Gå til innhold

Trenger tips til nybegynnerkamera

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et ok begynnerkamera. Har etterhvert gått lei av kompaktkamera og de begrensningene som følger med. Det skal brukes til alt mulig, familiebilder, ferier, natur, by osv.

Har sett litt på Canon 550 til 5000 hos fotovideo, i tillegg til Pentax K-r og Nikon 3100 med VR-objektiv. I tillegg kjører expert en pakke nå med 500D med 18-55 og 75-300 til 5000 nå. 5000 er grensen for hva jeg har tenkt å bruke.

Jeg ønsker video, og vurderer det slik at stabilisering i huset er en fordel, selv om det sikkert kan diskuteres opp og ned...

Gode tips mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt 550D i over et år, utmerket kamera! :)

Da kjøpte du det før det kom i butikken. Det ble vel lansert i Europa i månedskiftet februar/mars 2010.

@TS:

550D er et glimrende kamera i forhold til prisen. Men du bør være klar over en del ting, særlig knyttet til video.

Autofokus på kamera med så stor sensor som 550D er i stor grad ubrukelig. Graden av ubrukelighet variere, og Sony SLT-A33 er hakket bedre enn f.eks 550D (og andre Canon/Nikon kamera med videomulighet) pga av sin spesielle speilløsning. Klart best blant kamera med relativt stor bildebrikke er uten tvil Panasonic Lumix GH2 (med 14-140mm objektivet), dog er prisen det dobbelte av ditt budsjett. Dog har GH2 minst bildebrikke av disse tre.

Manuell fokus på kitobjektivet er heller ikke noen optimal løsning. Så jeg bruker aldri kitoptikk video, til video bruker jeg fastoptikk (helst manuell) eller en vidvinkelzoom.

Så når det gjelder video vil du måtte lære hvordan du bruker dette for å få godt utbytte. Video med dSLR har mye av karakteristikken i arbeidsform til mer profesjonelt utstyr. Sikkert derfor de mer profesjonelle til betydelig grad har omfavnet videomuligheten i dSLR. De er opplært til å arbeide uten autofokus og med manuell innstillinger.

Stabilisering i huset er nødvendigvis ikke en fordel. Fordelen er kostnadsmessig i forhold til optikk - da optikk uten bildestabilisering er rimeligere å lage. Dog kan bildestabilisering i optikken ha bedre egenskaper på andre områder. Apropos bildestabilisering, jeg har faktisk ikke et eneste objektiv med bildestabilisering.

Når det gjelder bildekvalitet er 550D meget bra, dog er forskjellene små mellom ulike hus i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Har selv 550D som jeg er fornøyd med.

Om du også vil kjøpe kameraet for video også, så bør du utelukke 500D mtp den filmer bare i 20fps i fullhd som gjør det litt hakkete.

550D har ikke autofokus, men manuel fokus er en lek når man får teken på det.

Jeg har iallefall ingen problemer når det kommer til fokuseringen.

Lenke til kommentar

550d er et supert kamera :)

som de over har sagt, så får du like mye ut av 500d om du ikke vil ha video. ellers er vel egentlig skjermen den eneste nevneverdige forskjellen, som er bedre på 550d er skjermen som er i 3:2 format i stedet og hakket bedre oppløsning. Nå som 600d kommer har du sikkert mulighet til å gjøre gode kjøp både brukt og nytt :)

Endret av Fotto
Lenke til kommentar

Kitobjektiv er aldri noe å satse på (unntaket er 20mm/1.7 til GF1). Begge de objektivene som følger med 500D-pakken er søppel.

Om du er interessert i foto og har lyst til å utvikle deg litt, så er lyssterk fastoptikk noe du bør se på. De er stort sett billige, slipper inn mer lys (som betyr bedre lukkerhastigheter/lavere ISO) og gir bedre bildekvalitet enn zoomlinser. Til å begynne med er 50mm f1.8 et selvskrevent kjøp. Det koster 700kr, og du får solgt det for 600kr om du ikke takler fast brennvidde. Bruk kitobjektivet litt, finn ut hvilke brennvidder du liker å jobbe med, og kjøp fastoptikk rundt den brennvidden.

Om du må ha zoom, så er Tamrom 17-50mm f2.8 et greit kjøp. 3000kr ny, 2000kr brukt. Jeg syns det fokuserte for treigt og bråkete og solgte mitt eksemplar, men jeg ser at andre folk er helt ville etter det. Fordelen er at det er skarpt og lyssterkt. Kitobjektiv pleier å gå fra 3.5 på minste brennvidde og opp til 5.6 på lengste (eller helt oppe i f6.3 på 18-200mm-utgavene). 3.5 inne går til nøds, men med 5.6 må du opp med ISO, ned med lukkerhastigheten eller opp med den innebygde blitzen.

Lenke til kommentar

ikke for å stjele tråden, men er selv på jakt etter kamera. Canon slipper jo 600D i butikkene i April. Og er det verdt å bruke noen ekstra kroner på det i forhold til 550D?

Jeg regner med at 600D kjapt havner på samme prisnivå som 550D ligger på nå, og at 550D vil synke enda litt til...

http://www.prisjakt.no/product.php?p=823135

Endret av jacksparrow
Lenke til kommentar

550d er et supert kamera :)

som de over har sagt, så får du like mye ut av 500d om du ikke vil ha video. ellers er vel egentlig skjermen den eneste nevneverdige forskjellen, som er større og bedre på 550d

Nå som 600d kommer har du sikkert mulighet til å gjøre gode kjøp både brukt og nytt :)

Feil. Skjermen på 450D, 500D og 550D er akkuratt like store. (3 tommer) Oppløsningen på lcd skjermen er ganske lik på 500D og 550D. 450D er noe dårligere.

Du må helt tilbake til 400D dersom du skal finne mindre skjerm. Denne var på 2,5 tommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...