heidinsei Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Heisann! Jeg er 17 år, og har veldig gjerne lyst til å arbeide på en dagligvare butikk, slik som coop mega osv. Men da jeg spurte etter jobb her jeg bor så sa de at jeg ikke kunne pga jeg ikke var over 18, som da betyr at jeg ikke kunne selge alkohol og tobakk. Men det har seg slik at jeg har andre venner som jobber i dagligvare butikker, som også er under 18 og de får lov og selge alkohol siden det er overvåkningskameraer i butikken. Så spørsmålet mitt er har jeg lov å selge alkohol fordet om jeg er under 18 så lenge det er overvåkningskameraer der eller er det strengt ulovlig? Vet ikke om jeg har plasert dette på riktig plass, men satser på at det blir flyttet hvis det er feil! Takk Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er ikke riktig, du har ikke lov til å selge alkohol om du er under 18år. Derimot kan du jobbe i andre avdelinger som varepåfyller. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det er før man er 18 det er gøy å jobbe i butikk. Da får man mest variert jobb Men er vel rett som blåbær sier, at man ikke kan selge tobakk og alkohol dersom man er under 18. Reglene på dette er jo veldig strenge, og butikken kan få mye pes hvis det blir oppdaget. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 § 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. [...] Men dette er i utganspunktet ikkje noke hinder for jobb i butikken, det er berre at du ikkje sjølv kan slå inn alkohol (og tobakk?) før du har fyllt 18 år. Du kan fortsatt sitte i kassa, men du må få noken andre til å slå inn alkoholen for deg. Dette "kravet" om at du skal være 18 år kan kanskje ha meir med forsikring og muligheita til å gi deg låseansvar å gjere? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Har nok med alkohol og tobakk og gjøre ja. Det å ha en ekstra på vakt fordi en av de ansatte ikke kan slå inn alkohol og tobakk er dyrt. Derfor er det vanlig å kreve det. Men som sagt over, du kan få jobb med varepåfylling eller noe, men det er som regel en til to ganger i uka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå