Gå til innhold

Boligmarkedets klasseskille.

humancoreiii

Anbefalte innlegg

Drømmen om en bolig...

Jeg står igjenn nå, 26år uten egen bolig.. For 4 år siden fikk jeg og min daværende samboer 100% finansiert lån, ikkeno stress, fikk tilogmed 100 000 mer enn først lovt når vi fant en leilighet. Forholdet mistet sin glød, leilighetene solgt med minimal gevinst, Min ide var da å skaffe meg et lite lån for å kjøpe en liten bolig. Jeg hadde jo tross alt stått som hovedlåntaker, og alle betalinger hadde skjedd via min konto, og med erfaringen jeg hadde fra mitt første lån var rettet mot det positive.

Men mye har skjedd siden dengang. en gang i fjor bestemte finanstilsynet seg for at ingen banker lenger skulle låne ut 100% av lånebeløpet. og i tillegg har bankene også bestemt seg for at de skal låne ut mindre.

Så plutselig var ikke dette så lett likevel, jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha 10% av kjøpsbeløpet minimum. Ikke akkurat penger jeg klarer å hoste opp på en måned. Svaret jeg fikk var at jeg kunne spørre foreldrene mine om penger, eller få de til å stille som kausjonister..

Få hjelp av mine foreldre? Hvordan? min mor er et "selvmedisinerende" gjeldsoffer, som til tider har krevd meg for penger fordi vi deler blod. min far har skaffet seg en ny familie og nye barn for lenge siden. Jeg har basicly vært "familieløs" de siste 10årene..

Det var det det slo meg, jeg er ikke den eneste i Norge som ikke har familie å støtte seg til, og som ikke har veldig lett for å hoste opp mellom 50-100k sånn uten videre.

Dette skaper jo faktisk et direkte klasseskille i boligmarkedet

Hvor alle unge som har foreldre som kjøper/spytter inn/står som kausjonister lett får seg et lån og leilighet uten større problemer.

Imens de som vokser opp i et leid hjem, som ikke har familie, eller var så uheldige å bli født inn i en familie uten penger, vil ha store problemer.

Er ikke jeg min egen person lenger? Jeg klarte uten problemer å håndtere lånet på 1mill da jeg bodde med min samboer og hun studerte. jeg klarte lett å håndtere det når hun flyttet ut og jeg bodde igjenn, så hvorfor er det da sånn at de nye reglene gjør at jeg ikke får lov til å komme inn på boligmarkedet igjenn?

Mange vil seff si at jeg burde bodd igjenn i leiligheten, som også var ideen, men også her var banken vanskelige. Skulle min samboer flyttes vekk fra lånet, måtte det bli foretatt en ny lånesøknad på meg. 500k gav de meg, VISS jeg hadde 50 000 å hoste opp, og svar om at "enten må vi da selge, ellers må hun fortsette å stå på boliglånet".. ikke akkurat en løsning.

- jeg måtte bare få dette ut et sted..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle som vet om dette. Jeg gikk til foreldre og fikk dem til å kausjonere.

Fikk vite om startlån fra en kamerat som hadde "utkausjonerte" forldre (foreldrene hadde kausjonert for søsken, og hadde ikke forventet at han ville kjøpe leilighet så tidlig).

Usikker på hvordan det fungerer, rent bortsett fra at kompisen min er svært fornøyd med det..

Lenke til kommentar

Ikke alle som vet om dette. Jeg gikk til foreldre og fikk dem til å kausjonere.

Fikk vite om startlån fra en kamerat som hadde "utkausjonerte" forldre (foreldrene hadde kausjonert for søsken, og hadde ikke forventet at han ville kjøpe leilighet så tidlig).

Usikker på hvordan det fungerer, rent bortsett fra at kompisen min er svært fornøyd med det..

Jeg har søkt det opp nå og skal sjekke nøyere etter jobb! Tusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Hvis du har betalt på et lån i 4 år og ikke har en krone i egenkapital i dag må det bety at du bare har betalt renter og ikke noe i avdrag. Det er slike lån man ikke ønsker folk skal ha, siden det fører til høy risiko for større krakk i boligmarkedet hvis det først begynner å gå galt.

Lenke til kommentar

Man kan ha tapt opp mot 100k i meglerkostnader. Om markedet ikke stiger, vil vel dette omtrent tilsvare hva man har betalt ned på et lån til 2.000.000 i løpet av 4 år med normal nedbetalingstid?

I tillegg kommer kostnader man har brukt på oppussing osv. som man gjerne utfører de første årene når man kjøper en bolig.

Lenke til kommentar

Jeg tror tilbudet fra banken betyr de ikke vil låne deg penger. Du burde fått 1.5-2 millioner 100 % finansiering om de hadde tillit. Selv om du var en student uten inntekt. Jeg tror det beste du kan gjøre er å spare opp en egenkapital slik at du er rustet om det blir et svakt marked. Da er det kanskje lettere for banken om det er slik at du har en svak historikk. Det er ikke sikkert det er slik at markedet skal bli så dyrt at du ikke skal få råd heller. Det er kanskje mulig å få en panikk som fører til at du kjøper rett før markedet går ned. Markedet i USA er så dårlig nå at det tilsvarer at alle boligene på finn.no nå x 2 kun var tvangsalg. Og markedet i Norge er priset ca. 1.5 ganger så høyt nå som det amerikanske markedet var i 2005 og 2.6 ganger så høyt hva det amerikanske markedet er nå.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Spesielt de på 40-70 år blir påvirket av boligprisene. De som har ganske lite gjeld og har en god økonomi. De har ingen glede av høyere boligpriser og ønsker de å bytte bolig er oppgangen bare negativ fordi det øker differansen til en dyrere bolig. De pusser opp unødvendig mye. Og det plasseres unødvendig mye sparepenger inn i eiendom fremfor mer produktive investeringer som rammes av formueskatten. Problemet med det er at du har en hel generasjon som tror at de ikke trenger å spare i noe produktivt fordi de tror de har verdier i boligen og at staten skal betale pensjon når de går av med pensjon. Kombinasjonen av liten faktisk sparing bortsett fra en illusjon i boligprisene og løfter om pensjon som kan bli vanskelig å holde gjør at det ser mørkt ut for baby boom generasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...