egentlig ingen rolle hvor langt unna vekterne er ettersom de uansett ikke skal arrestere noen...

Under en brannalarm i boligen, blir både vekter og brannvesen kontaktet, men det er vekteren som rykker ut, for og så kontakte sentral/brannvesen.

Det var iallefall sånn det fungerte i vaktselskapet jeg jobbet i.

Lenke til kommentar

Støtter iChris fullt ut, Klistremerkene og brannalarmen er eneste reele grunnene for og ha en avtale gående, evt avslag på forsikring.

Jeg har selv jobbet i flere små og store selskaper som vekter\opperatør i forksjellige funksjoner og har sett en del forunderlig.

Det er forøverig mye billigere og kjøpe seg en stor hund, kosligere er det også =)

(men den har ikke noen direktekobling til alarmstasjon da)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Boligalarm gir falsk trygghet.

Først en egen erfaring med selskapet Verisure (tidligere Securitas): En dag var jeg stressa og gikk inn uten å slå av / sjekke om alarmen var på. Først når jeg skulle ut i gjen litt senere så oppdaget jeg at alarmen var på. Hva hadde skjedd? Alarmen var på, men utløste seg ikke. Alarmen skulle i følge Verisure være topp avansert og bl.a. melde om feil og sabotasje. En montør fant senere ut at flere bevegelsessensorer var ute av drift, fikk aldri noen forklaring på hvordan det var muig uten noen form for varsling. Hvor lenge det var uten alarm som virket vet ingen. Så det med at alarmen skal varsle om feil selv virket ikke her. Mitt tips er at man av og til utløser alarmen ved å teste sensorene m.m. selv. Det er jo bare å taste kode i det advarselpipet kommer om at alarmen straks varsler.

Forøvrig: Les artikler om alarmselskapene, utrykningstid kan variere kraftig fra kort tid til omkring 1-2 timer. Dette får du ingen lovnad om og selskapene er tause om utrykningstid. Mye kan skje på 30-60 min. Dette med utrykning om brann er også mye diskutert i avisartikler. Alarmer er business og en kamp om billigst mulig drift, dvs. færrest mulig vektere. Flere selskap viser til at det er alarmmerket med selskapslogo som er det mest effektive mot innbrudd.

Lenke til kommentar

Sjølv ser eg ingen hensikt med slike innbrudds-/brannalarmsystemer. Personleg meiner eg at dette kun er ein utgiftspost som gir falsk sikkerheit.

Men uansett så er det viktigaste å lese godt gjennom avtalen slik at du ser kva tjeneste det eigentleg er du betaler for. Typiske ting som du må få klarheit i:

-Kor langt unna kan vekteren være frå din bolig dersom alarmen går?

-Kva vil typisk utrykkningstid for vekteren være?

-Kva arbeidsoppgåver/ansvar er det vektaren har når han kjem fram?

-Kva utstyr har vektaren med seg? Han skal sjølvsagt ikkje arrestere tjuvar, men tape, plastikk og spiker bør han ha med slik at vekteren raskt kan foreta ein nødreperasjon på knuste ruter før du får vannskader og liknande.

-Har vekterselskapet avtale med lokalt brannvesen? Her er det stor forskjell, enkelte har avtaler der dei betaler brannvesenet for at dei skal forplikte seg til å rykke ut på brannalarmer. Andre vekterselskap ringer brannvesenet fyrst etter at vektaren har kommet fram og stadfesta at det brenner (då har ofte naboen ringt brannvesenet for lenge sidan). Og dei dårligaste vekterselskapa viderformiddler berre beskjed til brannvesenet om at det kanskje eller kanskje ikkje brenner i boligen, og utan å sjølv gjere noke meir enn dette.

-Har vekterselskapet avtale med håndtverker som kan reparere skader?

-Vil vekterselskapet holde vakt utanfor (ditt ulåste) hus etter innbruddsforslket heilt til du kjem tilbake frå ferie?

Det er slike ting som ein må få klarheit i før ein betaler for ein slik tjeneste. Ofte vil det være like fornuftig å ha ein enkel brann/innbruddsalarm som er kobbla mot alarmklokker som ringer så høgt at naboen høyrer det. Då får du nesten den same tryggheita nesten gratis.

Lenke til kommentar

Bedre å lage eget system med varsling til seg selv, og gjerne utvendig sirene. Jeg får varsling på telefonen hvis brannvarslerne går, kunne lett koblet til bevegelsesdetektorer og vindusfølere. Har sensor på inngangsdør, og verandadør allerede. Koster meg 0,- i mnd og kan utvides eller tilpasses lett selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...