Gå til innhold

Forskjellige sorte hull

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha en presentasjon om sorte hull mandag, et ganske så stort tema. Presentasjonen skal vare i cirka 20 minutter og jeg har fått oppgaven "Forskjellige sorte hull"

Vi er 4 på gruppa og oppgavene er:

- De forskjellige sorte hull

- Ormhull og hvite hull

- Sorte hull i melkeveien og om de eksisterer

Sistemann skal være progamleder og vi skal sitte i et ekspertpanel, læreren sin idé. Sistemann skal da starte det hele med å fortelle kort om sortehull og forklare det på en enkel måte etter vi har vist en video. Etter den presentasjonen er ferdig skal det da være 3 personer i et panel som skal svare på ulike spørsmål.

Jeg sliter vel egentlig litt. Programleder skal ha inn spørsmål som hun skal stille meg før mandag, slik at hun vet hva hun skal spørre meg om. Akkurat nå har jeg ingenting av informasjon og det jeg lurer på er hvor jeg skal finne dette?

Takker for alt av svar, jeg er snart på randen av desperat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det forskjellige typer sorte hull?

Minimums massen for et sort hull er ca 3x solmasser.

Definisjonen på et sort hull er et objekt der unslippelseshastigheten overskrider lyshastigheten.

Såvidt jeg vet er både hvite hull og ormehull bare teoretiske, altså ingen er observert hverken direkte eller indirekte.

Det sorte hullet i senter av melkeveien er bevist ved å observere hvordan stjerner innerst i solsystemet går i bane rundt et punkt som er usynlig.

Jeg sitter på jobben, så jeg kan ikke grave fram så mye kilder. Men om ingen andre har svart innen i kveld så kan jeg hente fram noe.

Lenke til kommentar

Jeg har vært syk de fire timene vi har hatt dette i naturfag, så har ikke fått tatt stilling til hvorvidt oppgavene passer hverandre da det er gruppeleder som har laget dem.

Etter å ha sett kjapt over linkene fra soulless så virker det som det å ha en egen person til "hvite hull og ormhull" og en til "forskjellige svarte hull" ikke akkurat er optimalt, men uansett. Jeg burde da fokusere på disse? Siden det allerede er noen som har om hvite hull og ormhull.

Og forresten, takker så meget for linkene! Er til stor hjelp, skal prøve å sette meg skikkelig inn i dette selv om det virker ganske så umulig å sette seg inn i akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen slik minimums masse, foruten planklengden.

Når det kommer til overskriften, forskjellige sorte hull, så finnes det bare 4 typer sorte hull siden alle sorte hull er unikt bestemt av sine 3 makroskopiske egenskaper, masse, spinn og ladning (samt det lineære momentet og posisjonen...). Disse er beskrevet av:

Schwarzschild-, Kerr-, Reissner-Nordström- og Kerr-Newman metrikken. Som korresponderer til sorte hull uten spin og uten ladning, med spin og uten ladning, med ladning og uten spin, og med spin og med ladning respektivt.

Endret av SirDrinkAlot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager.

Jeg hadde bare sett et foredrag av Phil Plait der han forklarte at det var minimumsmassen for et naturlig sort hull. Skal være litt mer forsiktig med å snakke bastant om noe jeg ikke kan så mye om.

Lenke til kommentar

Stemmer det altså ikke at alle stjerner hvis masse er mindre enn tre solmasser (ca) blir om til nøytronstjerner?

Mener jeg har hørt at sterke frastøtende kvantemekaniske krefter fører til at alt under 3 solmasser blir nøytronstjerner, mens alt over -> svart hull.

Kan du utdype dette litt?

Lenke til kommentar
Det stemmer helt sikkert at stjerner som kollapser som er mindre enn ~3 solmasser ikke kan bli sorte hull, men det er ikke minimumsmassen til et sort hull.

Såvidt jeg har skjønt er denne 3 ganger solmassen minimumsmassen for nydanning av sorte hull fra stjernerester, det er altså stjerneresten etter en eventuell supernovaeksplosjon som må være mer enn 3 solmasser. Er stjerneresten mindre kan den bli til en hvit dverg eller en nøytronstjerne. Den opprinnelige stjernen må ha vært vesentlig større, jeg har sett tall på ca 20 ganger solmassen, men jeg tipper dette er et ganske usikkert tall.

At det finnes andre fenomener enn kollapserende stjernerester som sorte hull kan oppstå fra tviler jeg ikke på, bl.a har det blitt spekulert på om det kan oppstå mikroskopiske sorte hull i Jordas atmosfære når energirik kosmisk stråling treffer gassatomene. Og selvsagt at mikroskopiske sorte hull kan oppstå i enkelte LHC-eksperimenter.

Men på dette området er jeg en klar amatør, så ikke ta det jeg skriver her for god fisk.

Lenke til kommentar

Du har jo ganske enkelt Schwarzschild radiusen, denne radiusen er en funksjon av masse og kommer ut av Einsteins teorier. Du putter inn massen til et objekt og så får du ut en radius. Hvis all massen til objektet er samlet innenfor en kule med den radiusen vil en singularitet oppstå og du vil få et svarte hull.

Schwarzschild radiusen til et objekt som har m = 1 jord masse, er vel en halv centimeter eller noe i den duren.

Så er spørsmålet hvordan får man samlet massen innen for Schwarzschild radiusen, når det kommer til stjerner så stemmer det at hvis man sitter igjen med over tre solmasser, sånn ca, etter en supernova eksplosjon vil et sorte hull oppstå. Dog som nevnt tidligere her i tråden er det ikke den eneste måten man kan skape svarte hull. Høy energi partikler som kolliderer kan muligens skape svarte hull, men disse er veldig små og vil derfor ha en veldig kort livstid. Grunnen til at de vil forsvinne ganske fort er på grunn av noe vi kaller Hawking radiation, teorien foreslår at svarte hull vil stråle og bli mindre og mindre og til slut dø. Nå har man ikke klart å bekrefte dette helt 100% enda, men de fleste mener at teorien holder vann.

Sorte hull i melkeveien ja, det aller aller meste tyder på at vi har det. Sånn som jeg forstår det så har vi et sort hull i sentrum av galaksen, men dette er jeg ikke sikker på.

Les wiki linkene og spør hvis du lurer på noe.

MækkTævvish: Nei det er ikke poenget, bare en konsekvens.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...