Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Et eller to skriftspråk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg skjønner ikke helt dette med at bokmål er dansk jeg heller. Ja, det er basert på det danske skriftspråket, men så vidt jeg vet har dansk talemål aldri vært særlig utbredt i Norge og bokmål har siden dansk og bokmål skillte vei utviklet seg i en retning som gjør at det er blitt ganske ulikt dansk. Jeg bor i Vestfold, og talemålet her er ganske likt bokmål, til en viss grad. Vestfolddialektene ligner ikke på det danske talemålet.

 

Men jeg er fortsatt for at norge skal ha kun ett skriftspråk. Om det er nynorsk eller bokmål er for meg egentlig likegyldig, men jeg synes at samnorsk burde blitt videreutviklet og kanskje innført til fordel for de to andre. Uansett, om staten skulle gått for enten bokmål eller nynorsk så tror jeg at det ene skriftspråket ville utviklet seg i retning av det andre. Det ser man jo allerede i nynorsk, der en rekke bokmålord er blitt "lovlig" å bruke.

Lenke til kommentar

Eg foretrekk nynorsk, det er jo tross alt majoritetsspråket.

Tror du mener minoritet. 10-15% er langt unna majoriteten.

 

 

Forøvrig er det utvilsomt best med et skriftspråk. Da hadde vi sluppet usaklige diskusjoner om hvor meningsløst sidemål er. Videre har det seg slik at store deler av befolkningen har problemer med å skrive norsk korrekt. At vi da skal plage disse sliterne med sidemål er for meg helt meningsløst.

Videre mener jeg at staten kan begynne å la evolusjonen gå sin gang, og la være med denne "30% nynorsk" politikken. Det er bare latterlig at jeg skal være nødt til å lese bruddstykker av enkelte offentlige nettsider på nynorsk (sjekk seksjonen om våpen på politi.no) bare fordi språket skal beskyttes. Det gjør meg ingen ting at det er på nynorsk, men det plager meg at de gjorde et bevist valg når de lagde deler av sidene på nynorsk uten mulighet for å velge noe annet enn engelsk.

Ufattelig lite hyggelig gjort ovenfor mennesker som sliter med norsk spør dere meg. I tillegg kostet det sikkert en del penger å få tak i en web-designerkonsulent som kunne dokumentere sine ferdigheter i nynorsk. For en ting er sikkert, av de 10-15% som bruker nynorsk som hovedmål, så var det ingen av dem som jobbet der dem lagde sidene til politiet.

 

Skulle det være uklart: Jeg er ikke i mot verken nynorsk eller bokbål. Men jeg er i mot at en institusjon skal holde kunstig liv i et språk som er døende på min bekostning.

Hvorfor må vi virkelig holde liv i sidemål når vi uansett har engelsk som ekstraspråk?. De fleste kan uansett forstå sidemål om man legger litt godvilje til.

Ergo, vi trenger bare hovedmål og engelsk i den norske skolen. All relevant informasjon fra det offentlige formidles uansett på norsk og engelsk. Så skulle noen nordmenn være så uheldige at de ikke kan den varianten av norsk som informasjonen er skrevet på, så kan de heller lese den på engelsk.

 

Hvor vanskelig kan det være?.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg foretrekk nynorsk, det er jo tross alt majoritetsspråket.

Tror du mener minoritet. 10-15% er langt unna majoriteten.

 

Nope eg meinar MAJORITET, for i denne samanhengen blir Nynorsk og Bokmål rekna saman.

???

du regner sammen nynorsk og bokmål, og får dominant nynorsk???

Kan du forklare din merkelige logikk litt Bedre?

 

btw, la oss bare gjøre Engelsk standard, det blir det innen 200 år uansett.

Endret av Grambo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...