Gå til innhold

[Løst] Uenig med arbeidsgiver angående egenmelding

Madrigal

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber for tiden i et vikarbyrå (som skal få forbli anonymt), og det har oppstått en situasjon angående egenmelding som jeg ønsker råd om.

I januar ble jeg syk i en kort periode, og skrev egenmelding for tre arbeidsdager. De aktuelle dagene var en lørdag, mandag og en tirsdag. Siden vikarbyrået ikke har kontortid i helgene, lot jeg være å ta kontakt med de for å melde fra. Jeg tok selvfølgelig kontakt med de jeg faktisk jobber for (altså kunden til vikarbyrået) og forklarte situasjonen. Påfølgende mandag tok jeg kontakt med vikarbyrået og meldte fra om sykdommen for både lørdag og mandag. Jeg gjorde det samme på tirsdag, og gjorde det igjen klart at jeg hadde vært syk siden lørdag. Kontaktpersonen min på vikarbyrået sa at alt var greit, og hun registrerte egenmeldingene for alle tre dagene.

På lønnslippen min for januar har jeg derimot fått utbetalt egenmelding for kun mandag og tirsdag. Jeg har snakket med kontaktpersonen min, og da fikk jeg beskjed om at siden jeg ikke meldte fra om sykdommen på lørdag, så kunne jeg heller ikke få egenmelding for den dagen. Det hjalp ikke at jeg meldte i fra den påfølgende mandagen.

Jeg forklarte naturligvis at jeg ikke meldte fra på lørdagen fordi det var utenom kontortiden til vikarbyrået, og jeg antok dermed at det ikke var noe poeng å ta kontakt. Kontaktpersonen min sa at jeg har fått beskjed om at jeg skal melde fra om sykefravær, og at dette står i arbeidskontrakten. Dette er jeg klar over og enig i, men jeg synes det er naturlig å anta at dette gjelder innenfor vikarbyråets kontortid, spesielt siden det aldri har blitt tydeliggjort at kontaktpersonen min er tilgjengelig 24/7. Men dette er altså arbeidsgiveren min uenig i.

Så jeg lurer altså på hvem som har rett i denne saken? Jeg innrømmer at jeg kan ha gjort en feil i mine antakelser, men samtidig mener jeg at jeg har handlet etter beste evne i forhold til informasjonen jeg har fått av arbeidsgiver. Tilbakemeldinger på denne situasjonen settes stor pris på. :)

Endret av Madrigal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå er det slik at en egenmelding normalt kan brukes for inntil 3 dager - dette gjelder også hos din arbeidsgiver (se personalhåndboka).

fra lørdag til tirsdag så har det altså gått 4 dager, så problemstillingen din er irrelevant da du uansett ikke vil ha krav på å få dekket lønn over alle disse dagene..

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...